Någon som vet någon om Schweiz?
Oj vad mycket frågor. Skall försöka svara lite iaf
Jag bor i Schweiz sedan ett år tillbaka. Flyttade hit då jag var gravid eftersom sambon redan var här och jobbade.
Lön;
Klarar man sig på 75 000 kr, ja vi gör av med ca hälften av det i månaden (2 vuxna och 1 bebis) och lever väldigt bra... men det beror ju helt på hur man tex bor (eftersom boendet kan vara extremt dyrt här)! Just det, bra att veta (som inte vi visste direkt) är att man kan få barnbidrag från företaget (det är lag på att företaget måste betala ut det, fast tex sambons företag betalar inte ut automatiskt utan man måste ansöka om det). Är frun/sambon/mamman hemma så får man även ett familjebidrag samt sänkt skatt... det blir en del pengar varje månad det också!
Om 75000 kr som lön är bra eller mindre bra i Schweiz är svårt att säga. Det beror ju helt på vilket område din sambo jobbar inom samt hur mycket erfaranhet han har i den branschen och vilken position han har i företaget.
Behöver man vara gifta;
Nej, men det är en fördel!! Tro mig, vi är inte gifta och det har varit såååå mycket pappersarbeten och strul fram och tillbaka, allt det hade vi sluppit om vi varit gifta... Bla var sambon tvungen att skriva under papper på att han hade minst x antal fr på banken ifall jag hittar på något dumt, då blir han ersättningsskyldig osv. Kan tillägga att varje papper man skriver under kostar pengar (konsekvens av låg skatt)
Hyra/köpa;
Vi har valt att inte köpa eftersom att pga våra uppehålltillstånd kan vi inte hyra ut lägenheten i andra hand om vi skulle behöva det (det är en massa olika regler som gäller beroende på vilka uppehållstillstånd man har). Det är även dyrt att köpa men har man pengarna kan man nog tjäna bra på att köpa eftersom det verkar vara fler och fler schweizare som köper hus/lägenhet (= priserna kommer att stiga). Att hyra är vanligast att göra i Schweiz. En bra sida att titta på; www.homegate.ch
Dagis:
Det är väldigt vanligt att ha barnet på dagis bara någon dag i veckan (alltså deltid) eller ha dom på lekgrupper någon timme varje vecka. En heldag på dagis kostar här i Zürich (på dom ställen vi har kollat på) ca 90 fr och 2-3 timmar på lekgrupp ca 30 fr. Just nu går vi på mamma/barngrupper (som öf ungefär) 2 ggr i veckan här i Zürich. Då är det svenska mammor som träffas. Fast det finns även liknande schweiziska grupper osv.
Försäkring:
Privata försäkringar gäller (priserna varierar beroende på var man bor osv). Fast det beror på lite hur dom gör på företaget som din sambo ev skall jobba på, på sambons jobb betalar dom tex olycksfallsförsäkring för honom (tror det är lag på det) fast allt annat betalar vi. Försäkringar är en stor kostnad varje månad och det är verkligen en djungel att hitta rätt bland alla försäkringar. Vi hade en kille som kom hem till oss och berättade om vad man skulle tänka på när man valde försäkringar, det var toppen! Slutade med att vi bytte försäkringsbolag och blev inte bara bättre försäkrad utan fick även en lägre månadskostnad.
Hmmm... det blev ett långt inlägg! Hoppas det hjälpte lite iaf!