• Nyckelpiga

Liten mens = infertilitet

Hoppas att någon här kan ge mig svar på min fråga, ni som vet så mycket om fertilitet osv. Har redan frågat på "Planerar barn" (där jag egentligen hör hemma) men där var det ingen som kunde svara på min fråga...

Har ni någon gång hört om något samband mellan mensens mängd (dvs. hur mycket/länge det blöder) och fertilitet?
    Undrar eftersom jag bara har pytteliten mens (behöver knappt använda bindor/tamponger) och är lite rädd för att när evt. ägg befruktas då kommer det inte att finnas tillräckligt med slemhinna för det att gräva sig ner i...

Jag har regelbunden mens (exakt 28 dagars menscykel sedan jag slutade äta p-piller för 4 månader sedan) men oftast är den mer som bruna flytningar än riktig mens. Under mina tidigare p-piller uppehåll (uppemot 1 år långa) har mensen varit likadan så att det är inte det att mensen inte kommit igång på riktigt ännu. Innan jag började äta p-piller första gången hade jag dock "normal" mens.

Någon som vet om min pyttemens påverkar fertiliteten?

• Svar på tråden Liten mens = infertilitet
  • MaSo

Näää... det har jag svårt att tro! Jag blöder inte alls mycket under mina menstruationer, och jag har LÄTT för att bli gravid!

• Elut

Jag har aldrig läst något om att det skulle vara så. Själv har jag också minimala blödningar och blev ganska lätt gravid med mina två barn.

Håller tummarna för er!!

• Karbox

Jag tror att en liten blödning _kan_ bero på en tunn slemmhinna, men är inte 100% säker. Tycker i alla fall att realistiskt sett borde det vara så.

Däremot så vet jag att en tunn slemhinna kan orsaka att ägget har svårare att fästa. Men som man läser i inläggen ovan, så behöver det inte betyda att du kommer att få problem. Känner du dig orolig så tycker jag att du ska ringa till gyn för att prata med dem. Det kanske är så enkelt att du behöver lite extra hormoner för att få balans på cykeln.

• Nyckelpiga

Tack för era svar
    Känner mig lite lugnare faktiskt, men får se, om jag inte blir gravid inom några månader får jag ringa til gyn och fråga....

• Halvnorskan

Jag har hørt att smærtsamma menstruationer ær ett tecken på att man haft ægglossning.

• mar

Lite mens kan vara teckan på utebliven ägglossning. Försök att kolla med temp eller med stickor om du har ägglossning. Har du inte det ska du ta kontakt med en läkare för att få ägglossningsstimulerande medicin.

Lycka till!!

• neffi

min vänninna har alltid haft turen(enligt mig blöder rikligt i 7 dagar) att ha liten mens precis som du ...hon glömde ta sin p-piller ett par dagar och blev gravid direkt ......själv har jag som sagt alltid haft riklig mens enorma magsmärtor osv .....för mig tog det fem år att bli gravid och jag prova alla mirakelturer i världen ......så det där spelar nog ingen större roll slappna av och tänk inte för mycket på att skaffa barn

Svar på tråden Liten mens = infertilitet