• Skrinda

Varför gillar ni öppen planlösning?

Själv avskyr jag "öppen planSLÖSNING"!

Lagar man mat i vardagsrummet och tittar på TV i köket? Ingen som vet, förvirringen är total!

Förstår inte varför nästan all nyproduktion dras med detta elände, varför vill inte folk ha ett riktigt kök!? Lagar man inte mat? VILL man att nya soffan ska dränkas i stekos?

Tack och lov har vi övergett vår hemska lägenhet med planslösning och köpt en ganska nybyggd med RIKTIGT kök!

Varför gillar folk öppen planlösning?

• Svar på tråden Varför gillar ni öppen planlösning?
  • Hustomten

Jag vill ha en öppen planlösning, men har det inte. ÄN. Jag tycker det ser så snyggt ut, lyxigt och stilrent på något sätt.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ santakaos.blogg.se/ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
  • cheetah

Det har jag också funderat över många gånger! Jag har hellre många små rum än få stora...

Visst ser det otroligt tjusigt ut med stora, öppna ytor - gärna inrett i ljusa färger och med fina prydnadssaker ställda på väl valda platser, men det ger mig känslan av IKEA-katalog. Vem fixar att bo i ett sånt hus? Inte jag i alla fall, eftersom jag helst inte städar varje minut jag är hemma...

• Skrinda

Ok... endast EN positiv och hon har inte provat på skiten

Jag tyckte också att det såg trevligt ut på bild... Men när man sitter vid köksbordet och försöker hindra bebisen från att kleta gröt på soffan är det inte lika trevligt längre...

Eller när man vill ta det lugnt framför TV:n samtidigt som den äkta hälften vill laga puré och kör med mixerstaven vid diskbänken, 3 cm från soffan

Men alla ni som har valt detta! Varför? Vilka är fördelarna?

Jättenyfiken! Finns det folk som gillar detta, eller är det bara en dum trend som alla arkitekter av nyproduktion vurmar för?

• Karpet

Jag har det hemma. Vi bor i en tvåa på 160 kvm, så det är myyycket öppen planlösning. Jag hade nog däremot inte velat haft det om jag bodde litet. Det är inte charmigt att laga mat brevid soffbordet med TV krockandes med kylskåpet. Vi har ca 15 meter mellan köksdelen och middagsbordet och ca 8-9 meter från köksdelen till soffan. Sedan har vi också en kontorsdel som ligger 5 meter från köket. Så det är inte så att man sitter på skärbrädorna och kollar på Tv direkt

• Melle

Karpet: Oj! En 2:a på 160 kvm var stort! kan du inte lägga in bilder i ditt galleri? Jag blev jättenyfiken nu ju!

• Skrinda

Karpet! Wow! En SÅN tvåa skulle jag också gilla

Vår tvåa med öppen planlösning var på 53kvm och kändes mindre än förra lägenheten som var en etta på 40kvm just pga den öppna planlösningen, i ettan fanns det iaf ett vettigt kök!

• Karpet

Jag har inte så många bilder, kan ta några imorgon, men jag har i alla fall lagt upp ett par stycken.

• Kapris

Vi älskar vår öppna planlösning som innehåller kök, matplats, vardagsrum och läshörna. Det är stort, luftigt, LJUST, och välkomnande. Som gjort för sociala aktiviteter. Eftersom vi har bibliotek och sällskapsrum med tv och sovrum samt arbetsrum har man möjlighet att dra sig undan om man så vill. Annars är det underbart att stöka i köket men ändå vara med när man har gäster men också i vardagen, att ha koll på sonen när han ser på TV utan att behöva titta med i soffan, etc. Bara positivt!

• Belana

Jag älskar också min öppna planlösning! Lägenheten är 85 kvm, fördelat på 2 plan (35 nere, 50 uppe). Förutom ytterdörren finns det bara 2 dörrar - och de är till badrummen. Varför jag älskar den? Bland annat på grund av det här:
    - Man kan tala med varandra även om den ena lagar mat och den andra leker med sonen eller viker tvätt.
    - Katten gnäller aldrig om att hon inte kommer vidare.
    - Det är fantastiskt ljust och oerhärt välkomnande.
    - Man får snabbt överblick.
    - Lätt att städa, färre väggar och hörn där dammet samlas.
    - Man hör sin favoritmusik i hela lägenheten utan att behöva ha på maxvolym.

• SunshineSweden

Jag älskar också vår öppna planlösning, vi har kök á 25 kvm tillsammans med vardagsrum på ca 32kvm plus hall på 10 kvm (dock en vägg som skiljer vardagsrum från hall, (går ej upp i taket eller når sidoväggarna, utan en vägg mitt i så att säga). Så det ger ca 67 kvm att umgås i.

