• Hanakana

Är rädd för att vår bebis slår i huvudet när hon lär sig sitta...

Jag är så rädd att vår bebis kommer att slå sig jättemycket i huvudet nu när hon precis har lärt sig att sitta på golvet.
    Hon är 9 månader (snart 10 månader) och har varit väldig ostadig när hon har suttit. Nu går det bättre, hon ålar omkring på golvet som bara den (men kan inte krypa på riktigt än) och framför allt så älskar hon att resa sig upp till sittande ställning. Men det är dock fortfarande lite ostadigt ibland, så flera gånger så tippar hon bakåt mitt i allt, på rygg. Då blir hon ju ledsen och gråter jättemycket. Jag tror att hon kanske slår sig så att hon får ont då. Som tur är så har hon sin lilla lek-hjälm i tyg när hon hasar omkring nu, annars så tror jag att hon skulle få nästan hjärnskador...

Men problemet är att hon faller så hårt bakåt mot golvet, ibland har lek-hjälmen farit av huvudet av misstag. När jag har provat att sätta filtar bakom henne så är det inte intressant för henne att sitta längre, då är filtarna roligare att snurra runt i och leka med, och det är ju inte meningen.

Vi har klinker i både kök och hall, så där är golvet stenhårt. Även i de vanliga rummen tycker jag att golven är hårda (vi har parkett av riktigt trä, jag tror att laminat-golv är mjukare)!

Är det nån som har nåt tips?

• Svar på tråden Är rädd för att vår bebis slår i huvudet när hon lär sig sitta...
  • Bei Bei

Kanske det bästa är att köpa tjocka mattor att ha tills hon lärt sig att gå stadigt?

♥ Ronja ♥
  • Rapunzella

Tror inte att du behöver oroa dig. Det hör till att de slår i huvudet - lillan här hemma har tjongat i ordentligt några gånger och det gäller nog alla barn. Pröva att lägga en kudde bakom henne så faller hon kanske på den?
    För oss tog det inte så där jättelång tid innan hon blev stadigare, och under tiden försökte jag sitta bakom henne och hålla armarna i luften bakom henne så att jag kunde ta emot om hon föll. Jag märkte också att hon oftast ramlade när hon tappade fokus från sittandet och blev exalterad över något annat. Då gällde det att vara framme och ta emot...

Lycka till!

• Alvasmamma

Om du har en såndär uppblåsbarbarnpool  så kan du ha en sån inne och ha som en lekhage. Du skär till en skummgummi bit som är lika stor som poolen och så kan hon sitta i den utan att skada sig. Bara ett förslag som jag fick när min Alva var mindre och ostadig jag gjorde aldrig en sånn eftersom hon godtog en kudde bakom sig. Lycka till

Har världen underbaraste Alva
  • Bei Bei

Hm, bvc har ju en superbra ring (iallafall på vårat bvc) Hör med dem. (den är i skumgummi & med tyg över)

♥ Ronja ♥
  • busan81

det hör till att barn ramlar det är ett sätt för dom att lära sig. jag tror inte på det där med hjälm ( utom till cykling) jag tror bara det gör saken sämre.. barnet kommer aldrig att lära sig, hur man ska göra för att inte ramla..

min son är 8 mån och har små bulor i huvudet av att ramlat när han har tappat balansen. jag tror att det är bra.. för jag ser på honom att han är löite mer försiktig nu.

det här är min åsikt.

ha de bäst

Busan

• eriXa

Jag lade min amningskudde bakom (eller som lite runt) Elias då han skulle lära sig sitta... Funkade bra!
    Ibland hade jag ett täcke åxå på golvet han fick böka runt på...

• Bei Bei

Jo, men allvarligt så kan barn faktiskt spräcka skallen om de trillar riktigt illa på kakel eller klinkersgolv.
    Jag brukar inte vara överbeskyddande, men hemma hos mina föräldrar (har klinkers på hela bottenplan) så har Ronja en tyghjälm på sig. Vad "lär" hon sig av en sprucken skalle med hjärnskada?

♥ Ronja ♥
  • KaiN

Tror inte heller på hjälm, känns som man stör utvecklingen, några bulor hör till=)

Däremot springer jag som en "tetting" och fångar upp henne samtidigt som jag har hjärtat i halsgropen!

• pritt

Håller med KaiN .... lite bulor hör till! Dom måste ju själva lära sig!

Svar på tråden Är rädd för att vår bebis slår i huvudet när hon lär sig sitta...