Inlägg från: Amorella |Visa alla inlägg
  • Amorella

spara bröstmjölk??

Mjölkuppsamlare är SÅÅ bra! Jag läckte över ½ dl per bröst när jag ammade de första månaderna och sparade alltid det. Behövde aldrig pumpa!

Mjölkuppsamlaren är som en liten plastskål med ett lock på. Det är ett stort hål i locket och där stoppar man i bröstvårtan och håller den sedan på plats med BH:n. Läcker man mycket får man ha ett glas i närheten så att man kan tömma någon gång.

• Amorella
    lia76 skrev 2006-09-02 14:56:49 följande:
    När ni fryser mjölken så ha dem i en sådan här istärningsbricka en tärning är ungefär en portion Är h*n extra hungrig så ta två hihi
    Det måste vara en liten baby som bara dricker mjölk motsvarande en isbit? Det kan väl bara vara 20-30 ml? Normalt dricker ju en baby 100-200 ml beroende på ålder...

Jag fryste in i vanliga fryspåsar, ungefär ½ dl per påse. Då gick det snabbt att tina i ett glas.
  • Amorella

Det beror väl på hur stor babyn är. De har en jätteliten magsäck när de föds - som en valnöt bara! Så ger man ersättning från början är det väl 10 ml per mål dag 1, 20 ml per mål dag 2 o.s.v.
    Men ingen pumpar väl ur för att flaskmata babyn efter första eller andra veckan (om amningen fungerar alltså), så då är det väl hela mål man ger. Jag var hos tandläkaren när min tjej var en månad och då tror jag hon drack 120 ml.
    Däremot är det ju smart att frysa in i istärningar så man kan tina exakt mängd. Det går ju fort att tina istärningar oxå.

Svar på tråden spara bröstmjölk??