• Mollan

Kaka för många, kanske i långpanna?

Det vankas flytt i helgen och jag tänkte baka lite kaka. Men jag vill inte att man ska behöva tallrikar och helst ska det inte vara för mycket socker i den... Det är ju käckt att laga i långpanna med tanke på mängden (vi är ungefär 10 personer).

Några förslag på recept?

• Svar på tråden Kaka för många, kanske i långpanna?
  • familyfour

Hittade ett recept nyss som jag tänkte prova någon gång för det lät gott, dessutom lite snabbare än att baka bullar på vanligt sätt...
    Såg att du efterlös nåt med inte så mycket socker...så det här receptet kanske inte är det mest lyckade då...Men hoppas nån annan kan ge dig ett lite mindre sockersött alternativ...Här får du i allafall ett tips om än lite sötare än du tänkt
    Bullar i långpanna
    150 g smör
    5 dl mjölk (ljummen)
    1 pkt jäst (söt el vanl)
    1 ägg (+ 1 ägg till pensling)
    1 dl socker
    ½ tsk salt
    11-12 dl vetemjöl

Fyllning
    150 g smör (rumsvarmt)
    2 msk vaniljsocker
    3 dl florsocker
    100 g philadelphiaost (rumsvarm)

Gör vanlig bulldeg. Jäs i bunke ca 30-40 min. Platta ut degen i långpanna. Gör 48 hål med fyllning i. Jäs ca 15 min. Pensla med ägg, strö på pärlsocker. Gräddas ca 20 min, 200°. Skär i rutor.

• Mollan

Tja - varför inte? Bullar är ju gott .

Fler förslag?

• Jannamia

Pitekaka

En klassisk kaffekaka. Mycket god. Jag brukar dock byta ut kakaon mot 2 msk kanel. Har aldrig provat med kakao, men det blir säkert gott det med!

Ingredienser
    Portioner: 30

7 dl vetemjöl
    1 msk bakpulver
    4 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    3 dl socker
    3 dl mjölk
    100 g smält smör
    ½ dl kakao (el 2 msk kanel)
    5 dl havregryn
    1½ dl socker
    200 g smält smör

Gör så här
    Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vispa ihop ägg, socker och mjölk.

Rör ner mjölblandningen och smält smör. Fördela smeten i en smord långpanna. Rör ihop en topping av kakao, havregryn, socker och smält smör.

Fördela toppingen på den ogräddade kakan. Grädda kakan i ugnen i 15 minuter i 225°C. Skär i rutor medan kakan fortfarande är varm.

• Magdan

Gillar man choklad så har jag ett recpet på en bra kaka. "En mycket chokladig kaka", heter den, vilket är ett passande namn.
    150g smör
    2 1/2 dl socker
    2 ägg
    1 1/2 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 tsk vanillinsocker
    1 1/2 dl hackad mandel

100g hackad blockchoklad

Ugn: 175 grader

Vispa smör och socker
    Tillsätt äggen ett och ett
    Blanda i allt utom den hackade blockchokladen

Gräddas i långpanna (20x30 cm) ca 20 minuter
    Ta ut kakan och lägg på den hackade blockchoklad
    Ställ in i ugnen ytterligare 5 minuter

Bred ut chokladen - mönstra i vågmönster med en gaffel
    Låt kallna
    Skär i bitar

• Sebbemannen

Åhhh den där chokladiga kakan lät mycket mumsig...måste jag testa!

• Mollan

Har just gjort pitekakan, Jannamia, och har redan ätit upp en kant ... Kanongod. Jag gjorde med kakao, men ska nog prova med kanel nästa gång. Tack!

• Jannamia

Åhå! Vad kul att du gillade den!

• Blåklinten

Kärleksmums. Brownies. finns säkert recept på internet

• Ingurd

Jag brukar blanda lite kardemumma förutom kanel i pitekakan. Måste prova choklad nästa gång

Svar på tråden Kaka för många, kanske i långpanna?