• Barbaskön

Hur sent kan man ha en namngivningsfest?

Hur sent kan man ha en namngivingsfest? Är det något "bäst-före-datum"?
    Skulle vilja ha det på våren/sommaren men då är tösen 9-11 månader - är det försent?

• Svar på tråden Hur sent kan man ha en namngivningsfest?
  • ÄlskarNoel

Tycker man kan ha den när man vill.

Noel var 3 månader när vi hade namnfest för honom men han föddes i maj så i början av september passade bra och vädret var toppen så vi kunde vara ute.

//Linda

• Mamma Ia

Det finns väl inget "sista datum" för en namngivningsfest, det är ju helt upp till en själv. Fast ni måste ju ha anmält till skatteförvaltningen inom tre månader från barnets födelse, vilket/vilka namn hon ska ha. Just därför kändes det ganska "logiskt" för oss att ha vår namngivning i den vevan. Leo var ca 3,5 månad när vi hade vår namngivningsfest.

• pron

Som skrivet - det är ju helt upp till en själv hur man vill ha det! Man ska göra som känns bäst och inte vad alla andra förväntar sig! Sen ska man ju som Mamma Ia skriver göra en namnanmälan inom en viss tid ändå, men det visste du säkert redan!

• lindi

det kan man väl ha när man vill om man döper får man ju göra det när man vill så det borde väl vara ganska lika

• Korvens mamma

Vi hade vår namngivningsfest för Sofia när hon var strax över 7 månader. Det passade helt enkelt bäst då. Det var ingen som reagerade på att hon var gammal eller så. De flesta tyckte nog faktiskt att det var kul att hon var "lite med". 11 månaders-bebisar är ju jättesociala så det blir nog bara positivt!

• rollergirl

Det finns nog ingen "bäst-före" ålder, vare sig när det gäller dop eller namngivningsfest, utan det är helt enkelt upp till ER att bestämma!
    (Jag var själv 9 månader när jag döptes, medan min dotter var 6 månader, medan hennes pappa var 3 månader. Enda kruxet för oss var att hon var för liten för min dopdräkt, men på tog för stor för att ha sin pappas! :)

Lycka till med namngivningsfesten!!

Svar på tråden Hur sent kan man ha en namngivningsfest?