• myset

När syns fostret vid ultraljud?

Jag var på gynakuten imorse efter en jobbig helg med det ena och andra.

Det visade sig att fostret inte syntes vid ultraljudet men att läkaren ändå trodde det var en helt normal graviditet och att jag ska tillbaka om 2 veckor för att följa upp och se om det vuxit till sig.

Jag är i vecka 5+5.

Någon som varit på ultraljud tidigt, som vet när det brukar dyka upp på skärmen?

Tack!

• Svar på tråden När syns fostret vid ultraljud?
  • Annelie78

Jag tror att man ska kunna se från v.6 i alla fall, men det där verkar vara olika. Hoppas att de kan se ordentligt nästa gång i alla fall, så att du får veta! Var det något som hade hänt eftersom du åkte dit?

• Majälva

Konstigt att de inte tog blodprov för att mäta hcg-värdet då... Jag var inne på gynakuten och då såg de inte heller något, och jag borde ha varit i v. 7 enligt mina beräkningar, men läkaren trodde på v. 4 ungefär eftersom inget syntes. De tog blodprov då samt två dagar senare, vilket visade på att det var ett mf. Det var alltså därför inget syntes.

Tyvär vet jag inte när det brukar dyka upp, men jag skulle också tippa att det rör sig om där någonstans v. 5 - 6...

Om läkaren trodde att allt var som det ska borde du ju inte behöva oroa dig alltför mycket, men visst hade de ju kunnat ta ett blodprov bara för att veta säkert.

Lycka till!

• hjartat73

Jag gjorde ett vaginalt ultraljud i v9 och då syntes det.

Kram

• myset

De tog blodprov men det fick jag inte svar på nu.

Vad konstigt, att man aldrig kan sluta oroa sig.

Han sa bara att den där gula någonting såg bra ut + livmodern hade vuxit som den skulle. Han inte kunde lova till 100% att allt bra bra, men troligtvis....

• Majälva

Ok, men du har inte fått en tid för nytt blodprov i övermorgon?

Då kan man nämligen jämföra värdena från de olika blodproven och se åt vilket håll hcg-värdet går. Vid en normal graviditet ska värdet ungefär fördubblas på två dagar, vid ett utomkvedshavandeskap höjs värdet, men bara lite, och har man fått missfall sjunker värdet. Då kan de ju se tendenser lite snabbare iaf...

Nåväl, det är säkert inget att oroa sig över, enligt läkaren såg ju gulesäcken ( ? ) bra ut och övrigt, så det är väl bara att hålla tummarna för att resten är som det ska också! Hoppas på det! :)

• myset

Ja jag hoppas på det! Så mycket....

Utomkvedshavandeskap var det iaf inte, det undersöktes mycket noga...
    Han sa också att det inte så ut att vara något missfall på gång. Hur man nu kan se det

Du verkar vara lite av ett proffs Majälva. Nu är jag lite nyfiken kan gulesäcken se dålig ut? Vet du det?

• Majälva

Nejdå, jag är inget proffs, men jag fick missfall för ett par veckor sedan och då lär man sig en massa saker helt plötsligt. Jag har ingen aning om gulesäcken kan se dålig ut, men eftersom läkaren sa att det såg bra ut, så förmodar jag det. ;) De har säkert en massa olika saker de kan se som tyder på om något är ovanligt en helt normalt.

Fostret/embryot är ju bara ca 2 mm i v 5 så det är nog inte så lätt att se...

• Majälva

"_eller_ helt normalt" ska det ju stå... ;)

• Kaninmamma

Läkaren borde ju veta att fostret då bara är ca 2 mm och kan vara lite svårt att se... det går säkert bättre om två veckor, även om jag kan gissa att du kommer inte att se så mycket du heller. Har en kompis som gjorde ultraljud vecka 9 (efter 2 st missfall ville de kolla) och man såg bara en stor svart boll...

• Ulrika

Jag vet! Från v.6 bör man se fostret. Jag har tidigare haft ett utomkvede, så nu kollade man det hela tidigt. Jag var där i v.5, men man såg inget foster. Det togs även HCG-prov som visade att jag var gravid. Tre dagar senare syntes fostret med hjälp av vaginalt ultraljud. Ni är jag v.23+2 och allt är som det ska.... Lycka till!

Svar på tråden När syns fostret vid ultraljud?