• Fia Lundbom

Tunn slemhinna i livmodern..

Hej Alla!
    Jag har precis varit på ultraljud för första gången och läkaren konstaterade att slemhinnan i livmodern var för tunn. Den skulle vara dubbelt så tjock för att ägget ska ha god chans att fästa.

Är det någon annan som varit med om en sån "diagnos" ??

Han sa iofs att det kan vara tillfälligt bara.
    Jag ska göra ett nytt ultraljud nästa månad, men vill veta om nån annan varit med om detta och vad som sagts..?

Kram från Fia

• Svar på tråden Tunn slemhinna i livmodern..
  • Chva72

Går det inte med Apiforce då?

• Fia Lundbom

Hej Chva72 !
    Har ätit det i två veckor - men fortsätter..
    Vet inte om det kan hjälpa..det kanske tar ett tag innan det ger resultat..
    / Fia

• Karbox

Hej på dig Fia!

Jag har också tunn slemhinna, kanske inte nere på 4 mm, men i alla fall inte den optimala tjockleken. Det verkar som om en ökad dos Puregon (äggblåsestimulerande medicin inför ivf) + trombyl har hjälpt till på traven. Tjockleken var nämligen uppe på 8 mm. Är också väldigt duktig på att massera de punter på fötterna som stimulerar livmodern.

Är nyfiken att höra om du också får mellanblödningar? Ca en vecka innan mens så brukar det dyka upp för mig.

Jag har också hört att östrogen bygger upp slemhinnan. Tror att det är vanligt att man får äta det innan man sätter in ett frysägg.

Hej då!

• Tammie

Hej Fia!
    Min slemhinna var 7 mm vid förra IVF:en men då fick jag inga mediciner, det borde ju fungera ändå.
    Eftersom det inte fungerade den gången och slemhinnan är som bäst när den är minst 8 mm så hon sa att om det är likadant den här IVF:en ska jag ta progynon. I måndags var slemhinnan 7 mm så det kanske inte behövs.
    Jag tog Progynon inför FET (instopp av frysta embryon, Frosen Embryo Transfer. ET är när dom stoppar in färska embryon - Embryo transfer).

Progynonet gör att slemhinnan blir stor och fin och ser till så att inget ägg växer till sig.

Kram

• Fia Lundbom

Hej Hej!

Karbox: Nej - jag har inga mellanblödningar.. Jag har dessutom väldigt lite mens - 2-3 dagar och liten blödning. Nästan inga flytningar alls heller, så man kan ju undra om det har nåt med felet i systemet att göra....
    Östrogen är det enda som hjälper säjer min läkare - men det hämmar ju äggtillväxten, så då kommer det inte funka att bli gravid utan ivf.

Tammie: Tack ! OK - då fattar jag :) Om det inte är tillfälligt tunn slemhinna för min del -så är det endast ivf som kan funka.

Kram från Fia

• Karbox

Fia:

Intressant det du säger. Jag har också mycket få blödningsdagar, ca 1-2 dagar. Det har förmodligen att göra med den tunna slemhinnan kan jag tänka mig. Mellanblödningarna beror förmodligen på någor annat. Kanske tidigare cellförändringar *funderar*.

• Tigeröga

Hej,

Hmm. Jag upptäckte när jag började med Pergo i våras att jag fick mycket mindre mens, blödde bara i 2 dagar jämfört med 4-5 förut. Det har inte riktigt gått tillbaka när jag haft uppehåll med Pergo, och när jag åt senaste kuren (fjärde) fick jag för första gången göra ett vul, och fick då besked om att slemhinnan var ganska tunn, ca 6 mm på dag 10.

Jag vet att det är en vanlig biverkning av Pergo, men hur länge tar det för kroppen att återhämta sig...? Det här är en ganska intressant fråga, då läkemedel som skall hjälpa en på traven att bli gravid samtidigt kan ge biverkningar som direkt förhindrar samma sak...

Hmm.

• Fia Lundbom

Hej!

Ja du Tigeröga - det verkar ju helt knasigt...
    Det är ju samma sak med östrogenet som kan tjocka på slemhinnan - men som hämmar äggen.. det är ju inte heller så lyckat..

Min läkare sa att det kunde vara tillfälligt - men jag ska fråga honom nästa gång hur snabbt slemhinnan kan ändras..

Tänk vad massa problem som kan dyka upp som man inte ens tänkt på tidigare..

Kram från Fia

• maj72

Fia:
    De senaste månaderna innan graviditeten hade jag också superlite mens. Jag kunde inte ens längre använda nån tampong. Riktigt mens hade jag kanske i 2 dagar och sedan 3 dagar med lite blodiga flytningar och de var inte mycket.

Håller tummarna för dig! Jag är beviset att det går ändå

• amathea

Min slemhinna har varit väldigt tunn vid två besök hos gyn... några kurer med gestapuran gjorde susen.
    NU vet jag iofs inte hur det ser ut idag

• tesoj

Jag hade också mycket tunn slemhinna. Vid förra omgången var den tunn genom hela cyklen. Denna omgång med pergo var den 3 mm dag 11 och 7 mm dag 16.

• Höstbukett

Hej!

Jag har också tunn livmoderslemhinna, strax under 6mm vid ÄL och ännu mindre precis innan mens, 4,8mm. 
    min mens är mörkbrun och sparsam (Behöver endast trosskydd)

Har kollat hormonvärden och kollat att jag ägglossar, inget avvikande.
    Försökt sedan i december men fortfarande inget plus.

Har ätit Femasekvens (Östrogen och gestagen nu en månad, men fortfarande sparsam mens och inget plus :( )

Svar på tråden Tunn slemhinna i livmodern..