• la luna

Ugnspannkaka i långpanna??

Hej!
    Varje gång jag gör ugnspannkaka så går det helt åt skogen. Nu undrar jag om ni har något bra recept och hur stor ugnsform använder ni till receptet? När jag gör den så får jag allt mjöl i botten och omelett uppepå eller så blir den mega kladdig! Vilken temperatur på ugnen ska det vara?

//Luna

• Svar på tråden Ugnspannkaka i långpanna??
  • sweetmommy

Jag brukar vispa mjöl, salt och mjölk ordentligt, sedan vispar jag ner äggen ett och ett, häller i det smälta smöret...Ugnen ska vara på 225 grader och pannkakan ska vara i ugnen tills den "stannat".

• Champagne

Det är jättegott med lite färsk timjan och äppleskivor i, för den som vill förnya lite .

• Nöjd

Hej,

Det här receptet har jag hittat här på fl. Funkar jättebra och blir gott tycker vi.

5 st ägg
    ca 2 msk strösocker
    ca 1 tsk salt

Rör ihop och tillsätt

4 dl mjöl

Nu blir det väldigt tjockt att blanda, men det är meningen. Rör tills alla klumpar är borta. Jag använder elvisp.

Häll sen i 50-100g smält smör.

Rör in så smeten blir blank och tillsätt tillsist 1 liter mjölk.

Blanda om ordentligt och häll i en smord och mjölad långpanna. Vår långpanna är ca 42x37 cm.

Grädda först i 300 grader, och när den fått färg, direkt den fått lite färg, så vrider man ned till 200 grader(vi har inte 300 utan vår maxtemp. är 275, och det funkar).

Sen tar det ca 20 min. så borde den vara klar. När den släppt från kanterna och fått fin färg brukar jag anse att det är klart.

Låt den svalna ordentligt innan ni börjar äta, annars blir det väldigt degigt.

Smaklig!

• PuhTiger

Ett tips är att låten smeten stå en stund innan du häller upp den i långpannan... på så vis hinner mjölet svälla lite och det kanske är därför som det annars lägger sig i botten... ?? Vispa om ordentligt innan du häller upp den sedan.

Lycka till!

• Musicteacher

En idé är att byta ut 1 dl av mjölken mot vatten, det brukar jag göra och det funkar bra för att den ska bli mindre kladdig.

• wera22

Vi brukar laga ugnspannkaka (med fläsk i) efter Rutiga kokbokens recept och det har alltid blivit jättebra :)

• Mamma Jessis

Ett tips jag har är att låta smöret man skall ha i pannan så det inte fastnar smälta direkt i pannan, i ugnen.... Vet inte varför men ugnspannkakorna jag gör blir iaf bra då..

(Sen gör jag en vanlig pannkakssmet och inget annat... 4 dl mjöl, 8 dl mjölk och 4-5 ägg.. Lite salt... Klart.. )

Svar på tråden Ugnspannkaka i långpanna??