Man bär inte runt på en liggdel till en duo, det finns liksom ingen anledning till det. Ska man bära barnet och lämna kvar chassit bör man ha en kombi eller en sittvagn med lift. Kombi verkar onödigt klumpig, dyr och blir lite högre än en duo eller sittvagn med sittdelen i.
Ett barn måste vara ovanligt stort för att växa ur en duo på tre månader. Min Johanna är 6 månader och är, 67 cm lång och får fortfarande lätt plats i liggkorgen till vår Brio Duo som vi använder som dagsäng på nedanvåningen. Hon åker sen hon var 5,5 månader i sittdelen och det funkar kanon, både att sitta och sova i. En duo är alltså bra, tycker jag
även om jag nog hade köpt en sittvagn (Brio Nova eller Teutonia Rocky) med mjuklift om jag hade levt om mitt liv. Det är billigare och sen blir vagnen lite mindre och smidigare som sittvagn (tror jag). Det är svårt att hitta rena liggvagnar och man använder dem inte alls länge! Tänk på att många barn inte gillar att ligga ner i vagnen alls, Johanna var helt hopplös tills hon var ca 3,5 månader och jag bar henne mest i bärselen och knuffade en tom vagn. Du kan tro att jag fnissade åt mina resonemang om vilken vagn som är bäst när jag gick där!
Hur mycket man är ute och går på vintern är helt individuellt. Jag och mina kompisar (bl.a en som fick barn i slutet av oktober) är ute mycket, både på promenader och på stan. Vi är ute i alla väder för barnen sover så bra i vagnen. Man slår flera flugor i en smäll: barnen får mer sömn än hemma, vi får motion och framför allt tid att snacka i lugn och ro!
Lycka till med barnvagnsvalet!