• golfaren

Barnvagn för nyfödd på vintern?

Hej, visserligen är det ett bra tag kvar (september 2004) tills vi förhoppningsvis får ett knytte. Men jag roar mig med att informera mig om barnvagnar. Men det är en djungel!! Därför tänkte jag höra med er som fött barn på hösten/vintern hur ni resonerade: Duo, kombi, sittvagn, hårdlift, mjuklift, märke etc. Är ni nöjda?

• Svar på tråden Barnvagn för nyfödd på vintern?
  • Jessicat

Vad jag har hört så behöver man en ordentlig liggvagn för en nyfödd som ska klara vintern.

Föder man på våren så klarar man sig med mjuklift. Jag födde i mars och köpte sittvagn där vi la in en mjuklift. Det gick jättebra.

• Cybermum

Håller med Jessicat, se vad som behövs när behovet finns..
    Lycka till!

• Majsan70

Jag måste säga att jag är impad av allt planerande av vilken barnvagn man skall köpa beroende på vilken årstid man får barn?! Själv har jag tre barn o har faktiskt aldrig ens ägnat det valet nån större tankeverksamhet. Har lixom bara köpt den vagn jag har gillat för tillfället. Vågar lova alla att mina barn inte förfrusit fingrar tår eller små näsor ändå. ;)

• discodivan

Antingen en kombi eller duo (duo är sittvagn med hårdlift), så att du får plats med ordentlig åkpåse och de är inte så öppna som en sittvagn med lift, då mer kalluft tar sig in. Med en kombi med separat liggdel kommer bebis högre upp oxå och du har lite bättre insyn till bebis.

• Fommpen

discodivan: Det ska va tvärtom, dou har separata delar medans kombi är en sittvagn med lift!

• JessieZ

Tjena!
    Jag födde en tös 13/12 och vi har en Brio Nova med mjuklift. Har stoppat ner ett fårskinn i mjukliften och jag tror inte att hon fryser.

Kramar Jessie

• golfaren

Tack för tipsen!
    Majsan 70, givetvis tror jag också att vad man än väljer fungerar. Men eftersom att man har tid att fundera och jag gärna vill slippa köpa en ny vagn efter ett tag, så kan man kanske gör ett "smart" köp.
    Jag läste någonstans att en duo var bra för den som promenerar mycket eftersom att den är stabil. Och det gör jag. Fast frågan är hur mycket det blir under vinterhalvåret...? Men en sak jag ifrågasätter på en duo är dels hur länge man kan använda den separata liggdelen och dels har jag hört att liggdelen är så krånglig att bära in att man ändå skaffar en separat lift i.
    Vi får se vad det blir, det är som sagt var ett tag kvar...
    Ha det bra

• discodivan

fommpen självklart gravid o förrvirrad just nu

• Anna B

Min systers yngsta är född i september och hon varnade mig direkt för kombivagnar. Hennes dotter växte ur deras på 3 månader och de fick köpa en annan vagn i alla fall. Hennes tips var att köpa en riktig liggvagn och sedan byta till en smidig sittvagn.

• Helen

Hej!

Jag födde min son nu på juldagen! Jag har en Brio Nova, sittvagn med mjuklift. Den fungerar mycket bra! Det finns så bra åkpåsar och fårskinn odyl som man kan ta hjälp av för att hålla värmen. Jag är åsså mycket ute å går, men stannar gärna inne om det är mer än -10 grader. Ska man absolut vara ute i sådana temperaturer så kanske man bör köpa vagn med hårdlift så att man kan få plats med en woxipåse, för dom är ju riktigt varma!!! Lycka till!!!

• Majsan70

Golfaren.
    Inte heller har jag tänkt tankarna på att ta med nån av barnvagnsdelarna in. Till senaste bambosingen tog jag med vagnen in så länge vi bodde i markplan. Nu står den i svalen när den inte används.

Den separata delen till duon använde i vart fall jag i 4,5 månad innan jag bytte till sittdelen. Då för att dotera ville sitta upp.

Jag vill minnas att jag hade en mjuklift till barn nummer två som hade en helt vanlig liggvagn. Men sonen fick klara sig helt utan sådan.

Hmm!!?? Visste inte att duon lämpade sig så bra för promenader, men då har jag ju gjort nåt rätt i alla fall även om det var ovetandes. För promenerar det gör vi ju en del med vovven.

Tänk om jag läst på dessa sidor innan jag skaffade in sista vagn...då hade jag inte vart klar med det valet fortfarande...;) *fnissar*

• Mumin

Man bär inte runt på en liggdel till en duo, det finns liksom ingen anledning till det. Ska man bära barnet och lämna kvar chassit bör man ha en kombi eller en sittvagn med lift. Kombi verkar onödigt klumpig, dyr och blir lite högre än en duo eller sittvagn med sittdelen i.

