Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Varför säger alla...

Nånting som jag har tänkt på är om man säger att man flagar eller flagnar hud? (Eller färg eller vad som helst.)

Och säger man sitt inte där och bresa eller vresa?

In yo face!
  • ming
    en vanlig jävla muffins skrev 2006-09-04 15:10:52 följande:
    "nå sitt int där å brässa!"
    Men då måste det ju vara bresa ju! Ha, där fick min dumma sambo.
    In yo face!
  • ming
    AnnaGBG skrev 2006-09-04 15:12:34 följande:
    Eller vi kanske inte menade samma betydelse!?
    Jo.... Fast jag tycker ändå att det heter bresa.
    In yo face!
  • ming
    lussa skrev 2006-09-05 10:34:04 följande:
    Jag vet inte om detta är nytt att skriva: ex dem hade? för mig låter det inte klokt, jag skriver de hade.Jag vet inte vad som är rätt i dag,överallt skrivs det dem i olika betydelser där jag anser att der borde vara de.
    Ja, jag avskyr det.
    Hellre att folk hela tiden skriver dom, om man nu inte kan skillnaden på de och dem.
    In yo face!
  • ming
    Gislöv skrev 2006-09-05 10:50:37 följande:
    Birgitta2Ja min 17 årige son skriver "dem", jag blir vansinnig
    Jag läste ett tips här på FL hur man ska göra för att komma ihåg när det ska vara de och dem.
    Man byter orden mot vi och oss (de=vi, dem=oss), och passar det inte så är det det andra ordet.
    Tex: ? ska gå hem. "Oss ska gå hem" passar inte, "vi ska gå hem" passar, alltså ska det vara "de ska gå hem".
    In yo face!
  • ming

En fråga till!
    Säger man valfjäsk eller valfläsk?
    Har sett i ett antal trådar att en del skriver tex "det är bara valfläsk". Men va?! Valfläsk är fettet på valar! Säger man inte valfjäsk eller har jag fått det helt bakom foten?

In yo face!
  • ming

En helt annan grej som jag hörde alldeles nyss på Miljonärerna var en som sa "så får vi två flugor på smällen"!
    Vill man verkligen få två flugor på smällen och få en massa fler flugor??? Man vill ju få två flugor i en smäll ju!

In yo face!
  • ming
    Trinity78 skrev 2006-09-05 20:02:25 följande:
    Från wikipedia.org:Valfläsk, informellt uttryck för generösa löften till väljare inför ett politiskt val.Valfläsket har ofta karaktär av populism.
    Hmmm, då kanske det bara var jag som tyckte att det skulle heta valfjäsk.....
    In yo face!
  • ming
    giftgrodan skrev 2006-09-05 21:49:56 följande:
    att göra två flugor på smällen har jag också hört. Det är ju huumor, inte allvar Människor leker ju alltid med språket.
    Är du säker? Han lät helt seriööööös.....
    In yo face!
  • ming
    Trinity78 skrev 2006-09-06 10:32:04 följande:
    Vi skulle köpa en popcornmaskin till svärfar på Maxi men blev lite skepiska när det stod "Big Pooper" på skylten. Vem vill ha en storbajsare liksom?
    *asg*
    In yo face!
  • ming
    Engla75 skrev 2006-09-17 20:26:42 följande:
    Folk skriver symptom när det heter symtom...
    Öh, det stavas ju faktiskt symptom...
    In yo face!
  • ming
    Lycklig med Grodd skrev 2006-09-17 20:28:50 följande:
    Det retar gallfeber paa mig när människor inte kan "tala rent" utan säger ijenklien och interjuuva
    Fast det är nog lite dialektalt, tror jag.
    In yo face!
  • ming
    Engla75 skrev 2006-09-17 20:45:33 följande:
    Det gör det väl inte...?
    Engla75 skrev 2006-09-17 20:50:33 följande:
    symptom kanske är engelsk stavning??
    Fast det pratade vi om tidigare i tråden, och då konstaterades att bägge stavningarna funkar!
    In yo face!
  • ming

Jag är ganska säker på att man skriver "i alla fall" (läs: "i alla situationer") . Det är ju inte ett enda ord "iallafall" (ni kan ju dubbelkolla i ordboken ).

In yo face!
Svar på tråden Varför säger alla...