finns det några katoliker här?
det verkar vara en himla mysig religion tycker jag! skulle gärna vilja veta mer.
hur lever man som katolik? nån som vill berätta lite?
tack alla som vill dela med sig!
det verkar vara en himla mysig religion tycker jag! skulle gärna vilja veta mer.
hur lever man som katolik? nån som vill berätta lite?
tack alla som vill dela med sig!
inte nån verkligen?
*spejar*
Ja, det finns katoliker på FL. Jag är en av dem. Vad vill du veta exakt?
I världen finns det 1.1 billion katoliker, så det är svårt att få en uppfattning om hur det är att leva som katolik från några enskilda personers berättelser.
Jag är katolik. Och det är inte alltid lätt. Den officiella ställningen som min kyrka har är ibland svårt att förstå eller hitta bra förklarningar. Jag själv biktar mig ytterst sällan, använder preventivmedel och anser att homosexualitet är ok.
Det som tilltalar mig inom katolicismen är mysticismen, högtidligheten och även den här rädslan att släppa gamla föreställningar.
Att vara katolik i Sverige är inte lätt. Folk i Sverige har många fördomar mot katoliker, vissa till och med säger rakt ut otrevliga och sårande saker.
Det finns en bra hemsida om du är intresserad www.fragaprasten.nu/ Prästen svarar på olika frågor ang. tron. Lärorikt även för mig som är katolik.
Om du preciserar mer vad du vill veta så ska jag försöka besvara det.
åh, hej!
va roligt att nån svarar! vad är det för fördomar som du tycker är svåra?
jag är för homosexualitet och för abort, kan jag ändå vara fäklommen i ett katolskt samfund tror du?
inga fler katoliker?
Jag är katolik med, här finns en del del katoliker här på FL, fanns ju tråd vi hade för länge länge sedan.
Jag själv är inte någon fanatisk katolik - de flesta fördomar handlar ju om att man som katolik - alla katoliker - alltid står på knäna och ber typ och är jättereligös, men det finns ju alla sorter, precis som det finns alla sorter av protestanter. Jag är för preventivmedel, tycker att abort är var kvinnas enskilda val, sex och samboskap innan äktenskap är helt ok, homosexualitet likaså. Jag biktar mig inte, går sällan i kyrkan, och har väl egentligen min egen lilla tolkning av tron. Ber gör jag däremot lite då och då, och givetvis har jag en Heliga Maria-ikontavla hemma för beskydd.
Jag har två kusiner som är präster inom katolska kyrkan, och har därför haft möjlighet att fråga dem knäppa frågor som jag kanske inte ställt till en "vanlig" präst, bla just om min syn på homosexualitet och abort tex. De har gett mig kyrkans officiella svar och (den ene av dem i alla fall, den andra är lite konservativ) sin egen tolkning. Min egen "tolkning" är att jag ändå en dag kanske ska stå inför högre makter och liksom redogöra för mina synder, åsikter osv och det är Gud som bestämmer vad som är rätt tolkning och rätt att göra inte en präst. Likaså med mina synder kan jag vända mig i tankarna och "bikta" mig till Gud men jag går ej till en präst och gör det.
I övrigt kan jag bara hålla med Kanelflickan i det hon skriver.
Ella ger en bra bild av vilka förutfattade meningar det finns mot katoliker i Sverige. Just "super-religiös" är en egenskap som man tillskrivs omedelbart.
"Anti-homosexualitet" & "anti-abort" kommer också med på listan. Sedan antar vissa svenskar att man verkligen dyrkar eller tillber påven.
Just med förra påvens död var det väldigt uppenbart att det finns många fördomar i Sverige mot katoliker. Men detta grundar sig i att man har en gålig uppfattning om hur det egentligen är.
Det där med att ha annorlunda åsikter än vad den officiella ställningen är ...det är lite knepigt. Just i min församling håller jag tyst om att jag anser att abort är ok eller att preventivmedel är ok. Det beror på att min församling är rätt så konservativ (ofta så finns det tendenser till det när man praktiserar sin tro i ett annat land men en annan religion). Däremot är det ingenting man måste diskutera med andra församlingsmedlemmar.
Jag kommer ihåg en gång när prästen i min församling predikade om "icke-abort". Den gången kunde jag inte ta till mig det han predikade för att han sade saker som jag inte riktigt höll med.
Det viktigaste för mig är min relation till Gud , inte min relation till min församling
Håller med till 100%! Jag pratar heller ej med andra i församlingen eller ens prästen där ang mina "liberala" åsikter, man får helt enkelt hålla god min. Efter den gången han nästan exploderade då han fick veta att jag och min sambo är just sambor i samband med att vi skulle vara gudföräldrar, trots att gubben bott i Sverige i minst 20-25 år och borde tycka det är något som är normalt i dagens svenska samhälle, men icke... Nä, då är det bättre att ta sina åsikter med mer liberala och diskussionsugna präster. Ska bli intressant att se hur diskussionerna kommer gå under "äktenskapsskolan" vi ska på snart.
Men jag håller med dig, det viktigaste är relationen till Gud, och inte till prästen och församlingen.
Ella,
Jag slapp "äktenskapsskolan" eftersom vi hade ekumenisk vigsel men vi hade ett samtal med prästen innan.
Jag känner flera "liberala" katoliker som gick dessa kurser och himlade lite med ögonen när vissa saker diskuterades...
kanelflicka
Hur många katoliker fanns det, antar du skrev fel, för 1 billion är väl = 1000 miljarder?
Har hört att det finns ungefär 2 miljarder kristna så då borde kanske hälften vara katoliker eller?