• imorgon är en annan dag

En fråga till er kattägare ...

Om man inte vill att katter springer och är på ens tomt, vad är det bästa sättet att få dem att inte vilja var där? Vet en som lägger ut människohår på tomten för att slippa rådjur, vad gör man om man inte vill ha andras katter på typ altanen?

Inga arga svar tack, kan inte rå för att jag inte tycker om katter och halva familjen är allergisk så vi vill undvika att de håller till hos oss....

Har ni några bra råd?

• Svar på tråden En fråga till er kattägare ...
  • Kusin Knase

Att schasa iväg dem från tomten genom att säga sssssssschhhhhhhhas funkar nog, om du inte har blomspruta i högsta hugg. Vill de smita in så säg bestämt NEJ samtidigt som du ställer dig i vägen. Det fattar nog de flesta katter.

Fy-spray finns t ex i djuraffärer.

• Kusin Knase

Eh, ja, alltså, säga SCHAS samtidigt som du jagar dem! *förtydligar lite* Det brukar funka.

• Nibla

Spruta vatten på katten. Det är ju inte farligt eller skadar katten på något sätt. Vatten gillar inte katten eller det läte som vattenslangen åstadkommer

• Enía

Jag har själv 4 katter.
    Där vi bodde tidigare gillade inte vår granne katterna.
    Han köpte en kattskrämma på Lantmännen (Granngården) för någon 100 lapp som utgav ett högt pulserande ljus som inte katter gillar och undviker.
    Ljudet har så hög frekvens att människan inte kan uppfatta det.

Prova det!
    Jag vet att det finns kvar på Lantmännen.
    Jag såg den sist jag var där.
    Lycka till...

• Sannive

Har läst någonstans att blodmjöl skulle fungera på katter som väl som på rådjur. Kanske värt att prova?
    Blanda ut med vatten och lägg omkring tomtgränsen.

• Fåret Shaun

På Granngården finns fy-gele som man kan använda ute. Det är inte skadligt för människor.
    Annars får man testa att spruta citonvatten där an inte vill ha katterna. Könsmogna katter som inte blivit kastrerade för tidigt brukar avsky citruslukt.

• ALJO

Tycker oxå att vatten borde vara det bästa. Gå till leksaksaffären och köp en vatten k-pist och lägg dig i bakhåll... Tvivlar dock på att blodmjöl skulle funka på köttätare.

• Lillan7704
    imorgon är en annan dag skrev 2006-08-27 00:00:04 följande:
    Tack till er alla!Vad bra, nu så har jag lite saker att prova om det behövs så jag förhoppningvis inte ens behöver ta upp det här med katterna med grannarna..... De får gärna ha katt bara de inte håller sig hemma hos oss som sagt.Var köper man blodmjöl? Och Fy Spray?Åter igen, tack så jättemycket!
    Du köper det på tex Lantmännen (Granngården)..
    ALJO skrev 2006-08-28 09:44:26 följande:
    Tycker oxå att vatten borde vara det bästa. Gå till leksaksaffären och köp en vatten k-pist och lägg dig i bakhåll... Tvivlar dock på att blodmjöl skulle funka på köttätare.
    Jag vet faktiskt inte, men det har ju tydligen fungerat för vissa eftersom dom rekomenderade det starkt i en annan tråd...
  • sanne77

råd har du fått.
    Hopaps att något kan hjälpa.
    men hade jag varit din grane så ahde jag uppskatat om du berättade för mig att vi är allergiska och kommer att göra si och så för att inte få en era katter här.
    då vet garnnar om detta och dem kan kanske komam med tips men även om dem ser sina katter springa in till er så akn dem ju själva försöka få väck dem därifrån
    Så prata med er nya granne är mitt råd.

• nimma

Ang. vatten. Katter är ögontjänare och om de ser att du sprutar vatten kommer de associera vatten med dig och alltså gå på tomten så länge de inte ser dig För att det knepet ska funka så måste de få vatten på sig utan att se vart det kommer ifrån.

• imorgon är en annan dag

Tack till er alla för era goda råd! Jag skall prata med grannarna och sen om vi ändå får "besök" prova alla era råd!

Tack igen och tack så mycket för att ingen blev sur!

Svar på tråden En fråga till er kattägare ...