spara bröstmjölk??
medans lillan äter ur de ena bröstet rinner de mjölk ur andra.
kan man samla upp de i en nappflaska och ge henne de sen?
ska man ställa de i kylen?
hur värmer man de?
ska man värma de??
medans lillan äter ur de ena bröstet rinner de mjölk ur andra.
kan man samla upp de i en nappflaska och ge henne de sen?
ska man ställa de i kylen?
hur värmer man de?
ska man värma de??
In i kylen, högst 3 dagar. Värmer gör du i varmt vatten till kroppstemp.
apoteket har förresten mjölkuppsamlare!
du kan frysa in din bröstmjölk till o med..
uppvärmingen vet ja inte, men du kan nog köra det i micron..
Inte micron, pajar de värdefulla antikropparna.
tack alla..
Apotekets mjälkuppsamlare? Hur funkar det? Hur ser dom ut?
Jag har hört att man kan spara mjölk i frysen 3 månader men max ett dygn i kylen! Så gjorde jag.
Mjölkuppsamlare är SÅÅ bra! Jag läckte över ½ dl per bröst när jag ammade de första månaderna och sparade alltid det. Behövde aldrig pumpa!
Mjölkuppsamlaren är som en liten plastskål med ett lock på. Det är ett stort hål i locket och där stoppar man i bröstvårtan och håller den sedan på plats med BH:n. Läcker man mycket får man ha ett glas i närheten så att man kan tömma någon gång.
Man kan ha mjölk i kylen i 3 dygn, men om man ska frysa in den rekommenderas man att göra det inom 1 dygn!
Kolla här (pdf-fil):
http://www.amningshjalpen.se/pdfer/brostmjolkshantering.pdf
Jag var på föräldrautbildning igår och då pratade vi om amning.
Jag fick då veta att bröstmjölk förvaras högst 1 dygn i kylen och 3 månader i frysen.
Vid upptining ska man INTE värma i micron då det försvinner vikta ämnen som bäbisen behöver få i sej.
När ni fryser mjölken så ha dem i en sådan här istärningsbricka
en tärning är ungefär en portion
Är h*n extra hungrig så ta två hihi
Spara aldrig uppvörm mjölk utan kasta den... frys aldrig in igen.
Man kan sälja mjölk oxå till sjukhus om man har massor. Tänk på dom bebisar vars mammor inte har mjölk och kanske är jätte-prematura. Det är ett alternativ.
På barnsjukhuset på Östra och modersmjölkcentralen räknar de att mjölken håller
2 dygn i kyl om den är färsk
1 dygn i kyl om den varit frusen
3 månader i frysen, däremot sa de att den egentligen håller 4-5 månader i frys men de måste vara extra noga eftersom de ger mjölken till prematura och sjuka barn som är extra känsliga.
Istärningstricket tycker jag är bra hemma eftersom man lätt kan anpassa portionernas storlek.
Vi värmer i Philips mjölkvärmare, men det går lika bra i vattenbad på spisen.
amorella: aha - ja, så kabnske det var! Jag har nog redan glömt!!! Eller så hade jag fått fel info
Hmmm oj... någon måste ha informera mej fel då
Jag fick veta att en tärning är tillräckligt...
Dricker de så mycket... iofs... ger man dem på flaska så fyller man den juh rätt så mycket.
Ja en liten bäbis hihi
Det beror väl på hur stor babyn är. De har en jätteliten magsäck när de föds - som en valnöt bara!
Så ger man ersättning från början är det väl 10 ml per mål dag 1, 20 ml per mål dag 2 o.s.v.
Men ingen pumpar väl ur för att flaskmata babyn efter första eller andra veckan (om amningen fungerar alltså), så då är det väl hela mål man ger. Jag var hos tandläkaren när min tjej var en månad och då tror jag hon drack 120 ml.
Däremot är det ju smart att frysa in i istärningar så man kan tina exakt mängd. Det går ju fort att tina istärningar oxå.
i sikuber i frysen.