• fenomena83

Ni som har fött för tidigt, varför blev det så och hur började det??

Ja, precis som rubriken säger.
    Ni som har fött innan vecka 38, hur kom det sig att ni födde för tidigt, var det nån komplikation eller hände det bara?
    Hur kommer det sig att man föder för tidigt om det inte är nån speciell komplikation, nån som vet det? Brukar läkarna/bm ge nån speciell anledning till varför bebisen vill ut eller är det bara så liksom att den inte vill vara där inne längre?

Hur började er förlossning, ni som fött för tidigt? Var det på "vanligt" sätt med värkar eller vattenavgång eller hände det nåt akut?
    Var förlossningen komplicerad eller "konstig" och extra jobbig på nåt vis? Var det tvunget att va massa extra personal och åtgärder och sådär? Födde ni vaginalt eller blev ni snittade?
    Hur länge fick ni stanna på BB sen efteråt? Mådde barnet bra, var det komplikationsfritt?

I vilken vecka kan man sluta oroa sig över att om barnet skulle födas att det skulle bli massa problem?

Anledningen till att jag frågar är att jag har så jäkla ont och har haft i en vecka nu, är bara i vecka 35 och jag har ringt förlossningen och dom säger att jag ska komma in... å jag blir så himla nervis så jag måste bara fråga lite här först.......

• Svar på tråden Ni som har fött för tidigt, varför blev det så och hur började det??
  • Den där Linn

Nu väntade ju jag tvillingar så att dom skulle födas för tidigt var jag nästan inställd på, ändå så blev jag förvånad när jag vaknade på natten i vecka 35+2 av värkar.

Hade redan varit in på sjukhuset pga trolig vattenavgång i vecka 32, men inga barn ville komma då
    Men tre veckor senare var det alltså dax, åkte in runt 06.00 och och redan då var jag öppen 6 cm och eftersom ena killen låg i säte beslutades det för snitt. På papprerna står det akutsnitt men jag hade god tid på mej att duscha och byta om.

Barnen mådde jättebra, 2665g resp. 2470g och behövde inte ligga i kuvös. Vi stannade 6 dagar, mest pga av att jag var ensam. Hade nog fått åka hem tidigare om jag velat.

• fenomena83

hum, ingen mer här som fött för tidigt?
    kanske var fel plats att lägga detta på, kanske skulle lagt på förälder - prematur Fundersam

• Trolltrio

Min kille är född i v 34+3.
    Började med sammandragningar redan i v 17. Var inne på spec mvc o mätte tappen i v 23, som då var oförändrad, men blev ändå sjukskriven på halvtid. Hade då sd ca 4 i timmen i vila dygnet runt.
    Sen i v 32 åkte vi till förlossningen då slemproppen lossnat o jag hade onda sd var 4e min som varade en min. Låg då inne med dropp i fem dagar för att stoppa värkarna, vilket lyckades och vi fick åka hem med strikt sängvila. Tappen var då mjuk, kort och öppen för ett finger. Sedan i v 34+3 gick vattnet helt plötsligt... Hade inte haft särskilt många sd innan då under sen tiden jag varit hemma, utan trodde att det skulle gå vägen, men tji fick jag...

Förlossningen tog 12 timmar från vattenavgång, han är född vaginalt utan komplikationer. Han fick ligga på neo i 13 dagar efteråt för att lära sig äta, hade lite svårt att orka suga i början så vi sondmatade. I övrigt var han kärnfrisk! Vägde 2,5kg vid födseln.

• fenomena83

hoppsan06, hur kom det sig att du fick sammandragningar och sen värkar så tidigt då, finns det nån känd anledning eller var det bara så helt enkelt? bebisen ville bara ut?

• Trolltrio

Det finns ingen anledning alls så vitt de vet, min buse ville helt enkelt ut!
    Känner igen det där med att man tror att "bara man åker in blir det nog lugnt". Trodde jag med när vi åkte in för en koll i v 32. Blev kvar med dropp i fem dagar, då ctg-kurvan visade sd var tredje min som varade en min, tom mer än innan...

• Indiska

Hej!

Min pojke kom ut i vecka 36+2, jag hade blödning hela graviditen lång och sen stod inte jag ut mer, då begärde jag igångsättning men läkaren sa att det fanns risk för att jag skulle stört blöda och då behöva sövas, och första barnet kände jag för att vara med på allt, så jag valde ett snitt!

Allt gick bra ut kom min Liam på 2680g han behövde ingen special vård och kunde amma på en gång!

Får jag fråga syftete med frågan?

• Indiska

Förlåt, nu såg jag varför! Men åk in allt kommer att bli bra!

Stor lycka till!

• Simpa03

Jag fick min son i v 33+4. Vattnet gick i v 31 men fick dropp så att värkarna inte skulle sätta igång. Dom stoppar bara värkarna 2 ggr så i v 33+4 kom min son. Förlossningen var okomplicerad men fick klippas eftersom han var så liten och inte orkade sista biten själv. Det var 2 läkare och 2 barnmorskor närvarande. Förlossningen tog ca 5 timmar från det att värkarna startat och min son mådde jättebra. Vägde 1950 och var 46 lång. Vi fick ligga kvar i ca 2 veckor för att han skulle kunna äta själv. Idag är han 3,5 år och mår jättebra, inga men.

Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för dig. Kom ihåg att bebisen är färdig och skall bara "tjockna till"

• fenomena83

Hej igen...
    Jo jag åkte in till förlossningen i måndags morse sen.. Hade så in i h-e ont och mådde allmänt dåligt... Så då kollade dom mig och jag va inte öppen men hade ju jättemycket värkar. Och ctg:t visade att bebisens puls låg på hela 200 och h*n va jättestressad!!!
    Sen visade det sig att jag visst själv hade jätteläskigt lågt blodtryck och nästan 40 graders feber.
    Då blidde dom oroliga så dom höll kvar mig och tog massa tester och blodprover och hit och dit...
    Fick ligga inne hela veckan, kom hem igår. Hade massa dropp och grejer. Det va nån infektion... vet fortfarande inte vilken infektion och det vet inte dom heller men dom skickade hem mig igen ändå eftersom jag mådde hyffsat bra igen och inte ville va kvar där. Fick ju massa medicin (antibiotika, smärtstillande och nåt värkavstannande eller vad det heter) med mig hem. Infektionen retar livmodern och sätter igång värkar tydligen. Fick bara bekräftat att det hade börjat som en urinvägsinfektion.
    Så nu ska jag ligga på sängen till vecka 37. Kommer bebisen nu så är det ingen fara iofs säger dom, men jag måste åka till ett annat sjukhus som ligger mkt längre bort eftersom dom inte har resurser för sånt här på mitt vanliga fram tom v 37. Och det är ju lite jobbigt.
    Så det va ju ett otrevligt avbrott i tillvaron :-/
    Men bebisen mår bra i allafall!
    Och det är ju huvudsaken tycker jag!!!!!!!!!!!

• Trolltrio

oj, vilken tur att du mår bättre nu! Skönt att du åkte in, har tänkt på dig. Ta det lugnt nu och vila duktigt. Det är jobbigt med sängvila, men det är värt det!
    Kram på dig!

• Julianna

Det bara hände, vet inte varför. Vattnet gick v 36+2 och sonen föddes 36+5. Fick en infektion under förlossningen med hög feber och hemska värkar som inte ebbade ut utan låg på hela tiden. Fick penecelin och febernedsättande under värkarbetet.

• Kaffekopp

Innan vecka 38 är ju inte för tidigt, men innan vecka 37. Så om man föder i v.36+6 eller tidigare så räknas det som prematur =) Och många vet inte orsaken till att de sätter igång. Prematura värkar, sjukdom hos mamman eller att barnet mår dåligt och vill ut.

• ceha

Min dotter kom i v. 36+3 p.g.a tidig vattenavgång. Jag hade haft lite mensvärk i några dagar innan, men inte tänkt så mycket på det, förvärkar kan man ju ha i flera veckor innan sägs det ju. PÅ natten kl. 04.04 så vaknade jag av att vattnet gick. Vi gick upp och duschade, åt frukost och tog en promenad runt kvarteret. Värkarna började redan då, klockan var väl runt 04.45 kanske. Vid halv sju åkte vi in till förlossningen, då var det 4 minuter mellan värkarna, i bilen hann det bli 2 minuter mellan. Vi var inne på förlossningen vid 7.00, kl. 12.18 föddes Ellen. HOn var fullstor trots att hon var tidig, 50cm och 3360g. Det enda "problemet" var att hon hade lågt blodsocker, så hon fick tilläggsmatas första dygnet. Amningen fungerade på en gång och hon fick ingen gulsot. Ellen föddes på fredagen och på måndagen efter läkarbesöket fick vi åka hem. Det enda tråkiga me datt hon kom tidigare var att vi inte fick komma till patienthotellet, utan stanna på spec.avd. Men annars gick allt bra!

Du ska se att allt går bra för dig med!

Enligt BM finns det oftast ingen särskild anledning till att de kommer tidigt, om det bara är några enstaka veckor innan BF, däremot om de kommer runt v. 32-33. Så kommer de efter v. 36+ så beror det oftast bara på att man t.ex. har sköra fosterhinnor, eller har en lättretad livmoder el. liknande.

• Nivlar

Mitt vatten gick i v 34+6. Ingen vet varför, han ville helt enkelt ut :) Vattnet gick kl 6 på morgonen när jag skulle gå upp och kissa, kl 15:56 är han född, utan komplikationer. Men eftersom han var prematur var läkare och sköterska från prematur avdelningen där när han kom ut för undersökning. Han vägde 2635 och var 48 lång. Fick stanna på prmatur avdelningen i 10 dagar för att han skulle lära sig äta, fick sondmat samtidigt (min egen mjölk) och så solade han i 2 dagar. Nu är han 3,5 månad och väger närmare 7 kg ;)

• Mamma Jessis

Moderkakan lossnade 7 veckor innan bf och jag katastrofsnittades (en del kallar det urakut snitt... )

Hon vägde dock 2300 gram och var 46 cm lång.... Så hon var inte liten trots det..... Dock fick hon en infektion i sin tarm vilket gjorde att det iaf blev 4 veckor på sjukhus trots att hon åt bra där första veckan.... Efter infektionen blev hon dock slö av all antibiotika hon fick så det tog ett tag för henne att få kläm på maten...

• Mamma Jessis

Hur det började finns att läsa om bland mina favoritlänkar.... Och det är den förlossnings om var den 30:e april nu i år...

• Mamma Jessis
    I vilken vecka kan man sluta oroa sig över att om barnet skulle födas att det skulle bli massa problem?

Enligt en läkare jag känner:

Efter v.30 är det i regel ingen större fara om inte barnet är underutvecklat mer än vad tiden säger att det ska vara....

Undantag finns dock...
  • blå krysset

Mina tvillingar kom i v 36. Vattenavgång och värkar, men 1:an satt upp så det blev kejsarsnitt. Inga som helst komplikationer. De var små givetvis men andades och allt sånt själva.

Svar på tråden Ni som har fött för tidigt, varför blev det så och hur började det??