• soldis

tål ej fullkorn?

Vi var på stan idag och sonen mutades med lite nalle puh kex, med fullkorn. Allt var frid och fröjd och jag lade en mycket trött pojke på kvällen. Ca 20 min senare börjar han vrålskrika och jag tar upp honom. Han bajsar löst och illaluktande (mer än vanligt). I bajset ser det "fullkornigt" ut, dvs grynigt efter bara tre timmar. Så fort brukar det väl inte gå om magen är OK. När jag tänker tillbaka så har jag funderat på detta tidigare om han har svårt med fullkorn. Han kan tex visa samma tecken om han får fullkornspasta. Det brukar ofta vara i kombination med en tandperiod så därför har jag inte brytt mig så mycket. Nu är jag dock nästan säker på att tänderna INTE spökar.
    Vad tror ni, är detta vanligt och i så fall: varför görs så mkt produkter som tex barnkex och välling med fullkorn? Ska tillägga att han inte får fullkornsvälling.

• Svar på tråden tål ej fullkorn?
  • jojjo113

De allra flesta barn reagerar inte på fullkorn och fullkorn är nyttigare än vitt mjöl, därför görs mycket barnprodukter i just fullkorn. Mjölkallergier är vanligare och mjölk finns det i de flesta produkter, men alternativ finns alltid och det finns mycket och välja på som inte är av fullkorn.

Och man kan vara allergisk mot fullkorn, precis som man kan vara allergisk mot mjölk. Det kan vara så att han är överkänslig också bara och att det växer bort när magen är fullt utvecklad..

Kontakta bvcläkare för att utreda om det rör sig om allergi.

Svar på tråden tål ej fullkorn?