när lär era barn engelska?
Hej!
Jag undrar när era barn lär sig engelska i skolan? Det är nämligen så att min styvson redan nu när han bara går i 1.an lär sig engelska. Och han pratar inte rent svenska än. Hur fasiken tänker skolan?
Hej!
Jag undrar när era barn lär sig engelska i skolan? Det är nämligen så att min styvson redan nu när han bara går i 1.an lär sig engelska. Och han pratar inte rent svenska än. Hur fasiken tänker skolan?
Jag tror att man börjar så smått i åk 1 numera. Jag är positiv till det av det skäl att man har lättare att ta till sig uttal och lär sig nya ord lättare ju yngre man är. Dessutom har jag vickat i eng i lågstadieklasser och det är som sagt rätt basic.
Tror inte att du behöver oroa dig, en del barn är ju tvåspråkiga redan innan skolåldern om de har en förälder av annat ursprung, och det brukar de reda ut i ca 2-års åldern.
Jag började lära mig engelska i 1:an, och i småskolan fick vi lära oss en enkel sång på engelska minns jag.
Jo men jag menar att han pratar inte ens rent svenska, utalar inte alla ord rätt och har haft jätte problem med detta, är det då så smart att blanda in ett språk till? Vissa barn passar det säkert bra att lära sig redan i 1.an det säger jag inte emot men måste man inte kunna prata svenska rent först?
solen13: Nej, det kanske låter konstigt, men man behöver inte kunna prata svenska rent först, det fungerar inte så. För många barn kan språkutvecklingen till och med gå fortare när de läser två språk parallellt. Jag försäkrar dig om att din styvsons svenska inte blir lidande av att han även lär sig engelska.
Men alltså - att din styvson är lite sen i utvecklingen har ju inget att göra med andra barns utveckling. Jag började läsa engelska i ettan och är bättre än de flesta. Det är nog mycket bra för barn att börja tidigt med språk, eftersom det är lättare att lära sig ju yngre man är, i princip.
Min mellan tjej börja i ettan och jag tycker att det är jättebra. Nu börja hon 4:an och de fortsätter läsa engelska.
Okej. Jag har bara inte hört att de hade engelska så tidigt.
En del börjar med lite engelska redan i förskoleklass. Lär sig nån enkel ramsa eller sång på engelska... inget avancerat alltså utan för att introducera och för att barnen tycker det är kul.
sånger kan väll alla?? barn på engelska innan 6 års gruppen oxå?
men riktigt utlärning av engelska har de iallafall inte här i ettan, kanske i tvåan..
Jag tycker det är bra ju tidigare de får lära sig fler språk.
Finns ju daghem där de pratar flera språk med barnen