• Jordgubb

Kan man se en graviditet genom ett blodprov?

Ska till Vårdcentralen idag och ta ett prov på järnvärdet. Skulle gärna vilja veta om de kan se att man är gravid genom blodprovet? Har såna symptom som vid min förra graviditet, men har inte testat än eftersom det är 1 vecka kvar innan BIM. Snälla, någon som vet?

• Svar på tråden Kan man se en graviditet genom ett blodprov?
  • Sissa83

Jepp, det kan man om man tittar efter det

• jennypennypannkaka

Ja, det kan man göra. Frågan är om de går med på att ta ett sånt prov. Men du får väl tjata lite på dem.. ;)

• Trolla75

Vet inte om dom kan se det hos mvc/vårdcentralen, men jag har läst någonstans att man kan ta ett blodprov och finns det då "pojkkromosoner" i ditt blod så är det en pojk och finns det inga så skulle det vara en tjej... Men fråga om du ändå ska träffa någon idag!
    Hör gärna av dig om du får nått bra svar
    Lycka till!

*Mamma till Wilma och ny bebis i magen med bf 17/2 `07*
  • Jordgubb

Kan man se det så tidigt i graviditeten? Jag är enligt beräkningar i v.4 imorgon.

• bebismani

jajamän det kan man. jag har själv gjort det för ca 2 mån sedan. Då hade jag gått över BIM ca 5-6 dagar kanske om ens det...
    Dom gjorde först gravtest som var neg. sedan VUL som inte visade något, detta va lite tidigt sa hon men man borde ha kunnat se en spricka....(vet inte va hon talade om) fniss...
    blodprovet skulle garanterat ha visat om det var något. Jag hade mycket ont i magen så dom trode ev att ägget fäst sig i äggledaren eller något, därför vart jag erbjuden att testa det här...Blodprovet fick jag svar på efter ett par timmar å det var också neg så det va väl bara kroppen som spökade...mensen kom 10 dagar för sent =(

• bebismani

kan tillägga att jag var på kvinnokliniken å gjorde detta på lasarettet, inte på vårdcentralen....men dom kanske kan dom med...

• jennypennypannkaka
    Jordgubb skrev 2006-08-28 11:54:52 följande:
    Kan man se det så tidigt i graviditeten? Jag är enligt beräkningar i v.4 imorgon.
    Ja, det finns en möjlighet att graviditetshormon har börjat bildas i såna fall.
  • Sonya
    Trolla75 skrev 2006-08-28 11:52:58 följande:
    Vet inte om dom kan se det hos mvc/vårdcentralen, men jag har läst någonstans att man kan ta ett blodprov och finns det då "pojkkromosoner" i ditt blod så är det en pojk och finns det inga så skulle det vara en tjej... Men fråga om du ändå ska träffa någon idag!Hör gärna av dig om du får nått bra svar Lycka till! *Mamma till Wilma och ny bebis i magen med bf 17/2 `07*
    eh, VA!!?
    Se könet på ett blodprov!? Förvånad
  • jennypennypannkaka
    Sonya skrev 2006-08-28 12:22:23 följande:
    Vet inte om dom kan se det hos mvc/vårdcentralen, men jag har läst någonstans att man kan ta ett blodprov och finns det då "pojkkromosoner" i ditt blod så är det en pojk och finns det inga så skulle det vara en tjej... Men fråga om du ändå ska träffa någon idag!Hör gärna av dig om du får nått bra svar Lycka till! *Mamma till Wilma och ny bebis i magen med bf 17/2 `07*eh, VA!!?Se könet på ett blodprov!?
    Jag har också hört att det ska vara möjligt. Men det kostar nog en hel del att göra ett sånt prov. Antagligen måste någon analysera kromosomerna, för det är nog inget som kan kollas på vanligt lab.
  • Sonya

jösses, det hade jag ingen aning om!
    Men vad kollar man med ett sådant dyrt prov (mer än könet)?
    Och det borde ju ändå vara billigare (och säkrare) med ett sådant blodprov än ett tex fostervattensprov?

• Michas

Ja, de kan se så pass tidigt med blodprov om man är gravid. Men då måste de specifikt titta efter det också. De mäter hcg-halten, och är den över 5 så är det posititivt (vilken den definitift är i v. 4 )

Däremot så tror jag att detta med könsblodprov enbart är på utvecklingsstadiet, eller vad säger.

• Trolla75

Skulle själv aldrig utsätta mig för att göra ett fostervattensprov, då jag är livrädd för stora nålar. Då skulle jag hellre ta ett blodprov för "säkerhetens" skull.
    Men om det inte går att könsbestämma nu på ul, så tänker jag gå vidare till någon privatist som utför detta Allt bara för att jag är så rakkans nyfiken

*Mamma till Wilma och ny bebis i magen med bf 17/2 `07*
Svar på tråden Kan man se en graviditet genom ett blodprov?