• Hanakana

Är rädd för att vår bebis slår i huvudet när hon lär sig sitta...

Jag är så rädd att vår bebis kommer att slå sig jättemycket i huvudet nu när hon precis har lärt sig att sitta på golvet.
    Hon är 9 månader (snart 10 månader) och har varit väldig ostadig när hon har suttit. Nu går det bättre, hon ålar omkring på golvet som bara den (men kan inte krypa på riktigt än) och framför allt så älskar hon att resa sig upp till sittande ställning. Men det är dock fortfarande lite ostadigt ibland, så flera gånger så tippar hon bakåt mitt i allt, på rygg. Då blir hon ju ledsen och gråter jättemycket. Jag tror att hon kanske slår sig så att hon får ont då. Som tur är så har hon sin lilla lek-hjälm i tyg när hon hasar omkring nu, annars så tror jag att hon skulle få nästan hjärnskador...

Men problemet är att hon faller så hårt bakåt mot golvet, ibland har lek-hjälmen farit av huvudet av misstag. När jag har provat att sätta filtar bakom henne så är det inte intressant för henne att sitta längre, då är filtarna roligare att snurra runt i och leka med, och det är ju inte meningen.

Vi har klinker i både kök och hall, så där är golvet stenhårt. Även i de vanliga rummen tycker jag att golven är hårda (vi har parkett av riktigt trä, jag tror att laminat-golv är mjukare)!

Är det nån som har nåt tips?

• Svar på tråden Är rädd för att vår bebis slår i huvudet när hon lär sig sitta...
  • Bei Bei

Kain & pritt: Men om barnet ramlar jätteilla på ett klinkersgolv? Då kan ju faktiskt barnet få skador för livet. Tycker inte det är att "få lite bulor"

♥ Ronja ♥
  • jummie

ta ett vanligt täcke o lägg ut på golvet..jag har satt ett urtvätta gammalt påslakan på som är gossigt. OM de trillar så dämpar det fallet så pass att de inte slår ihjäl sig.

Täcket är så pass stort att de kan rulla runt lite på det..skitbra som lektäcke!

• Aquilon

Det måste vara en rent evolutionär fråga. Om barn slog ihjäl sig på löpande band pga fall från sin "egen" höjd så hade den mänskliga arten knappast existerat längre...

Även här hemma åker lillemans huvud i golvet titt som tätt. Främst när han är trött och ostadig. Lite gråt och en bula blir det, och så skär det lite i föräldrahjärtat, men jag är inte rädd för att det skall bli några bestående men.

• 1980 längtar

Vi har också klinkers, men hon har aldrig slagit sig i det, peppar peppar

Alvina har druttat bakåt ett par gånger, men det verkar som om hon lärt sig, för hon håller upp huvudet när hon faller så det slår inte i så hårt

Hoppas du hittar en lösning!! Jag tror att de kan bli skadade om de faller från hög höjd eller om de kastar sig bakåt med fart, men inte om de bara tippar för egen maskin!!! Visst får de lite ont, men de klarar det fast klinkers är hårt!!

• Bei Bei
    Aquilon skrev 2006-09-04 06:55:41 följande:
    Det måste vara en rent evolutionär fråga. Om barn slog ihjäl sig på löpande band pga fall från sin "egen" höjd så hade den mänskliga arten knappast existerat längre...Även här hemma åker lillemans huvud i golvet titt som tätt. Främst när han är trött och ostadig. Lite gråt och en bula blir det, och så skär det lite i föräldrahjärtat, men jag är inte rädd för att det skall bli några bestående men.
    Känns som om alla tycker att jag är helt överbeskyddande, men klinkers är stenhårt. Vanligt golv är jag inte alls petig med, men i badrummet & på klinkersgolv är jag faktiskt rädd om min dotter. Ramlar hon med fullkraft med huvudet före så kan det faktiskt vara kört. Är det att vara överbeskyddande?
    ♥ Ronja ♥
  • Hanakana

Bei Bei: Jag håller med... Är det värt att ens barn får huvudskador (i värsta fall bestående) för att man inte har lust/orkar tänka lite på säkerheten iallafall, och isåfall investera i en lekhjälm (jag vet, det ser fånigt ut, men det tar jag hellre än att vår dotter får huvudskador) eller på annat sätt skydda barnet. Ni som inte har klinker kanske inte vet om att det är jätte-hårt!!!

Vår dotter har ramlat av misstag framåt och hann inte/glömde ta emot sig med händerna. Då blödde hon lite från munnen, och hon fick en blodfylld liten blåsa i läppen och inuti munnen. Detta var på vanligt parkett-golv. Hade det varit på vårt klinker-golv så hade kanske kunnat gå värre (med tänderna t.ex)!

Jag och min sambo tänker mycket på säkerheten när det gäller vår dotter. Hon är ju så liten, det är vår skyldighet att gör det bästa av situationen och försöka skydda henne så gott det går!

Tänk om det skulle hända något på klinkergolvet, och vi inte hade brytt oss alls om hennes säkerhet där, ja då skulle iallafall jag ha fått så dåligt samvete att jag inte visste vad jag skulle göra... Har man däremot gjort vad man har kunnat, och det ÄNDÅ händer något, ja då är det en annan sak. Då har man ju försökt skydda henne på bästa sätt...

• NyaDrömmar

Det fanns inte klinkergolv på den "gamla goda tiden"...  

Jag har använt amningskudden, satt den runt honom - suveränt! Sen satt han ofta på ett täcke med sina saker, så han var nog väl skyddad. 

Johanna med ögonstenen Simon f. 041123, syskon på väg - v. 10 nu!
  • Bei Bei

mamma72: Skönt att det inte är bara jag som tycker & tänker så. Känner mig inte så ensam längre

♥ Ronja ♥
  • Pistou

Är det något som funnits sen stenåldern är det väl just stengolv???

Jag tror på att vara extra vaksam och vara i närheten av barnet hela tiden när det blir mer rörligt, men låt henne för all del sitta på ett mjukt underlag om du är väldigt orolig, och se till att den där hjälmen sitter ordentligt. Annars kan du väl hålla henne borta från klinkersgolven tills hon är tillräckligt stadig och inte faller huvudstupa.

Som pojkmamma är man kanske lite mer van vid att det går vilt till, men min 10-månaders som står upp själv och börjar gå så smått får nya blåmärken och bulor hela tiden, det får man nog räkna med.

• RosieK

jag har inte klinkers hemma, men dock har jag fem barn och vingligheten har varit lite olika hos dem..Jag tycker inte alls du är överbeskyddande eller något utan förstår fullkomligt din oro. Klinkers är som sagt jättehårt. Investera du i en sån där pöl som finns både på dagis och bvc. de kan även ha glädje av pölen när de blir äldre.

• Hanakana

Jag ska kolla efter en sådan där "pöl"/ring/kudde som de har på bvc. Tyvärr har jag inte haft någon amningskudde (jag har inte ammat, bara de första 2 veckorna).

Svar på tråden Är rädd för att vår bebis slår i huvudet när hon lär sig sitta...