Detta är perfekt när vi har fester, kanon för mingel både i vardagsrummet och i köket kring baren. Vi kan också duka långbord från köket ut i vardagsrummet, om man är många.

Skall tilläggas att vi inte har barn ännu och att vi är väldigt rädda om våra finsofor i vardagsrummet, sitter knappt själv i dem, endast när vi har gäster.

Vid nästa husbygge funderar jag på att ha ett separat vardagsrum. Men orsaken till detta är att jag kanske är lite för pedantiskt. Jag skulle gärna ha ett vardagsrum som man nästan bara får titta på. Skulle gärna ha vita tygsoffor osv, och där kan knappt vuxna sitta och ta ett glas vin.

Men kök kombinerat med allrum är bra.

• nämenhej

Vårt kök och vardagsrum är ett enda stort rum och jag älskar det (bilder finns i mitt galleri), kallar det för vårt allrum. Hela familjen är samlad vid matlagning, läxläsning och lek även om man inte gör samma saker hela tiden. Men man umgås liksom ändå. Vill man ha lugn och ro kan man bara gå till sitt sovrum. Just nu har vi TVn i allrummet men eftersom vi inte tittar på den så ofta ska vi flytta den till ett annat rum.
    Vi har ofta gäster och fester och då är det perfekt med öppen planlösning tycker jag, mycket mer socialt. Vi hade öppen planlösning även i vårt förra hus, dock gick det då mer i vinkel, och jag vill aldrig mer ha nåt annat. Det blir ett så bra ?flow? i huset när det inte är så mycket väggar. Men det är ju tur att man tycker olika, annars skulle alla hus se lika ut. Och hur kul vore det?!

• frulan

Älskar öppen planlösning.
    Vi hade det i förra lägenheten (48 kvm, fast sovrum och toalett var inte "öppet") och vi har det i vår lilla stuga vi bor i nu (55 kvm + sovloft halva huset och resten högt till nock).

Det känns mycket större och luftigare med öppet och vi trivs med det massor.
    Tycker inte alls att något luktar matos eller så. Och, jooo, vi lagar faktiskt mat
    Nu har vi iofs kontor och toa "stängt" och vi har lite halvväggar, nivåskillnader och lite fixigt så det är ju inte ett helt öppet, kvadratiskt rum.

Lööööv it!

• Ljungan

Eftersom jag älskar att bo ljust så är öppen planlösning perfekt för mig! Men jag håller med om att en nackdel är matos som sprider sig... Vi håller dock på att köpa nybyggt och nånstans förväntar jag mig att fläktsystemet är såpass effektivt att man slipper sånt. Hela ytan som blir öppen är 80 kvadrat, så soffa och spis hamnar inte direkt bredvid varandra. Håller med ovanstående om att man kan vara med gäster/barn osv samtidigt som man är i köket och pysslar!

• Hustomten
    Skrinda skrev 2006-08-30 20:11:14 följande:
    Ok... endast EN positiv och hon har inte provat på skiten Jag tyckte också att det såg trevligt ut på bild...
    Räcka ut tungan
    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ santakaos.blogg.se/ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
  • Tineling

Öppen planlösning passar oss perfekt eftersom vi är döva det blir då bekvämt att kunna se varann under tiden man är i köket och vardagsrummet. Även se till barnen och de får större utrymme att leka på och det blir luftigare. Det blir bra med platser när man har många gäster på besök då kan man välja att sitta i köket eller i vardagsrummet och inte behöva känna sig insolerad.

Lättare med städningen blir det nog också. Det är också snyggt och stilrent rummet känns då större fast man kanske bor i litet hus.

• Blixten

Vårt nya hus (länk finns i presentationen) kommer att ha öppen planlösning. Som det är nu lagar vi mat i köket men vistas aldrig där annars. Nu kommer vi att ha ett fast bord/köksö där man kan laga mat, göra läxor, äta frukost m.m. Vi kommer att ha själva matbordet i vardagsrummet.

Jag vill gärna ha kontakt med vardagsrummet när man lagar mat. Vid middagsbjudningar är det trist om värdparet står inne i kökt och lagar mat medan gästerna sitter i vardagsrummet. Nu kommer man att ha kontakt och de kan sitta alldeles intill om de skulle vilja det (och hjälpa till ).

Vi kommer att lägga ner rätt mycket pengar på en bra fläkt som är effektiv men tyst. Så hos oss kommer nog inte soffan att "bli dränkt i stekos".

• VICKY82

Jag har öppen planlösning och älskar det! Det är så roligt att kunna umgås med dom som är i vardagsrummet samtidigt som man lagar mat. Sen är det väldigt snyggt också. Om man är rädd för matosen så är det ju bara att skaffa en bra köksfläkt.

Svar på tråden Varför gillar ni öppen planlösning?