Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Varför säger alla...

Är det inte lättare att hålla ihop benen så slipper vi detta?

• Birgitta2

Nix, symptomer finns inte. Ett symptom - flera symptom!

• Birgitta2
    Elli47 skrev 2006-09-05 08:52:30 följande:
    Hade aldrig hört uttrycket "dra alla över samma KANT" förrän här på FL, alla jag känner säger "dra alla över samma kam".
    Att jag började tråden med det, beror på att jag hörde den tredje av dotterns vänner säga det häromdagen. Och jag ryser.... och vissa ordspråk har de också fått fel (fast nu kommer jag naturligtvis inte ihåg).
  • Birgitta2

De och dem och dom har många unga idag svårt att hantera har jag märkt. När de skriver "dem hade" blandar de ihop "de hade" eller "dom hade". Man kan inte skriva "dem" före ett verb så som "dem springer". Det heter "de springer". Jag har också oerhört svårt för just detta.

• Birgitta2

Jag tror att folk tycker det ser mer trevligt ut med dem än dom men det är så fel så fel. Varför inte hellre skriva de, så kringgår man besvärligheter.

• Birgitta2
    Gislöv. Skreva tror jag är mest rätt. Som rikssvenska betraktat. Vresa och bresa har jag en känsla av att det är dialektalt..
  • Birgitta2
    lussa skrev 2006-09-05 10:59:30 följande:
    Jag har frågat flera yngre om detta ,de påstår att man nu ska skriva dem i stället? har det ändrats?
    Japp, det kan man visst göra, men bara om det passar i meningen. Precis som beskrivits här ovan. De yngre har inte samma svenskkänsla som vi. Undervisningen är sämre än när vi (jag) växte upp, och språkkänslan har utarmats delvis pga av nysvenskar som nu uppgår till mer än 10% av vår befolkning. Svenska barn uttrycker sig på samma sätt som invandrarbarn och "glömmer" lätt vårt språk.
  • Birgitta2

Jaha... nu är jag sur igen! Varför kan inte folk fatta att det inte heter data utan dator! Data är fakta. Man spelar inte på datan (faktan), man spelar på datorn! *svårt sur*

• Birgitta2

Kanske för att det helt enkelt ligger bra i munnen?

• Birgitta2
    Tigger is a she skrev 2006-09-05 13:55:19 följande:
    *viskar till Birgitta2* ...fast jag brukar hävda att det heter SKÄRA alla över samma kam!
    *viskar tillbaka* Men inte skär man med kammen?
  • Birgitta2

Trinity... jag är klart impad!

• Birgitta2
    Tigger is a she skrev 2006-09-05 22:56:31 följande:
    *utländsk brytning* "...göra två flugor på smällen"...en gammal sketch. I samma säger han "Jag är ert nya svenskaläraret" och "Jag har varit i Sverige aldrig. En gång var jag där två gånger" och "Vad är det som kryper? Ormet"(tror jag)
    Roffe Bengtsson gjode den sketchen, en av våra roligaste komiker när jag växte upp!
  • Birgitta2

Varför säger folk Borgenär när det heter Borgensman? Borgenär är fordringsägare medan borgensman är den som går in och betalar om låntagaren inte kan.....

Svar på tråden Varför säger alla...