Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Ängelen

Skolmåltidsbiträde

Hej
    Jag ska på intervju nästa tisdag. Har inte jobbat inom kök på 5år men har yrkeserfarenhet (3års gymnasie utbildning HR + jobb)
    Vad ska jag ha för löne ribba?

Har ingen aning om alls vad man kan tänkas ha för lön i ett skolkök.

tacksam för svar!

• Svar på tråden Skolmåltidsbiträde
  • E l l a

Min mamma jobbar just som det (ekonomibiträde heter det visst så fint ), och det är ju inte någon hög lön hon har kan jag ju säga - runt 11 000 kr ut får hon, men å andra sidan har de ju lön året runt trots sommarlov, vinterlov osv, så det jämnar väl ut sig på så sätt.

• Ängelen

Ella--> du skriver att hon får ut 11000:- menar du att hon får ut det efter skatt? Annars låter det ju extremt lite.
    Jag pratade nyss med en vän som jobbar som "kökschef" i ett skolkök och han tippade nämligen på 16-18000:- (innan skatt).

• E l l a

Ja, det är vad hon får ut, efter skatt. Hon jobbar som kökschef, dvs hon har huvudansvaret för just deras matsal och kök, och har jobbat inom den kommunen i snart 20 år.

• Barbabok

Min syster är utbildad kock, när hon jobbade på dagis/fritids fick hon ca 14000 brutto.
    Lönen är jättedålig, då lagade hon ändå maten till alla 70-100 barn och har flera års erfarenhet.

• Ängelen

Ja att det är dålig lön det VET jag men jag undrade vad den låg på ca. Har nu fått reda på att ingångslönen är 15500:-
    Dessutom ska kan jag "begära" mer med 3års yrkeserfarenhet.
    Tack för svar!
    Just nu så spelar det inte så stor roll att lönen är JÄTTE dålig som många verkar tycka. Jag är glad över att få ett jobb överhuvudtaget.

• LillaFlingan

ja men absolut, ett jobb är ett jobb.
    jag har hoppat runt på lite olika vikariat inom kök,
    gått HR också men med inrikt. hotell.. men många verkar itne alls förstå det o tror att man e kock.. hehe ;)

iaf sist jag jobbade nu somras så hade jag en timlön å 90,90kr.
    vet inte om det är minimum enl. facket..

lycka till hur som helst!:)

• Etta med kokvrå

Jobbade med skiten i två år. Det värsta var inte lönen (som var pinsamt dålig) utan det förbannade stressandet. Lägg därtill alla fula och gapiga ungjävlar.
    Nä fy fan vilken jävla skit! Köksyrket är det absolut sämsta man kan välja och ska man riktigt rulla sig i dyngan, ja då ska man jobba som mattant. ÖRK! Aldrig mer ett kök för min del, fy för helvete!

• Ängelen

Etta med kokvrå--->

Det var ett väldigt negativt inlägg men visst jag kan förstå dig till en viss del...men uttrycket " fula och gapiga ungjävlar" ? Tycker personligen inte kanske att det passar här inne på Familjeliv där ALLT handlar om mammor, pappor och deras barn...
    Och att "köksyrket är det sämsta man kan välja och att man rullar sig i skiten då"
    Var glad för att det finns personer som vill ta hand om denna "skit" som du uttrycker dig så att våra barn i förskolan/skolan får någon mat.

• Etta med kokvrå

Ängelen:

"Var glad för att det finns personer som vill ta hand om denna "skit"

Det är klart att jag är glad för det, jag är t o m tacksam över det!
    Jag jobbade som sagt själv med skiten i flera år, både som mattant, i storkök på lasarett, på restauranger osv så jag har stor erfarenhet av dessa helvetesjobb. Jag vet hur mycket de lider, jag vet hur de får slita och vilka ynkliga löner de har.

Jag har bl a skrivit om det här:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m12312671.html

Vad skapar en kock eller ett ekonomibiträde egentligen? Oavsett vad han tillreder så är slutprodukten densamma - Avföring.
    En köksanställd kokar, steker och bakar skit. Han skivar och friterar, hackar och maler och förväntas vara tacksam. Ibland så ska man även vara engagerad och intresserad.
    Detta förbannade engagemang och intresse!

Verandor, trappor och bord är en snickares monument över ett långt arbetsliv. En stor septiktank full med skit kommer jag att lämna efter mig. Min arbetsinsats flyter i stora bruna korvar genom kloaksystem och reningsanläggningar.
    Hur meningsfull känns en sådan syssla? Hur meningsfullt känns livet överhuvudtaget när man måste tillbringa åtta timmar om dagen på ett dårhus för en struntsumma i lön?
    Det är ett idiotjobb för idioter och naturligtvis så får idioter vad de förtjänar, nämligen idiotlön och ett idiotliv bland andra idioter.
    Jag var en stor idiot.

• Ängelen

DÅ ÄR JAG EN IDIOT och jag trivs med det! JAG gillar att laga "avföring" som du uttrycker det! Jag gillar att ta hand om dessa "ungjävlar" som ska ta hand om sverige/världen efter oss.
    Jag hoppas att du har hittat ett givande jobb som alla uppskattar. För det finns hundratals olika yrken i världen som är idiotjobb med idiotlöner.

Tack för en givande disskusion!

• Etta med kokvrå

Ängelen:

"DÅ ÄR JAG EN IDIOT"

Jag också eftersom jag slösade bort flera år på skiten. Läs vad jag skrev förresten innan du fäller ut taggarna!

"Var glad för att det finns personer som vill ta hand om denna "skit"

Det är klart att jag är glad för det, jag är t o m tacksam över det!
    Jag jobbade som sagt själv med skiten i flera år, både som mattant, i storkök på lasarett, på restauranger osv så jag har stor erfarenhet av dessa helvetesjobb. Jag vet hur mycket de lider, jag vet hur de får slita och vilka ynkliga löner de har.

Svar på tråden Skolmåltidsbiträde