Inlägg från: Trinity78 |Visa alla inlägg
  • Trinity78

Varför säger alla...

Jag blir galen när folk säger att nån som gråter väldigt mycket, gråter krokodiltårar! Att gråta krokodiltårar innebär att man låtsasgråter!

• Trinity78
    Karisma skrev 2006-09-04 13:31:10 följande:
    Säger man acceptera eller axeptera?? Jag har ingen aning, kanske går båda bra?? lr??Kram K.
    ACKseptera men ASSessoarer.
  • Trinity78
    EmmaReu skrev 2006-09-04 13:38:08 följande:
    Det är alltså okej att säga:asepteraaxepteraHoppas de blev bättre nu...
    Var har du hittat det? Enligt SAOB på nätet är ACKseptera det korrekta uttalet.
  • Trinity78
    EmmaReu skrev 2006-09-04 13:40:48 följande:
    Kollade upp det med en lärare i 9an.
    SAOB väger tyngre.
  • Trinity78

Dessutom:

fråga
    Hur ska accessoarer och acceptera uttalas?
    svar
    Accessoar och acceptera bör uttalas med /ks/, inte med /s/.

Uttalet av cc som /ks/ följer huvudregeln att bokstaven c uttalas /s/ endast när den omedelbart följs av e, i eller y. I övriga ställningar uttalas c som /k/. (Här bortses från uttalet av ordet och samt de kombinationer för sj- och tj-ljud som c kan ingå i, nämligen ch, sc och sch, t.ex. i ord som check, chef, crescendo, dusch. I ett fåtal ord, däribland scen, står dessutom kombinationen sc för /s/. Den mycket vanliga förbindelsen ck (tack) följer huvudregeln, även om c och k här uttalsmässigt smälter ihop till en enhet, /k/.)

Det är inte särskilt många ord som innehåller kombinationen cc. Alla är importerade. Några bland de vanligaste är accelerera, accent, acceptera, access, accessoarer, accident, accis, occidental, occitanska, succesion och succé samt naturligtvis ord som är bildade till dem. I dessa ord bör alltså cc uttalas /ks/.

(från Svenska språknämndens frågelåda)
  • Trinity78
    Karisma skrev 2006-09-04 13:49:42 följande:
    Birgitta: Ja det tycker jag absolut. Känns bra att min instinkt stämde. Nu kan jag jobba i lugn och ro.
    *puh* Ännu en språkkris avvärjd!
  • Trinity78
    Birgitta2 skrev 2006-09-05 13:09:02 följande:
    Jaha... nu är jag sur igen! Varför kan inte folk fatta att det inte heter data utan dator! Data är fakta. Man spelar inte på datan (faktan), man spelar på datorn! *svårt sur*
    Grrr! Här på jobbet sitter det en lapp på en låda: "Data Sladd". Särskrivning, fel ord OCH dessutom stor bokstav på bägge orden!
    Fast de kanske har kommit på nåt nytt smart sätt att lagra data i sladdar istället för på CD och disketter?
  • Trinity78

Tigger: Hmm, du kanske har rätt. Undrar om det är nån speciell fakta eller om det går bra med vad som helst? Det är ju en ganska liten låda. Bäst jag går och frågar chefen.

• Trinity78
    Tigger is a she skrev 2006-09-05 13:54:11 följande:
    Trinity:Ja, det är bäst. Passa på också att tala om varför du undrar, att funderingen dök upp när du surfade på fl.
  • Trinity78
    gutegirl skrev 2006-09-05 15:01:44 följande:
    Haha, det stod iaf inte data kurs...
    Aj, mina ögon!
  • Trinity78
    Birgitta2 skrev 2006-09-05 16:03:26 följande:
    Tigger is a she skrev 2006-09-05 13:55:19 följande: *viskar till Birgitta2* ...fast jag brukar hävda att det heter SKÄRA alla över samma kam! *viskar tillbaka* Men inte skär man med kammen?
    Jo, på sätt och vis. Uttrycket har kommit från tyskans alle über einen Kamm scheren med samma innebörd, som i sin tur antas härstamma från fårklippning.
  • Trinity78

Jag säger "valfläsk". Antar att det kommer av att "fläska på", alltså att bre på ordentligt.

• Trinity78

Från wikipedia.org:

Valfläsk, informellt uttryck för generösa löften till väljare inför ett politiskt val.

Valfläsket har ofta karaktär av populism.

• Trinity78

KarinLo:

fråga
    Hur säger man – Eva och Pers bok eller Evas och Pers bok?
    svar

Det bör vara Evas och Pers bok, såvida inte Eva och Per är ett etablerat par som brukar skriva böcker ihop.

Om två namn utgör en etablerad enhet, och substantivet beskriver något som är gemensamt för dem har man genitiv-s bara vid det sista namnet: Asbjörnsen och Moes Norska folksagor, Lennon och McCartneys tidiga låtar. För etablerade författarpar o.l. gäller att de bör ha skrivit många böcker tillsammans, inte bara ett fåtal, och att de normalt skriver just tillsammans, inte var och en för sig.

Det är också naturligt att uppfatta ett brudpar på detta sätt. Om man vill omtala ett bröllop mellan Erik och Anna blir det Erik och Annas bröllop.

När ett namnpar inte uppfattas som en etablerad enhet utan är mera tillfälligt, sätts genitiv-s ut på båda leden: Markoolios och Lampenius show på Hamburger börs, Georges och Ringos fruar, Orups och Glenmarks schlagerlåt "Upp över mina öron".

Skulle man skriva Eriks och Annas bröllop kan det tolkas som Eriks bröllop med någon annan än Anna samt Annas bröllop med någon annan än Erik.

• Trinity78
    LisaLena78 skrev 2006-09-06 08:42:43 följande:
    På tal om tidigare nämnda "expressomaskiner" så sålde/säljer GK's i Ullared dom... Vågade faktiskt inte köpa när jag var där, fallifall (jag vet att det heter "utifall att" ) det var sämre kvalitet än espressomaskiner.
    Vi skulle köpa en popcornmaskin till svärfar på Maxi men blev lite skepiska när det stod "Big Pooper" på skylten. Vem vill ha en storbajsare liksom?
  • Trinity78

Det stod rätt på kartongen som tur var, det var bara hyllkantsskylten som var felskriven.

Svar på tråden Varför säger alla...