• frustrerad

presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?

Min man och jag har inte riktigt samma uppfattning om någonting vad det gäller de olika barnen. Han har barn sedan tidigare och likadant jag. Sedan har vi gemensamma barn med.
    Vi har stretat i flera år nu, men en sak kommer vi inte nära alls.
    Han är nog en typisk skild pappa som haft barnen varannan vecka. Han har väldigt loj inställning till barnuppfostran. Det har inte jag. Det är så synd om hans barn, och han kan inte kräva någontig eller skälla på dem
    Jag har varit själv med mina barn och haft bra koll. Jag är krävande bestämd men relativt rättvis mot alas barn, försöker i alla fall.

Till saken hör att min mans fd och han har delat på alla kostnader.
    Min fd och jag delar ingenting mer än underhållet jag får.

Till frågan.
    Hans barn bor på två ställen, har dubbelt av allt, samt dubbla gåvor vid födelsedagar och jular. Stora gåvor från bådas släkter. Sparande osv.

Mina barn har bara mig, och mina föräldrar. Min fd finns inte alls eller hans släkt, inte min heller för övrigt.

Min man anser att vi ska ge barnen pengar i födelsedagspresenter. 50 kr för varje år. (största sonen 18 år, minsta 1 år ) Det ska vara lika för dem.

Jag opponerar mig och anser att mina barn bör ha dubbel peng eftersom de faktiskt bor här hela tiden.

Vad tycker ni?

Har luslästt hela internet i 2 dagar nu, hittar ingen med samma fråga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-31 18:28:39:
    50 kr per år de fyller alltså, inte 50 kr per födelsedag. 18 åringen fick nu alltså 900 kr när han fyllde år.

• Svar på tråden presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?
  • årstider

Man kan ju uttrycka det så här också: rättvisa är inte att alla får LIKA utan att alla får vad de BEHÖVER. Och då kanske behöver bonusbarnen inte lika mycket av oss eftersom de också får av mamman (rent ekonomiskt). Känslomässigt är det en annan sak: jag älskar de lika mycket om än på ett annat sätt!

• VivviM

Efter att ha läst inläggen i den här tråden inser man att i situationer med bonus/bio barn kan det inte bli helt rättvist hur man än gör men man får lov att göra det bästa av situationen så att ingen känner sig åsidosatt...

Jag har en 6-årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka och så har vi en gemensam dotter på 7 mån så jag är ganska ny i situationen. När det gäller jul och födelsedagar kommer vi ge lika till bägge barnen. Spelar ingen roll vad bonusdottern får på sin mammas sida. När hon är hos oss då är det lika. Sen tycker jag att barn ska lära sig att ibland får den ena och ibland den andra när det gäller behovs-saker som kläder och sånt. Där skiljer det väl ibland men i o m att lilltjejen bor hos oss jämt behöver hon ju kanske lite mer ibland och jag sticker inte under stol med att jag köper grejer extra grejer till henne ibland.

Stortjejen får inte så mycket hos sin mamma utan det är vi som betalar det mesta för henne, som vinterkläder, cyklar mm trots att mamman har barnbidraget men hellre gör vi så än att hon ska känna att hon får mindre.

När det gäller sparnade så tycker jag att man får se till de får samma förutsättningar i livet och då spar vi mer åt lilltjejen eftersom den stora har ett sparande hos sin mamma också. Där tycker jag man kan göra så men där ha en disskution med mamman så att det blir lika i slutändan. Skulle hon inte spara nåt så skulle vi nog spara mer för att det ska bli rättvist.

Det viktiga tror jag är att alla barn känner sitt värde och så får man anpassa sig till det.

• artistic

Har barnen valt att få dubbla gåvor??????

Hade de fått välja hade de nog valt att ha mamma o pappa tillsammans tror jag. De skall ju inte behöva lastas för att föräldrarna har valt att gå skillda vägar.

Något positivt med en separation kan de väl få, om det nu innebär dubbla gåvor.

