• Enía

Någon som har haft valp med foderallergi?

Vår lilla valp på 9 veckor har fått foderallergi.
    Han tål nog inte Robur valpfoder.
    Förutom sitt foder har han bara fått morötter och vanliga benknutar att tugga på.
    Som belöning har vi gett "Duko" levergodis.
    Den lilla stackaren bara kliar sig hela tiden.

Någon mer som har erfarenhet av valpar med foderallergi?

• Svar på tråden Någon som har haft valp med foderallergi?
  • Eliin

jag har... fast han är inte valp längre... vi fick specialfoder av vet-

• S m u l i s

japp, våran fick en alergisk reaktion och en pencelinkur när han var 3månader, han fick sedan inte äta något foder med kyckling. Så det blev inget valpfoder kvar utan vuxen med lam och ris vilket gav honom en för snabb tillväxt med mkt växtvärk. Men jag fick en snabb kurs i massage och det hjälpte honom massor, han är nu 3 år och mår bara bra.

• Enía

"Smulis"
    Fick han pencelin just för foderallegin?

• Gnista

Prova en ny fodersort, en som är baserad på lamm och ris. Denna mix tål ofta hundar med foderallergi. Hill´s foder är bra ur näringssynpunkt. Annars finns ett foder som heter James Wellbeloved som är specialutformat för foderallergiska hundar. De finns i djuraffärer. Fodret innehåller tex ingen gluten.

Har du kollat så hunden inte har kvalster eller loppor/löss? Då kliar dom sig mycket. Man brukar kunna se små, små djur i pälsen runt öron och liknande. I så fall ska hunden badas med ohyreshmpo, tex dermocan eller canitex. Allt hemma ska också tvättas, tex hundkorgen.

• S m u l i s

Enia: Ja det kan man nog säga för det var ju allergin som gav honom prickar som kliade på kroppen, de försvann efter medicinen.

• Enía

"Gnista"
    Nej lopper eller löss är det inte!
    Han är badad i ohyreshampoo och har fått Frontline.
    Det var det första vi gjorde när vi fick hem honom.

"Smulis"
    Ok!
    Det är första gången jag hör att man fått penicilin för allergi symtom.
    Alltid lär man sig något nytt.

Han har fått torsk och ris nu hela helgen och kliandet har minskat en aning.
    Vi ska till vetrinären i morgon igen.
    Jag gissar på att det blir något dyrt vetrinärsfoder, men jag hoppas bara han blir bättre av det.
    När den lilla stackaren kliar sig så infanatiskt så kliar det i hela mig också.
    Jag har nog blivit sympati allergisk....:)

• Mirris

Det kan inte va så att han reagerar just på Frontline och "ohyrsschamppot".. det är starka grejjor.. och särksilt för en valp!
    Kliade han sig redan när han kom till er??

Hoppas ni hittar nån lösning hos veterinären
    Så här står det på apotekets sida om Frontline:

"Indikationer
    Mot fästingar, loppor och löss på hund och katt.
    Hund: Skyddet mot fästingar varar i 3-5 veckor, och mot loppor i minst 7 veckor.
    Katt: Skyddet mot fästingar varar i 3-4 veckor, och mot loppor i 3-5 veckor.

Kontraindikationer
    Känd fipronilöverkänslighet.
    FRONTLINE VET. ska inte användas på sjuka djur.
    Använd inte på kaniner.

Försiktighet
    Valpar och kattungar yngre än 8 veckor bör ej behandlas med FRONTLINE VET. eftersom inga undersökningar är utförda på djur under 8 veckors ålder.

Kan användas till dräktiga och digivande tikar och katter.
    Biverkningar
    Om det behandlade djuret slickar sig kan en kort period av hypersalivering observeras, vilket framför allt beror på bärarsubstansens egenskaper. Biverkningar är mycket sällsynta men lokala hudreaktioner vid applikationsstället och generell klåda eller alopeci har rapporterats. I undantagsfall har hypersalivering, reversibla neurologiska symptom (hyperesthesi, depression, oro), kräkningar eller respiratoriska symptom observerats efter behandling."

• Enía

Hej hopp!

Nu har vi varit hos vetrinären igen.
    Det gick bra.
    Som misstänkt blev det nytt foder, Royal Canin Vetrinary Maxi Junior.
    Den kosta faktist inte så där fantastiskt mycke som vissa vetrinärs foder.
    Bara 490 kr för 14 kg.
    Sen blev det även ett spary "Humilack" för att återfukta huden och dämpa klådan.
    Tydligen var han även mycket torr i huden.
    Detta en följd av allergin samt all klådan.
    Robur innehåller tydligen inte heller så mycket av de "rätta" fetterna som gör att huden håller sig optimal i huden.
    Därför kan vissa hundar reagera på det.

Nu är det bara att väänta och se om klådan snart avtar...

Svar på tråden Någon som har haft valp med foderallergi?