• Bea78

Nässpray till 4 v-bebis???

Lilleman har blivit förkyld. Misstänker att det är Storebror som smitatt honom med lite dagisbaciller..

Han är riktigt snorig o inatt har han knappt sovit nåt alls för han har haft svårt att andas genom näsan. Jag la en liten kudde under madrassen så han kom upp en bit med huvudet men det hjälpte föga.
    Nu halvligger han i babysittern o sover som en stock.

Undrar ifall det finns nässpray till spädisar? Han blir 4 v på lördag..
    Jag ska ringa BVC kl 10 men tänkte bara höra ifall nån här vet o kan komma med svar.

Kram
    Bettan

• Svar på tråden Nässpray till 4 v-bebis???
  • rivjärn

man ska inte ge nässpray till så små barn, men du kan droppa saltlösning i näsan, finns att köpa i små engångsförpackningar på apoteket (lättare så)

• Leonesse

nej, man brukar inte ge nässpray till så små barn, köp koksaltdroppar (Renässans) på apoteket och droppa i näsan på honom, det hjälper att få ut allt som ligger i näsan och öppnar upp så han kan andas bättre. Innehåller inget avsvällande medel, endast koksaltlösning.

• Bea78

Ok..vet att man kan ge koksaltlösning men jag är lite tveksam till det, har själv provat det några gånger o det hjälper inte ett dugg...men det kanske hjälper bättre på spädisar..?

• Leonesse

det har funkat bra på min son, dock är han inte så förtjust i att man stoppar nåt i näsan på honom = )

• Leonesse

det har funkat bra på min son, dock är han inte så förtjust i att man stoppar nåt i näsan på honom = )

• Katarinab

Renässans finns som nässpray, det är alltså bara koksaltlösning, har använt det på min son sedan han var 4v bvc tyckte att det var ok. Jag använder först sprayen i näsan sedan en nässug sprayen är super för droppar går inte han blir super arg då.

• ebben

Nezeril,grön förpackning är för barn från 1 månad!!!
    Prova först med koksalt,men hjälper inte det så ta nezerilet!!
    Vår son var tre veckor när han var tät i näsan,vi hade först koksalt men på natten,och innan han skulle äta, använde jag nezeril. Behövdes bara ett par dar,tror inte han tog skada av det.
    Men man bör ju ändå tänka på det och vara aktsam,inte använda det för mycket.

• delicieux

istället för att betala 36:- som ett paket renässans kostar, så kan man göra eget...

1 tsk salt
    0,5 dl vatten

koksaltlösning har ingen avsvällande effekt, men ofta är små barn täppta för att näsan är full med segt eller intorkat snor, och då hjälper koksalt genom att lösa upp det.

• mia1968

du kan annars pröva att droppa några droppar med bröstmjölk... det är också effektivt

• Nyffan

det finns tre olika sätt....bröst mjölk, koksaltlösningen renässans och för de som har linser så kan man ta den koksaltlösningen, samma som näsdropparna! Ett tips från min barnmorska..

• Nyffan

Vill bara tillägga att det funkade bäst med bröst mjölk tyckte jag!!! Men linsvätskan är också effektiv när du slutat amma. HAr provat bägge!!

• first

Bröstmjölk är helt suveränt!!!!!!

Lätt att ge om man använder engångspippetterna som är till koksaltlösningen...

Svar på tråden Nässpray till 4 v-bebis???