Det är himla lurigt det där. Min man är allergisk mot både ägg, gluten och nötter och att hitta på fikabröd till honom är nästan omöjligt. Det finns dock gluten- och äggfria bullar att köpa i frysdisken å de flesta större mataffärer och så finns det kakor (bla havrekakor från semper som är jättegoda). Så du kan ju faktiskt köpa särskilda kakor & bullar till de som är allergiska, och baka till övriga.
Sen brukar jag göra marängtårta rätt ofta och då använder jag färdiga runda marängbottnar för de är det (i stort sett aldrig, läs dock på förpackningen) ägg i utan bara socker och förtjockningsmedel. Sen brukar jag antingen ha sylt & mosad banan emellan lagren och grädde och bär uppepå, eller så använder jag fromage i någon smaskig smak och har uppepå tårtan. Ekströms (tror jag det är) har jordgubbsfromage, chokladfromage, citronfromage mm i påse som man bara blandar med vatten/mjölk och det är det inget ägg/gluten i. Så det funkar om man vill piffa till tårtan med något annat än grädde.
Det finns även recept att hitta på nätet om man vill göra en ägg- och glutenfri sockerkaksbotten till tårtan. Det brukar komma upp en hel del om man googlar på det.
Lycka till med kalaset!
/ Elin