• Nallemajatjejen

Äter du tillräckligt bra frukost?

http://kolladinfrukost.se/
    Att bli mamma är livets största gåva!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-29 11:55:42:
    PS: Poängen är alltså att man ska göra testet för att veta
  • Svar på tråden Äter du tillräckligt bra frukost?
  • TessaLisa

nix, eftersom att min frukost brukar bestå av en banan! FY mig! (kollar inte ens länken)

• Nallemajatjejen

Så här fick jag:

Energi (kcal)
    Kallar du det här för frukost? Det äter alldeles för lite. Om du känner dig trött och okoncentrerad på förmiddagarna, så vet du varför. Du bör äta mer mat som är rik på kolhydrater, t ex frukostflingor eller bröd. En bra frukost kan vara mjölk, fil eller yoghurt, frukostflingor, müsli eller gröt, frukt eller ett litet glas juice, samt smörgås och pålägg.
    Protein
    Din frukost innehåller för lite protein. Ät gärna ost eller skinka som pålägg på brödet till frukosten. Drick ett glas mjölk eller ät en tallrik yoghurt. Tänk på att även dagens övriga måltider
    ska innehålla protein. Ät kött, fisk, ägg, böner eller linser både till lunch och middag.
    Fett
    Där är plats för mer fett i din frukost. Det bästa fettet finns t ex i mjuka margariner, olja, avocado, nötter och fisk.
    Kolhydrater
    Dina energireserver är i princip tomma på morgonen. Du behöver äta mer flingor/havregryn/bröd, frukt och grönt för att du ska hålla dig mätt till nästa måltid.
    Socker
    Du äter lite socker. Är du lika observant på övriga måltider?
    Fibrer
    Din frukost innehåller inte tillräckligt med fibrer. Ät mer fiberrik mat, t ex fiberrika flingor såsom Kellogg’s All-Bran Regular eller Kashi. Du kan också blanda dina Corn Flakes med Kellogg’s All-Bran Regular eller All-Bran Plus. Komplettera t ex med frukt eller bär och grovt bröd. Glöm inte att äta mycket rotfrukter och grönsaker till huvudmåltiderna. Ät gärna frukt och grovt bröd som mellanmål.
  • Kusin Knase

Jag blir genast misstänksam då jag ser att detta är gjort av ett av världens största flingföretag... men är det seriöst?

• Raven74

shit asså ;D Jag har tyckt på senare tid att jag har varit duktig med frukosten, mkt o nyttigt, men herreminje.
    Jag äter tydligen för lite enligt deras beräkningar.

• Kaosspassageraren

Kusin Knase: Ja, jag undrar också hur det kom sig att jag fick rådet att äta mer energi och kolhydrater "tex musli eller flingor".

Lite intressant ändå, tanken att analysera frukosten. Jag fick "för lite" på allt, så det vore intressant att veta om det är seriöst, förutom att tipsen stämmer väl med Kellogs.

• Nallemajatjejen
    Kaosspassageraren skrev 2006-08-29 12:00:05 följande:
    Kusin Knase: Ja, jag undrar också hur det kom sig att jag fick rådet att äta mer energi och kolhydrater "tex musli eller flingor".Lite intressant ändå, tanken att analysera frukosten. Jag fick "för lite" på allt, så det vore intressant att veta om det är seriöst, förutom att tipsen stämmer väl med Kellogs.
    Fast man kan ju lika gärna lägga till mer grovt fiberrikt bröd eller havregrynsgröt... Även om de självklart rekomenderar sina fiberflingor
  • Kaosspassageraren

Nallemajatjejen: Absolut, de nämner ju även gröt och sånt. Det jag funderade på är om det är korrekt det de säger i övrigt, eller om de slarvat ihop ngt för att kunna tipsa om bl.a. sina produkter?

• capybara

Jag tror inte att de är helt och hållet objektiva kanske...

• agda06

Wow! Vad bra jag äter! Det trodde jag i och för sig också.

• Fredrika1

Jag tycker jag ater en ganska korrekt frukost, men enligt dom sa ater jag ocksa alldeles for lite.. De vill val att man ska ata deras flingor som ar bombarderade med socker...

Svar på tråden Äter du tillräckligt bra frukost?