• missmc

Grafikkort trasigt?

Min son har fått problem med sin dator,igår satt han och spelade WOW när datorn helt enkelt spårade ur,bilden försvann.Vi har kollat och vet att skärmen funkar så det måste vara något i hans burk. Jag har lagt in en bild i mitt galleri på hur hans skärm ser ut när man startar datorn.Det går ju heller inte att gå in och installera upp grafikkortsrutinerna
    (om det nu kunde vara det),eftersom detta är det enda skärmen visar!Vi har gjort rent inne i datorn(det var dammigt)men det hjälpte inte heller.Och sätta in op.systemets skiva går ju inte heller,eftersom det inte går att se något.Är det någon datakunnig person som kan säga något om det brukar se ut såhär när grafikkortet pajar? När man startar datorn så är det en massa rutor fast då går de i en annan färgskala innan det blir som på den bilden i mitt galleri,sedan händer det absolut inget mer med utseendet.Datorn låter normal när man sätter igång den.Grafikkortet är ett leadtek wf gf6800gt 256mb, om det nu säger något.Vore så tacksam för hjälp.Alltså,skärmen kan uteslutas och vi har dammat av insidan av datorn.

• Svar på tråden Grafikkort trasigt?
  • Bupa

ser inga bilder i ditt galleri.

• missmc

Nu har jag ställt om så att det går att komma in i bildgalleriet!!

• Bupa

oj. ingen aning.
    ser ut som en snygg trasmatta dock

*puffar*

• element

Funkar fläkten?
    Ett sätt att kolla om den snurrar är att dutta fingret emot fläkten om den sitter trångt. så får man enkelt reda på det utan att krångla. (detta gör inte ont alls)

Om fläkten inte funkar så finns det att köpa i närmaste datorbutik för inte så dyr slant (runt 100-300kr) annars finns det mycket bra datorbutiker som: www.komplett.se www.datorbutiken.se www.dataparadiset.com mfl mfl. :)

Har det strulat innan?
    isånna fall hur?
    vad hände då?
    hur löste ni det?

Piper det något när ni startar datorn? ungefär: "PIP... PIP... PIP"
    Är datorn ny?
    eller är grafikkortet nytt i en "äldre" dator?

Vad jag skulle gissa på är att:
    Det ser ut som att grafikkortet har kollapsat av överhettning då det är bara att köpa nytt eller byta ut mot garantin (hoppas ni har det) ;)

Det är svårt att säga vad som har hänt. Men som sagt skulle gissa på att den är överhettad (antar att det inte finns chassi fläktar heller i datorn?) eftersom WOW är sånt krävande spel (grafikmässigt) så kan det lätt hända att sånt händer om fläkten inte räcker till och det blir för varmt i datorn.

men om det är nåt mer så släng gärna ut det så kanske det går att lösas ;)

• missmc

Bupa,en trasmatta fick jag också associationer till...om det ändå hade varit det...

Element,fläkten funkar.Det har hänt några ggr tidigare att datorn har flimrat till och blivit "streckig" under WOW-spel men det har funkat ändå utan några åtgärder.

Datorn piper till vid uppstart och låter precis som den brukar göra i normala fall.Där verkar den bete sig normalt.Datorn är ralativt ny kan man väl säga,den är köpt i februari-05.WOW har spelats i den sen förra september,ganska konstant varje dag under många timmar...Vi köpte ett datorpaket men ville ha ett bättre grafikkort i,just med tanke på spel.Tyvärr gäller inte garantin längre...

Om vi nu måste köpa ett nytt grafikkort,ska man då tänka på att köpa en extra fläkt till som kyler?

Jag får väl ta med mig datorspecifikationerna till affären och se vad de rekommenderar mig att köpa för grafikkort...

• element

Ja ta med grafikkortet, dom kan nog felsöka det också.

Ok låter som att grafikkortet är helt i sig, om det skulle vara något fel på grafikkortet så kan det hända att den piper (typ tre korta signaler)

Hade ett ungefär samma fel, fast när jag skulle spela ett annat spel. Då funkade det bara att spela med Direct3D (lite sämmre 3d grafik) och sen slutade det funka helt också, men det funkade perfekt i windows och så vidare. Det var bara byta ut den.

Tyvärr får man ibland trasiga grafikkort från början vilket man inte kan upptäcka tills det är försent.

Men prova datorbutiken och se vad dom tar betalt för att felsöka. Sen kan ju dom berätta lite mer eftersom dom har lite mer program att använda och egen teknik.

Svar på tråden Grafikkort trasigt?