• frustrerad

presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?

Min man och jag har inte riktigt samma uppfattning om någonting vad det gäller de olika barnen. Han har barn sedan tidigare och likadant jag. Sedan har vi gemensamma barn med.
    Vi har stretat i flera år nu, men en sak kommer vi inte nära alls.
    Han är nog en typisk skild pappa som haft barnen varannan vecka. Han har väldigt loj inställning till barnuppfostran. Det har inte jag. Det är så synd om hans barn, och han kan inte kräva någontig eller skälla på dem
    Jag har varit själv med mina barn och haft bra koll. Jag är krävande bestämd men relativt rättvis mot alas barn, försöker i alla fall.

Till saken hör att min mans fd och han har delat på alla kostnader.
    Min fd och jag delar ingenting mer än underhållet jag får.

Till frågan.
    Hans barn bor på två ställen, har dubbelt av allt, samt dubbla gåvor vid födelsedagar och jular. Stora gåvor från bådas släkter. Sparande osv.

Mina barn har bara mig, och mina föräldrar. Min fd finns inte alls eller hans släkt, inte min heller för övrigt.

Min man anser att vi ska ge barnen pengar i födelsedagspresenter. 50 kr för varje år. (största sonen 18 år, minsta 1 år ) Det ska vara lika för dem.

Jag opponerar mig och anser att mina barn bör ha dubbel peng eftersom de faktiskt bor här hela tiden.

Vad tycker ni?

Har luslästt hela internet i 2 dagar nu, hittar ingen med samma fråga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-31 18:28:39:
    50 kr per år de fyller alltså, inte 50 kr per födelsedag. 18 åringen fick nu alltså 900 kr när han fyllde år.

• Svar på tråden presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?
  • Mrs Mattsson

jag anser att ni ska dela lika mellan barnen o vad sedan hans barns mamma gör om hon ger dom mer så spelar inte det någon roll så länge det är lika hemma hos just er.

♥Min familj♥
  • Nyfiken gul

jag tycker tvärtom...

bonusbarnen är väl dom som ska ha dubbla pengar enligt mig.... dom har två boenden och kostar mer pengar vare sig dom ska ha det som fickpengar eller att köpa något för...

att ha två boenden är INTE bonus för dom..... jag tror nog att dom många gånger önskar sig ETT hem även om det funkar med växelvis boende....

Jag är själv bonusmamma och känner igen problemet....  och jag ser hur våra barn slits av att ha två hem och alltid sitta i dilemmat att man saknar "sitt" rum vare sig man är hos oss eller i det andra hemmet...  Ger vi presenter här bir alltid frågan om vart presenten ska vara... här eller där?

dina barn har inte det problemet... för dom finns allting jämt o ständigt dygnet runt. det köps saker för deras räkning dagligen vare sig det är mat, tidningar eller andra saker... deras paket o presenter är och förblir i deras rum.... osv osv...

• Barbabok

Samma summa till alla barn i samma familj tycker jag. Vad barn får utöver av andra är inte väsentligt.

• BirkaCarro

Kan inte du själv stå för presenter till dina barn och mannen till sina och ni bägge till era gemensamma då? *bara en undran*

• sådetblev

Det här är en kenpig fråga tycker jag, just för att man kan göra på båda visen och argumentera lika bra för båda.

Jag tycker att alla barn i samma familj ska ha samma standard. Om hans barn får en massa extra annastans ifrån, men inte dina, så ska ni kompensera det med att ge dem mer.

• Majsan70

Jag tycker oxå att det skall vara rättvist hemma hos er. Hans barn kan ju inte bli lidande av att dina barn inte har samma sociala nät vad gällande sånt som presenter osv.

Vill du sen sticka åt dem något xtra själv av dina egna pengar så är det upp till dig, men han måste vara rättvis.

• frustrerad

Vad häftigt att så snabbt få era synpunkter. Man blir så lätt låst i sina tankebanor.

Kul.

Men enligt min man får jag inte sticka till mina barn någonting mer. Vi får inte ens inpulshandla till någon, det måste vara helt rättvist. Han anser att mina barn inte får några pengar eller saker av pappan, så är det bara, men jag anser att han ger ju mig pengar till deras gåvor via underhållet?!

Varför ska jag inte kunna ge dem deras del?

Vi bråkar oss blodiga!!

Vi kan inte jämka. Det är inte dålig ekonomi det handlar om utan just rättvisan, eller orättvisan hur man nu ser det.

När styvbarnen kommer med ny ipod eller ny jacka eller vad det nu är de köpt för alla pengar de fått, så står mina barn där. Det kan aldrig få ihop till detta själva.
    Det lustiga är att mannen är helt med på att mina barnsom bor här hela tiden ska ha full månadspeng, men bara hälften till barnen som kommer och går.

Snälla hjälp mig!! Jag behöver verkligen råd. Är jag egoistisk och gräslig, hjälp mig att tänka om.

• Mrs Mattsson

fast för övrigt tycker jag att man måste handla saker efter barnens behov, det är i min värld iaf så att på födelsedagar o jul osv då får man samma men imellan köps saker som behövs till en som behöver det.

♥Min familj♥
  • Flinga 06

Hej,

Jag resonerar som så att vi ger samma här hemma, att sedan min ss får mer än ett gemensamt barn gör inget. Barns högsta önskan är att deras föräldrar ska bo tillsammans så vad gör det om ss får mer pengar eller saker.

Det finns vikatigare saker än det materilella tycker jag. Det bästa här i livet är gratis!

• AnnanAnna

Vad svårt att svara på, fast himla intressant tråd för mig som har ett bb och nu väntar ett gemensamt med min sambo. Hos oss är det hennes mor som har barnbidrag och köper mest kläder och sånt, även om vi köper lite av det hon behöver här (hon är här varannan vecka).
    Dock så tror jag att jag kommer vilja att vi använder vårt barnbidrag till det gemensamma barnet till att spara eller köpa saker till honom/henne, att vi inte kan köpa eller spara på samma sätt till hans dotter känns rätt självklart.
    Min sambo och hans ex sparar gemensamt på ett konto till dottern och jag antar att vi kommer göra samma sak till vårt barn så de har varsitt sparkonto från sina föräldrar.
    Veckopeng får hon den vecka hon är här av oss och den vecka hon är hos sin mor av henne, vårt barn kommer få varje vecka av oss när det blir aktuellt.

Men det är många saker att ta ställning till framöver, allt från semestrar till hur mycket saker de får och hur mycket man sparar åt dem...

Huvudsaken är väl att det känns rättvist, jag skulle tycka det var lite jobbigt om bonusdottern hade dubbelt så mycket av allt, likaså skulle jag tycka det var jobbigt om hon kände att hon blev utan. Men hon får ganska mycket av sin mor så jag tror inte det kommer hända, plus att hon kommer vara 10 år äldre och inte vilja ha samma saker.
    Men din tråd fick mig att tänka efter hur det skall bli framöver och det kändes bra!

Hoppas ni kan komma överens så småningom, det är ju så himla känsligt det där med att det skall vara rättvist, det minns man ju själv från man var liten...

Svar på tråden presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?