• Milimani

Farligt om bebisen kräks i sömnen?

Min lilla flicka kräks en del men oftast inte när man rapar henne utan en bra stund efteråt. På natten när hon ammmats och rapat vill jag ju sova men jag är så orolig att hon ska sätta kräket i halsen och kvävas om jag lägger henne på rygg utan uppsikt.

Är det farligt om bebisen kräks eller hostar den upp det? Tycker att det är jätteläskigt när hon kräks och ligger på rygg,det låter så otäckt när hon hostar.

Hon är 2 veckor.

• Svar på tråden Farligt om bebisen kräks i sömnen?
  • Maggiepuh

har hört att bebisar har någon reflex som gör att kräket hastas ut hela vägen när de ligger på rygg. Min son var/är inget kräkbarn så jag vet inteom det är sant.

• lill linda 82

lägg/palla upp henne lite på sidan så fixar hon nog det själv.. du behöver ju inte lägga henne platt på rygg.

• Emelie82

Min son, 5 veckor, har kräkt 2 gånger när han har legat på rygg och då har det stått ur honom som en fontän + att jag vaknat direkt i och med att han hostat och blivit ledsen - så det tror jag inte är någon fara. Om det bara är lite som kommer upp så sväljer de juh oftast igen.

• Heisan

Lynnen kräktes mycket när hon sov på rygg de första månaderna, men hon vände bara på huvudet så det rann ut och fortsatte att sova.

Livet är en bergodalbana utan säkerhetsbälte....
  • mludvigs

Små barn har den så kallade dykreflexen som gör att de stänger till så inget kommer ner till lungorna. Så när riktigt små barn spyt ska de i normala fall inte vara någon fara.

• staff

gäller det när dom sätter i halsen när man ammar oxå?

• Milimani

Tack för era svar! Herre jösses vad man oroar sig för precis allt!

• Emelie82

Staff: När min lille sätter i halsen i samband med ammning så gör han det ordentligt. Hostar som om han håller på och kvävas och kan inte andas förrän det är "ute", ganska obehagligt.. så det verkar inte som min lille har den reflexen i samband med ammning

• siamesen

Att de hostar behöver inte betyda att de satt i luftrören eller att de har satt mycket i halsen.

Det behövs vâldigt lite för att ett barn ska bli irriterat i halsen och hosta till..ibland bara nagon droppe.

• Milimani

Kan det vara kräkningarna och att de sätter i halsen som även gör att de låter lite rossliga?

Min flicka låter rosslig när hon kräkts och hostat mycket men är inte snuvig eller dåligt på annnat vis.

• Emelie82

Klart inte, men han hostar inte på ett vanligt sätt + jag kan juh se att han inte kan andas. Det är precis som när man själv sätter i halsen/lungorna och inte kan andas förrän det är borta.

• siamesen

Samtidigt ska man komma ihag att när man hulkar kan man inte andas samtidigt..säger nu inte att det är det din son gör Emelie..bara i allmänhet sadär.

Och annars kan de rossla efter att de satt i halsen...kan ju sitta slem och annat som vibrerar

Svar på tråden Farligt om bebisen kräks i sömnen?