• Pumpkin och Selma

Hjälp! Krabb-skorpioner??!!???

Höll på att hänga upp kläder i vårt stora skåp (som ett rum på några kvadrat). När jag kommer till min ljusa kjol, som låg längst ner i högen, så sitter där två små kryp (som små-mellanstora spindlar ungefär). Har aldrig sett nåt liknande här förr (i Finland). De är runda, som krabbor, och har grip-klor där fram, som skorpioner/krabbor, och går åt ALLA håll utom framåt! Jätte-läskiga! (och jag är inte kryp-rädd, är lite faschinerad av dom, fast vill att de ska hålla sig utomhus!!) La kjolen i hallen, vek ihop den så de hålls där (de verkar dras till mörker) tills min man kommer hem. För jag vill minsann veta vad jag har att tampas med i vårt klädskåp! Nu tvivlar jag på att han vet vad de är för någa, nån som vet?! JÄTTE tacksam för svar! (hyr radhuslägenhet, har nog hittat en hel del spännande mångbeningar här förr, men de tror vi liftat in via kläder, eller flugit in. Nu har vi varit borta några dagar, och de här har ju dessutom inga vingar...Varifrån och VAD är de?!)

• Svar på tråden Hjälp! Krabb-skorpioner??!!???
  • ebben

Det heter bok-skorpion-det är ett spindeldjur.Inte farligt.......men okej,har man MASSOR!!! så kan anticimex komma o spruta.

• ebben

finns ofta i gamla hus på vindan bland gamla papper eller böcker mm.

• ebben

de ser faktiskt lite kul ut när de går! Man ser ju hur de griper med småklorna ,hehe,jag har s¨na i huset med.Fast inga mängder........

• Pumpkin och Selma

TACK för svar! Bok-skorpion...Det var en bildad skorpion! Hittills har jag bara sett två, så hoppas det bara är nån enstaka det är frågan om. Vore de inte i vårt klädskåp skulle jag enbart vara faschinerad. Bara de inte kommer i den mängd som vi har fläskänger (liten skalbagge, tror de käkar pälsar och sånt, fast det enda päls vi har hemma är två marsvin! Och de har fått vara ifred). Ser flera per dag, och de åker ut dagligen. Fast hoppas de blir färre när vintern kommer. Fast som sagt, ingen katastrof där heller. Huvudsaken det inte är nåt skadligt kryp! Eller i stora mängder...Tack igen för snabbt svar! Bara en kvar i hallen nu (synligt på kjolen), den andra har vandrat iväg. Så nu får gubben ha brått om han ska hinna se den...

• Pumpkin och Selma

Nu håller skorpionen till i en liten barnmatsburk i väntan på gubben min. Men den ska nog få sin frihet (utomhus) bara han fått kika på den. Dens kompis syns inte till, trots letande i skor, m.m. Nåja, han var mindre så man ser ju den här större bättre. Rätt coola faktiskt! Var inne på google och kollade, och tydligen är de nog lite giftiga, men inte så det skadar människor. Vad de sticker med har jag ingen aning om. För jag ser då ingen "stickare"...

• ebben

mitt drömjobbär just på anticimex ,så jag kan döda äckliga kryp!! ........

• Duckan74

Yuck!! Vill inte få hem. Hoppas du får bort dem.

• Pumpkin och Selma

Den vandrar runt i sin glasburk just nu. Rätt fin, men ska släppa ut den sen. Gillar levande kryp, men INTE inomhus! Har fobi för krossade insekter! Rätt ovanligt...Därför rädd att ha inomhus, kan ju råka trampa på dom...

Svar på tråden Hjälp! Krabb-skorpioner??!!???