• Angelstorm

Måla sovrum

Har sedan länge velat måla om mitt rum men har inte tagit mig tiden att orka. Känns som det är mkt arbete men egentligen kan det ju bli kul. Nu är frågan, vad för färg är "säkrast" att ha i sovrummet? Det ska ju ändå ge en trivsam o skön känsla. Sedan, hur lång tid tar det o hur ska man gå till väga? Jag har tapeter som i princip har lossnat halvt, så dessa funderar jag på att riva ner, är det bara att riva ner eller ska man tänka på något? Typ... verktyg o så? Tapeten under den som finns nu är helt vit och typ gammaldags randigt typ. Måste man spackla?

• Svar på tråden Måla sovrum
  • Angelstorm

Just det ja, en sak till, vart kan man hitta hyffsat billig o bra färg?

• Yrslan

Ica Maxi och Hjula,säkert fler ställen också har en färg som heter landora. Finns i många fina nyanser och är billig. Rusta har också färg till bra priser. Själv ska vi måla sovrummet i en lilarosa färg för att jag älskar färger, men jag är jättekänslig för vilka färger som funkar för mig och inte. Hallen ska vi måla i Alcros "strand" en jättefin varmbeige ton. Om du är osäker på färgval så är provburkar att rekommendera.

• mami jenny

kan inte mycket om målning och tappesering men... men jag tycker att vinrött är en helt underbar färg!!! själv så har jag den i sovrummer tillsammans med svarta möbler, det blir ju väldigt mörkt men vi sover ju bara i sovrummet och det är jätte mysigt!!!

• musli

Finns vissa guide-linjer att följa om man vill när det gäller att måla...

Spackling behövs inte om du inte bryr dig om att det ser ut som tapeter även efter målning (alltså att skarvarna syns), jag har inte spacklat en enda skarv... Det jag har spacklat är hål...

I sovrum finns tänket att använda sig av en färg som inger lugn och är sval... Läser man lite om färger och Feng Shui så finns det där en lista över färger och vilka reaktioner vissa färger ger...

I övrigt är det bara att köra på! ÖB har också billig bra färg. Akta dig för Byggmax billiga färger bara, fick måla huuur många lager som helst innan det täckte!!!!!

Lycka till!

//heavy metal-mamma...
  • modermadde

om d typ ä bubblor å lösa partier på tapeten så kommer d synas 100 ggr mer mä färg på! ta bort all lös tapet å känn efter luftbubblor, när du gjort d så spacklar du så att d blir en jämn yta. Köpa billig färg blir oftast i slutändan att köpa dyr, ja rekomenderar att du grundar väggarna mä en billig vit färg å sedan bryter en dyare färg att måla d sista lagret mä, ibland räcker d mä ett lager slutfärg om man är noggrann. coop bryter färg å dom ä inte särskilt dyra..

• Anderssonskan

Jag målar sovrummet just nu faktiskt.
    Hittade billig vit färg på ett varhus nära mig och kaffelattefärg på Rusta.

väggar blir vita, väggen vid fotändan ena sidan på rummet och huvudändan blir vita och andra väggen blir kaffelatte.

På den mörka väggen sen så ska jag måla norma frökapslar på väggen troligt vis i silver eller vitt

Sen så ska jag ha svarta ramar på dom vita väggarna, hoppas på att det blir bra.

Tapeterna som lossat, ha på lite lim där och vid hål så spackla bara där hålet är och slipa försiktigt och ha på ett lager färg över spacklet bara så det gryniga försvinner, så har jag gjort och det har blivit bra.

• Angelstorm

Men det är mkt tapet som lossnat o det blir nog INTE snyggt om jag låter de vara kvar, under däremot är det vita smårandiga tapeter som duger. Är det inte jobbigt att spackla? Vart köper man sånt?

• Angelstorm

Nu tänker jag återgå till denna tråd för nu har jag fått mer tid o kan därför genomföra detta med att måla sovrum. Färg har jag valt, men frågan är fortfarande. Jag tänkte riva ner tapeterna som i princip redan är halvt nere pga dålig uppsättning från början o sedan måla på tapeten som är under. Den är liksom slät o fin i textilmaterial? Funkar det att måla på sån tapet? Vill helst försöka undvika o spackla, ingen som riktigt förklarat om det är jobbigt eller ej ;( vill inte avancera för mkt.

• Angelstorm

Sedan, vilka färger fungerar i sovrum? Det ska ju änna kännas avslappnande. Samtidigt hade det varit tufft att ha två färger... men i vilka isf? O hur smälter man ihop det? Ska 3 väggar vara i samma färg eller 2 & 2?

Svar på tråden Måla sovrum