• gutegirl

Tycker nog att när barnen är hos er, i erat hem, ska det inte göras någon skillnad. Om sedan de andra barnen får saker av sin mamma och hennes släkt, så är det ju inte deras "fel" eller vad man ska kalla det. Erat gemensamma barn får väl saker från er ibland när de andra barnen inte är med? Och det barnet får dessutom ha mamma och pappa tillsammans, det får inte de andra. Att de andra barnen har en större släkt ska inte innebära att du gör skillnad på dina gåvor till barnen, tycker jag.

A WAH DO DEM A WAH DO DEM A WAH DO A DO DEM?
  • årstider

Det här är ju svårt att förklara i en sådan tråd utan att man blir väldigt utförlig med massa bakgrundsfaktorer. Men jag ska försöka vara tydligare med vad jag menar: självklart ska inget barn här känner sig åsidosatt, och det tror jag inte heller att någon gör här. Barnen har en hel del fördelar trots och bla pga separationen (som skedde när de var väldigt små). Tex (minst) fyra vuxna som älskar dem och bryr sig om dem! Och inte blir det mindre lördagsgodis och liknande till barnen som inte bor här hela tiden. Men sedan får man inte glömma att just de ekonomiska möjligheterna inte är obegränsade i alla familjer vilket kan kräva en annan fördelning än "alla får lika" för att det ska bli rättvist. Tex utrymme. Jag tycker det är helt logiskt att mina två bonusar får dela rum medans vårt bio får ett eget (ålderskillnaden spelar också in). På grund av att de bor här olika mycket. Är det orättvist tycker ni? Hade vi haft fler rum hade fördelningen visserligen sett annorlunda ut.

En annan aspekt är när det är stora löneskillnader mellan bonusmamman och biopappan (som i vårt fall). Det är nämligen jag som tjänar mer och visserligen hamnar HOS OSS allt i samma pott utan att det räknas "mitt" och "ditt" MEN jag tycker inte att man gör fel när man har skild ekonomi och då tycker jag inte att man kan KRÄVER att bonusmamman ska lägga lika mycket på sina bonusar som på sin(a) bio.

Sedan undrar jag om någon mer än jag har räknat på hur det blir vid arv... apropos rättvisa... men det är en helt annan tråd.

• Andrésmamma

Klart ni ska vara rättvisa mot barnen hos er. Jag är rätt övertygad om att eftersom dina barn är boende hos er, så får dom lite extra, till skillnad mot din mans barn, som inte bor hos er. Dom får lite extra lördagsgodis, dom kanske får nån extra leksak när dom är med och handlar...

Jag har mina stora grabbar hos mig rätt sällan, men vi ger samma till dom som vi ger till våra gemensamma småttingar. Skulle aldrig drömma om att göra skillnad. Däremot får våra små lite extra när dom är själva hos oss.

• kvällspigg

Hej! Det är inget lätt område att bena ut det här.. Själv har jag en 4-årig dotter som bor hos sin far varannan helg och nu väntar jag barn i oktober med min "nye" sambo som inte har barn sedan tidigare. Som ensamstående hade jag inte råd att spara åt min dotter men nu har jag det, 200 kr i mån. Vi har tänkt att spara lika mycket åt bebisen men jag och min sambo pratade kring detta att hennes pappa kanske (jag har inte frågat) oxå sparar åt henne? Kommer det i slut ändan bli orättvisst mellan mina bio?
    Svårt.

• Lilldetta

Jag och min man har 2 barn var. Hans bor med sin mamma. Min ena bor hemma och den andra är utflugen. Vi ger dem för lika mycket både i födelsedagspresent och till julklappar.

• Fru Mi

Kanske OT men vi har ett lite annorlunda problem som ändå berör ämnet. Om vi vill ge min yngsta bonusson något lite dyrare eller om han vill använda pengar som han har hos oss och köpa något, så blir det ej jädra liv på hans styvpappa hemma hos mamma. Vi får inte ge något som inte han har råd med till sina barn, alltså min bonussons styvsyskon. Hur gör man då?

• Ess

Kan ni inte göra så att han har grejen hemma hos er bara?

Svar på tråden presenter och pengar till bio och bonusbarn hur resonerar ni?