• Anonym

personlig konkurs??

vad händer vid en personlig konkurs?
    Vill veta mer om det här? Va får man att leva på i månaden och vad gör soc om man har barn? Får man behålla huset om det står på sambon?

• Svar på tråden personlig konkurs??
  • Anonym

personlig konkurs ska man akta sej för noga. man är bränd för en lååång tid framöver.

• Anonym

berätta mer har du erfarenhet av detta? vad händer?

• Anonym

Personlig konkurs går man i om man haft en enskild firma. Det händer inte mycket mer än att en konkursförvaltare (advokat) spärrar alla konton och din post går till denne. Han/hon ska reda ut ekonomin och sälja allt av värde för att betala fordringsägare så långt det går. Efter det får man näringsförbud och skulderna drivs in av kronofogden på vanligt vis.

Privatpersoner går inte i personlig konkurs, där är det kronofogden som gör utmätning, antingen på lönen eller tar tillgångar om det finns.

Har man mycket skulder som man inte kan betala av och bli fri från inom överskådlig framtid kan man söka skuldsanering. Då tar staten allt över existensminimum(inte samma belopp som socialens norm utan lite högre) i 5 år och sedan avskrivs resten av skulderna.

• Anonym

personligen har jag ingen erfarenhet men har hört att går man i personlig konkurs så har man ingen chans att ens få låna 1:- . de blir inga krediter överhuvudtaget någonstans, ingen vill veta av dej. de dom tar av dej är så mycket att du får behålla ex-minimum och då ska räkningar betalas på de, resten får soc. betala.....om dom gör de. jag vill inte förorda till brott men skulle jag hamna i den situationen så skulle jag jobba svart. men då blir pensionen lidande om man ska se långsiktigt. man sitter i rävsax s.a.s . om du nu sitter i en extrem knipa så prova med skuldsanering hos kronofogden eller komunens konsumentrådgivning.

• Anonym

privatpersoner kan visst göra personlig konkurs.

• Anonym

Hm ok. Så om min kille går i personlig konkurs, Men huset står på mig vad händer då? Och vi har en son måste ja tillägga. Jag tjänar inga stora pengar vad händer får vi hjälp av soc?

• Anonym

GLÖMNDE:
    existensminimum hur mycket är det?
    Men soc går in och betalar räkningarna om vi inte har dessa pengar?
    Och om min sambo får jobb tar dom hans pengar till skulden?
    Är det lätt att få skuldsanering?

• Anonym

har du hus så räkna inte med hjälp från soc. dom rekomenderar att sälja den. och betr. huset så kommer det någon form av utredning att göras om huset, beroende på var din kille är skriven och hur ni är sambos/gifta. kronofogden river upp himmel och helvete känns det som. men allt görs ifrån hur barnet får de bäst.

• Anonym

börja med kommunala konsumetrådgivningen, de skulle jag göra. där rätar dom ut nästan alla frågetecken.

• Anonym

huset står på mig men det är han som gått i konkurs.
    Så vi får ingen hjälp om vi behåller huset? Om vi flyttar till läght får vi hjälp med räkningarna då?

Svar på tråden personlig konkurs??