• Linusida

Bil för hundbur + tvillingvagn

Är det någon som har tips på hur man bäst löser följande bilproblematik?

Vi har en golden som vi tänkt att ha i en hundbur bak i bilen. Vi väntar dessutom tvillingar så vi behöver få plats med en tvillingvagn i bilen också. Finns det någon lämplig bil som rymmer allt detta, eller kan man ha en tvillingvagn i takbox? Orkar man som tjej verkligen lyfta upp en tvillingvagn i taxbox?

• Svar på tråden Bil för hundbur + tvillingvagn
  • LinTra

Skratta.. vi kommer förhoppningsvis också få det problemet snart, vi har stor bur.. 2 hundar. Äger en passat variant, en ganska stor bil.
    Just nu har jag vagnen i baksätet bredvid bilbarnstolen men jag måste ju få plats med en syskonvagn..
    Då fick jag tipset om att skaffa en Phil & Ted-vagn, dom är inte bredare än en vanlig enkelvagn, barnen ligger i höjd. Skall inskaffa en sådan om man får lyckan att bli gravid snart igen.

• Squeezetoy

Citroen C5 är ju rejält stor bak. Bland de största på marknaden har jag för mig.

Annars blir det ju minibussar då. Min storasysters familj har en Chevrolet Transport som de är jättenöjda men och som blir hur stor som helst om man inte har alla säten i den. Men köper man en så stor bil så drar den givetvis lite soppa också.

• Linusida

Förstår inte att det finns fler bilar som har stort lastutrymme. Vi kan ju inte vara de enda med detta "problem"... Den bil vi hittills hittat är Chrysler Grand Voyager, men den känns ändå inte helt rätt. Kanske man får tänka om vad gäller vagn, men jag hade i stort sett bestämt mig för en Urban Jungle.

• LinTra

Statsjeeparna då?
    Volvos eller hyndai.

• Squeezetoy

Men är inte stadsjeepar rent allmänt kända för att ha kassa lasutrymmen? Det är vad jag hört och om man tittar på jeeparna så ser de inte ut som det får plats speciellt mycket där bak heller.

Ett par kompisar till oss har en Toyta Yaris Verso av den lite äldre modellen, den där bakluckan öppnas åt sidan, just för att den är lätt att lasta men om man inte tar bort baksätet är den inte så stor bak ändå. Och då får ni ju inte plats med resten av familjen.

• Linusida

jo stadsjeepar har inte mer bagageutrymme än övriga bilar, de är bara högre och större i kupén och där behöver man ju inte mer utrymme...

• LinTra

Då är det nog en F12:a du ska ha... *ler* En lastbil med dubbelsläp. Skoja bara. Det är krångel när man har hund men man vill ju att dom skall sitta säkert med.

• H2O

Jisses, att lyfta upp en tvillilng vagn (eller ens en vagn för ett barn) i en takbox verkar helt galet, jag svär varje gång jag skall lägga i den vanliga vagnen för ett barn (sulkun är ok) i bagaget på bilen... Nä, jag gissar på att en större bil alt en sådan som LinTra tipsade om där barnen är ovanpå varandra är lösningen.

Jag har nyligen beställt en ny bil, en Volkswagen Caddy Life, inte så vanlig har jag förstått, det är en sådan som "alla" hantverkare åker omkring i, men den har ett eller två rader med säten däribak istf lastutrymme. En sjusitsig variant ger ju inte mkt lastutrymme, men med vanliga 5 platser (alltså 3 bak) finns plats för ett par tre ponnysar om man skulle vilja! (nästan...) Den har suuupermkt lastutrymme alltså, och är billig, vilket iof märks på inredningen, inte mkt lull-lull.

• Linusida

jag har också tyckt att det verkar galet att lyfta upp till takbox, men jag har löst att vissa har löst det på det sättet... Får nog tänka ut något annat. Tur att man inte har 3 ponnysar också

• PcoBella

VW Sharan eller VW Touran- båda stora utan att vara klumpiga, stora bussar! Dessutom drar de mindre bensin och är lite billigare att köpa än tex Chrysler mfl. Dessutom är andrahandsvärdet bättre!!

• Liz86

Hej hej Vi har två stycken goldisar och måste ha en större bil än en audi s2 avant så vi ska köpa en Chrysler Grand Voyager.
    Då får vi alla plats =)

• Borbuleta

Om du ska hunden i bur är du nog hänvisad till modell större bil. Jag har alltid haft galler till kupén i mina bilar så har hunden (labbe) fått den plats som han behöver utan att inskränka lastutrymmet genom att ha bur. Men så har jag ju inte haft tvillingvagn utan vanlig och kört in hjulen på "längden" utmed bilen. Har medvetet valt bort syskonvagn nu eftersom det är en teknisk omöjlighet i en VW Passat.

• Linusida

Finns det inte risk att väskorna ramlar över hunden när den inte sitter i bur där bak?

• strandsnäcka

Ford Mondeo har stort lastutrymme.

• Borbuleta

Linusida: Vilka väskor, jag snackar vagn... ???
    Väskor har vi haft i kupén. Det finns risker med allt, självklart kan vagnen välta över hunden om vi skulle krocka. Självklart kan hunden skadas om vi krockar och han inte är i bur. Men jag tror inte hunden är det största problemet för oss om vi alla sitter i bilen och vi krockar.
    Vi har skydd så han inte kommer in i kupén i en krock, i övrigt skall det vara praktiskt. Jag tror inte det är praktiskt med tvillingvagn i kombination med en större hund i en "normal" kombi.

• MansonDust

Vi har en Chrysler Grand Voyager utan ena soffan, har bara en. Där kan man lasta in vad fasen man vill.

• Linusida

Eftersom vi väntar tvillingar kommer det ju bli fullt inne i kupén om vi ska åka hela familjen så väskor, tvillingvagn o hund kommer att få vara i bagaget. Det lutar åt att det blir en Chrysler Grand Voyager, modell innan 2004 (då man man flytta fram 3-sitsen till mitten). Verkar som den bilen löser våra logistikproblem. Tack alla för tipsen.

• Wonka

Kolla in Toyota Previa. Vi tänkte köpa en sån, men det blir en Ford mondeo istället, vi har ändå inte sååå stort behov av utrymme.

• monikaifalun

Renault Espace har en av våra kompisar. Hon är supernöjd med den. Citroens C8 har man fått tips om också.

• Linusida

jag kan meddela att vi faktiskt köpt en Renault Espace. Känns jättebra. Den har fått högsta betyg i säkerhet, vilket Chrysler Grand voyager har dessto sämre. Det känns ju verkligen viktigt med den dyrbara last man kommer att ha framöver!

Svar på tråden Bil för hundbur + tvillingvagn