• prettan

Psykoprofylaxkurs?

Försöker förbereda mig på det som komma skall och går bl a på vattengympa för gravida, vilket är väldigt skönt och behagligt. Flera av erskriver om psykoprofylax och jag skulle vilja veta lite mer om litteratur kring detta, för någon kurs känns stressigt att hinna med, går in i v 36 på måndag. Visst måste man kunna föda utan att ha gått kurs? Känns lite som att man ska göra så mkt som möjligt för att förbereda sig, men man ska ju orka också. Påbörjade föräldrautbildningen förra veckan.

• Svar på tråden Psykoprofylaxkurs?
  • ökenblomman

Anna Wilsby har skrivit "Innan du föder". Jag gick hennes kurs och tyckte den var helt suverän, hade stor användning av psykoprofylaxen under förlossningen.

• YeahYeahYeahs

Leta efter signekursen på google. En pdf fil att ladda ner om profylax. Fick tips ska själv göra d!

• Mju

Jag började på profylaxkurs förra veckan (v.37) och känner mig redan mer förberedd! Det är 3 kurstillfällen och så länge bebisen inte kommer för tidigt ska jag hinna avsluta kursen! :)
    Vi går på Annas profylax (www profylaxgruppen com). Är just nu ur-förkyld och har svårt att träna andning (mycket snor i vägen...), men jag tycker att det funkade superbra innan. Det känns bra att ha ett verktyg som så många säger har hjälp dem.

• Aquarius78

Ökenblomman:

Ser att du gått kursen och även praktiserat den, jag har bestämt mig för att gå den men min man har inte riktigt fattat grejen och tycker det verkar vara dyrt. Jag försöker förklara fördelen med det och har även hänvisat till profylaxgruppens hemsida som han har läst, men han ändrade sig inte. Jag vet att jag "kommer få" gå kusen, men jag vill att han skall tycka det är bra också.

Skulle du vilja skriva några rader hur du upplevede det, vad det gav dig före och under förlossningen och sedan ett kort rekommendation, så skall jag be min man läsa detta.

Tack på förhand!

Är i v. 15
  • tekannan

Vi har också gått Annas profylax och det gav oss väldigt mkt. Men givetvis kan man föda även utan att ha gått den. Kursens huvudsyfte är att man ska försöka behålla lugnet och vara avslappnad genom varje värk. Öva avslappning så kommer det säkert gå bra. Signekursen är bra för att öva upp det.

Anna Wilsby (eller vad hon nu heter, som ligger bakom Annas profylax) har skrivit en bok om psykoprofylax som kan vara bra att läsa om man nu vill lära sig och inte vill gå kursen.

• ökenblomman

Aquarius, min sambo säger att han tyckte kursen var bra därför att den gick igenom på ett konkret sätt hur kvinnan ska ha mindre ont under förlossningen och hur han kunde hjälpa till. Han sa att kursen var över förväntan och hade ingenting med flower-power att göra som han först trodde.

Under själva förlossningen var det otroligt bra att kunna andas sig igenom värkarna och samtidigt slappna av i kroppen, för spänner man sig och andas konstigt gör värkarna mer ont. Under värkarna masserade sambon min ländrygg som han lärt sig på kursen - det tog också udden av smärtan. Man fick lära sig olika massagetyper, men just ländryggen gillade jag bäst.

På kursen gick man också igenom förlossningens olika faser och hur värkarna är uppbyggda så att sambon hela tiden kunde säga att nu har halva värken gått, eller nu är du i den och den fasen. Det underlättade mentalt att veta, för själv klarade jag inte av att hålla reda på faser eller värklängder.

Jag höll på i 36 timmar och fick även annan smärtlindring, men jag är övertygad om att jag inte hade orkat på samma sätt om jag inte hade varit mentalt tränad och övat på olika tekniker i förväg.

Kursen var värd varenda krona!

• rara sara

Klart du kommer klara av att föda utan att ha gått den, men jag förstår att du vill ha så mkt info som möjligt nu när det snart e dags!
    Själv läste jag en massa info men till slut tröttnade jag och förlossningen gick hur bra som helst ändå! Andades sakta in och ut, djupa andetag och det kom jag riktigt långt på, BM sa att jag gjorde helt rätt och undrade om jag hade gått profylaxkurs
    Klarade mej på lustgas under en kort tid när det gjorde hyfsat ont, annars va det bara andningen som behövdes.

Lycka till!

• Aquarius78

tack för alla era svar, skall visa mannen där hemma ikväll vad ni har svarat, hoppas han kommer på bättre tankar...även jag blev mer övertygad av era inlägg.

Tack:)

Svar på tråden Psykoprofylaxkurs?