• mama79

Vill byta jobb -Ska jag?

Jobbar sen sex år i en butik men nu börjar jag verkligen tröttna! Jobbar varannan helg och på mitt nya schema kommer jag att jobba tre kvällar i veckan, dagtid 1,5 gånger. jag känner bara USCH!!!
    Att jag dessutom har en pendlingstid på nästan 45 minuter dit gör det ju inte bättre.
    Jag har alltid trivts väldigt bra på mitt jobb men sen min son föddes så känns det inte fullt så bra längre. När jag väl är där är det ganska ockej, har en del ansvar som jag tycker är roliga!
    Så nu kommer frågan. Är det bra att försöka byta nu? Vi vill försöka oss på ett syskon till våren (men man vet inte, sånt kan ta tid ). Är det verkligen läge att byta nu? Egentligen inte, men USCH för kvällar och helger. Är riktigt trött på det!
    Och vad ska jag byta till? Drömmen hade varit ett riktigt jobb med kontorstider utan helger, det hade verkligen varit guld värt! Men var hittar man det? Har ju ingen utbildning. Måste jag plugga då? Till vad?
    Eller ska jag ge upp drömmen om drägliga arbetstider och istället söka mig till en annan affär närmare hem? Blir jag nöjd då?
    Jag låter nog gnällig, men idag kändes det bara så tungt. Snälla finns det någon som kan råda mig i hur jag bör göra?

• Svar på tråden Vill byta jobb -Ska jag?
  • lightswillguideyouhome

Jag tycker du kan börja söka lite jobb som lockar dig, men säg inte upp dig eller ngt förrän du fått en ny tjänst.
    det låter lite som du fastnat i tänket att allt är så jobbigt. kanske kommer situationen lösa sig jättebra om du bara ger det lite tid? under den tiden kan du ju känna efter och söka nytt jobb.
    börja inte plugga iaf om du inte vet vad du vill läsa eller bli, bara onödiga studielån.
    hoppas det löser sig för dig. kram.

• mama79

Nej säga upp mig bara för att jag tröttnat gör jag inte. Jag är inte fullt så desperat. Jag har ju ganska kul på jobbet egentligen! Men det finns mycket nackdelar med det, som tiderna, pendlingen + arbetsmiljön, det är väldigt slitigt.
    Jag vill egenligen inte plugga, men är det vad som krävs för att få ett vettigt jobb så har jag inte så mycket val, antar jag.
    Är det dumt att söka nytt butiksjobb nu innan vi får nästa barn? Jag är ju säker på att jag får tillbaka min plats på jobbet igen (har varit där längst). Är det för osäkert?

• Lequisha

Hej mama79

Kan inte råda dig, bara tala om hur jag själv gjorde.

Efter nästan 10 år i butiksbranchen med senare o senare kvällar så tröttnade jag.
    Sökte jobb på Manpower ( som kundtjänstmedarbetare för uthyrning ) trots att jag aldrig jobbat med annat än butik. Fick jobbet och mitt första uppdrag var på en kundtjänst på ett stort företag. Jag lärde mig jobbet jättefort och blev efter ca ett år anställd av det företaget istället. Inom fyra år var jag ansvarig för internutbildningen samt Teamleader för min avdelning på kundtjänsten. Tjänade mycket mer än jag nånsin gjort i butik och arbetade endast kontorstider.

Kan bara säga att mitt byte av arbete var det bästa jag nånsin gjort.

Dessutom är det ju så att bara för att du söker jobb så måste du inte tacka ja till första bästa som vill ha dig. Du har faktiskt möjligheten att tacka nej efter ett eventuellt erbjudande om det inte känns bra. Så sök på du

• mama79

Lequisha: Det låter ju som rena drömmen för mig! Är ioch för sig lite rädd för manpower, jag har ju ett fast jobb idag. Men det kanske inte är så farligt som det låter. Har du någon utbildning? Eller gick det endå?
    Har faktiskt kollat runt lite på ams idag men inte direkt hittat något, men jag ska nog kolla sen igen!
    Och du, verkligen grattis till ett sånt drömjobb!

• Lequisha

mama79

Tack!

Nej jag hade ingen utbildning. Kunde knappt slå på en dator och hade ingen susning om vad word, excel osv var för något. Ljög dock lite när jag sökte jobbet och fick mina kunskaper ( ickekunskaper ) att låta bättre än de var

Men i stort sett alla företag använder sina egna system osv så man får ju utbildning på plats.

Uthyrningsföretag är ju både bra och dåligt. Dåligt eftersom man inte vet var man hamnar, kanske byter arbetsplats lite ofta osv. Bra är att det är en inkörsport till olika företag och man får chansen att prova innan man kanske söker eventuell anställning på just det företaget. För mig var det ju bara bra. Å andra sidan hade jag väl lite tur som hamnade så bra till redan på första ( och enda ) stället de placerade mig på.

• mama79

Du kanske har rätt. Det kanske inte är så farligt med bemanningsföretag. Jag är nog lite rädd för att stå arbetslös bara. Och mellan uppdragen får mam väll knappt någon lön (fast det får jag ju knappt när jag jobbar nu heller )?
    Jag får nog ta tag i mitt liv nu och söka mig därifrån!

• majbrud

Om du vet ungefär vad du vill jobba med, om du vill ha ett jobb som "kontorstider o legiga helger" så kolla vad det finns för utbildningar och hur länge man måste plugga. Då har du kanske stor chans att få dom där bra arbetstiderna och mer tid till dig familj.

Annars kanske du får ta jobb som innebär helger och kvällar m.m
    Sök andra jobb om du hittar nåt som passar dig, och blir du antagen så behöver du ju inte tacka ja, om du ångrar dig.

Jag vet det e svårt,, det är inte lätt idag...
    Annars kanske man en dag får turen med sig också. Håller tummarna..

Svar på tråden Vill byta jobb -Ska jag?