• imorgon är en annan dag

En fråga till er kattägare ...

Om man inte vill att katter springer och är på ens tomt, vad är det bästa sättet att få dem att inte vilja var där? Vet en som lägger ut människohår på tomten för att slippa rådjur, vad gör man om man inte vill ha andras katter på typ altanen?

Inga arga svar tack, kan inte rå för att jag inte tycker om katter och halva familjen är allergisk så vi vill undvika att de håller till hos oss....

Har ni några bra råd?

• Svar på tråden En fråga till er kattägare ...
  • Mozarts Nachtmusik

tja de finns ju fy-spray..
    sen ska de väl inte gilla citrus eller vitpeppar har ja hört.

• Ramla

Vi har själva 3 ute katter.

Har sagt till våra grannar att de kan spraya vatten på dom om dom inte vill ha dom på deras tomt. Katter hatar att få vatten på sig och kommer ihåg att där fick jag vatten på mig.

Vitpeppar har jag hört att man kan strö ut. Sedan man väl alltid "schasa" iväg katten. Men tycker inte att man ska vara elak, typ slå med kratta eller något annat. Vi ser alltid till att ha våra katter inomhus på kvällen och hela natten.

Fysprej hjälper bara ett litet tag. Har själv provat.

Ja, vi vill verkligen inte stöta oss med grannarna (där vi kommer att flytta in), men då både jag och barnen är allergiska så skulle det vara hemskt om de typ råkade komma in i huset när vi bor där... Våra vänner med katt duschar och byter alltid kläder innan de kommer hem till oss då de vet att vi tre är hyperkänsliga.... Hoppas att det här inte blir något problem....

Någon mer?

• Lillan7704

Det finns ett medel som heter Blodmjöl som ska vara jättebra. Ett pulver som blandas ut med vatten och hälls runt tomten. Helt ofarligt för djur, men dom gillar inte lukten. Ska tydligen vara väldigt bra gödning med för gräsmattor och rabatter/trädgårdsland.
    Fick det här rådet i en annan tråd för ett tag sen, har inte kommit iväg och inhandlat det än bara..

• Cybermum

I rabatterna kaffesump, håller rådjur även borta och bra för rosor.. och citron bitar, vitpeppar, spola med slang eller flaska på dem en durch, Fy spray och häng en tråd i buskarna och häng en koklocka eller nåt som låter illa..

Nu kanske alla tror jag hatar katter, tvärtom Älskar..
    Men det kan alltid vara bra att veta knep om det behövs..

Tack till er alla!

Vad bra, nu så har jag lite saker att prova om det behövs så jag förhoppningvis inte ens behöver ta upp det här med katterna med grannarna..... De får gärna ha katt bara de inte håller sig hemma hos oss som sagt.

Var köper man blodmjöl? Och Fy Spray?

Åter igen, tack så jättemycket!

• Mynta13

Blomspruta med vatten (inställd på stril), kräver förstås att du sitter på vakt när de kommer. De flesta katter gillar inte en stril med vatten.

• ModerBlå

Eller så kan du göra som våra hemska grannar...kasta sten

• Susiepie

Vatten funkar på en del annars är det bästa att skrämma dem...utan att göra dem illa såklart...

Tack för alla råd, naturligtvis så vill jag inte göra några katter illa, bara hålla dem borta från min allergiska familj....

Svar på tråden En fråga till er kattägare ...