Ett barn måste vara ovanligt stort för att växa ur en duo på tre månader. Min Johanna är 6 månader och är, 67 cm lång och får fortfarande lätt plats i liggkorgen till vår Brio Duo som vi använder som dagsäng på nedanvåningen. Hon åker sen hon var 5,5 månader i sittdelen och det funkar kanon, både att sitta och sova i. En duo är alltså bra, tycker jag
    även om jag nog hade köpt en sittvagn (Brio Nova eller Teutonia Rocky) med mjuklift om jag hade levt om mitt liv. Det är billigare och sen blir vagnen lite mindre och smidigare som sittvagn (tror jag). Det är svårt att hitta rena liggvagnar och man använder dem inte alls länge! Tänk på att många barn inte gillar att ligga ner i vagnen alls, Johanna var helt hopplös tills hon var ca 3,5 månader och jag bar henne mest i bärselen och knuffade en tom vagn. Du kan tro att jag fnissade åt mina resonemang om vilken vagn som är bäst när jag gick där!

Hur mycket man är ute och går på vintern är helt individuellt. Jag och mina kompisar (bl.a en som fick barn i slutet av oktober) är ute mycket, både på promenader och på stan. Vi är ute i alla väder för barnen sover så bra i vagnen. Man slår flera flugor i en smäll: barnen får mer sömn än hemma, vi får motion och framför allt tid att snacka i lugn och ro!

Lycka till med barnvagnsvalet!

• Hugos mamma

Vi köpte en Brio Kombi till vårt septemberbarn och jag är supernöjd! Vagnen är jättebra. Det bästa är hårdliften som är ett måste när man ska iväg på barnvagnsbio, åka buss, hälsa på trångbodda kompisar mm mm. Den är svindyr men värd pengarna. Min kompis har en Emmajunga kombi, edge tror jag den heter och hon har en mjuklift endast och har gnällt över detta många gånger. Hon ångrar att det inte var en hårdlift!

• Mumin

Hugos mamma, hur åker du buss med en hårdlift? Tar du inte med dig chassit liksom? Blir det inte tungt att bära barnet + lift? Jag undrar bara eftersom jag alltid har med mig vagnen eller bär Johanna i famnen (eller sele när hon var mindre) om jag inte kunde ha vagnen.

• RaraTjejen

Hejsan golfaren.

Jag tycker bara att det finns ett alternativ och det är emmaljunga duo.
    jag födde en dotter i slutet av januari och det var 30 grader kallt ute första veckorna.
    jag hade en tjok åkpåse med teddy i min under vintern men när det vart varmare ute så bytte jag till täcke.
    När lillan låg i teddyåkpåsen behövde hon bara ha jacka och stickade byxor som ytter plagg för det var så varmt och skyddat där inne jag provade med en termometer.
    Det är bra med utrymme för en tjock åkpåse både i liggvagn och sittvagnen.
    Det jag tyckte var skönt att ha en hög liggvagn, man har bra koll över barnet, långt i från den kalla marken, stadig att köra.
    luft hjul vill jag rekomendera eftersom det är på vintern och tyckte det var underbart och jag bor på landet med mycket snö och långa promenader.
    När det gäller på och av bussar så tyckte jag det var underbart med en ordenlig ligg vagn som är stadig att lyfta på och av, jag har inte tagit körkort fören nu och min dotter är nu 3 år fyllda så det har blivit mycket bussar och sånt för oss.
    Jag är verkligen jätte nöjd med min vagn.
    En sak som jag inte hade kunnat leva utan var nog den kombinerade sitt dynan och åkpåsen, det är en åkpåse du drar fast i sitt dynan med en dragkedja och det är jätte pracktiskt om du går ut och in mycket i affärer det är så snaggt gjort att ta bort åkpåsen så att ungen inte storknar.
    Jag önskar dig verkligen lycka till och ut med dig i affärer och prov kör för vagnen ska kännas bra att köra oxå det är faktiskt viktigt, och att den inte är för tung!!!
    Lycka till!!!
    /Cattis

• Mumin

Jag måste få tillägga att vi bor i Skåne - här blir det inte så kallt. Valet av vagn påverkas ju mycket av detta. Här nere klarar man sig med en sittvagn med lift även under vintern om man vill. Men är det 30 grader kallt så måste man ju resonera annorlunda.

Om jag hade haft en teddyåkpåse i min Brio duo så hade nog lillan storknat. Vi hade bara filt och det här överdraget man knäpper på väldigt länge. Sen hade jag vanlig Brio-åkpåse och så länge vi använde liggkorgen hade hon aldrig mer än vanliga byxor och mjukisjacka i den. När vi bytte till sittdelen i mitten på december började vi ha på henne fleeceoverall i åkpåsen då vagnen inte är så tät längre.

• KCsMama

Jag födde 27/11-02 men köpte helt enkelt den vagn jag tyckte var snyggast!

Däremot lade jag lite extra pengar på en rejäl åkpåse!

För övrigt är ju inte barnet naket i vagnen utan man får helt enkelt klä efter väder och vind

Kramar//Jennie

Svar på tråden Barnvagn för nyfödd på vintern?