• Stimorol81

P-piller och cystor?

Ngn mer som fått p-piller för att förhindra cystor? Haft cystor på samma äggstock vid flera tillfällen senaste året. Inte fått ngt läkarråd om vad jag ska göra för att förhindra det. Bara fått recept på p-pillret Yasmin 28. Jag vill ju inte ha p-piller, dessutom är jag jätterädd för biverkningar. Mår dåligt nu, magen är uppsvälld, gått upp i vikt på kort tid och yrsel. Gjorde ett vul för 3 veckor sedan då cystan upptäcktes, sedan ingen uppföljning bara recept på p-piller. Märkte jag hade ägglossningssekret igår, är cystorna borta när man har ägglossning? Känner mig mest orolig o nojjig för jag inte kan bli gravid varken nu eller framöver...

• Svar på tråden P-piller och cystor?
  • ConcreteAngel

Ja jag fick p-piller med extra mycket gulakroppshormoner för att förhindra att det skulle komma fler, mercilon tror jag de hette??? kommer inte ihåg riktigt.. jag fick inte fler cystor i alla fall.... lycka till

• Fru Engman

Alla kvinnor har ägglossningscystor sa min gyn.
    De gör olika ont på olika kvinnor...
    Det är bra att ha dem! Men inte så skönt alltid...
    Mina gör så j-la ont när dom spricker, detta är före och efter ägglossning...
    P-piller kan göra att de inte växer sig riktigt så stora.

♥Hanna&Lillis♥
  • Stimorol81

Till Hanna o Lillis: Jaha där ser man, har inte förstått det där riktigt vad cystor beror på. Det jag mest är orolig för om det kan påverka negativt el svårigheter att bli gravid när man då får stora cystor var och varannan månad. Men det kanske är att bita ihop och våga börja äta p-piller. Men jag vill ju inte det

• orzia1

Vad är cystor på äggstockarna?

Kvinnans äggstockar (ovarier) har flera funktioner, de utvecklar ägg och de producerar hormoner.

Äggstockarna innehåller de omogna äggen, som mognar och utvecklas under kvinnans liv fram till klimakteriet. Varje månad mognar ett ägg, i sällsynta fall två, och lossnar från äggstocken. Ägget tar sig fram till äggledaren, där det befruktas om sädesceller kommer åt.

Den andra funktionen är alltså produktion av kvinnans könshormoner (östrogen).

Vid äggutveckling och hormonbildning bildas vätskefyllda hålrum - så kallade folliklar eller cystor. De är alltid godartade och försvinner av sig själva efter en tid. Det kan också bildas fasta knutor, som utvecklas under flera år, som inte försvinner av sig själva.

Hur känns cystor på äggstockarna?
    Vattenfyllda cystor som mäter upp till 2-3 centimeter i diameter är normalt förekommande och ger i regel inte alls några besvär. Men blir de mycket stora, kan de ge sig till känna genom smärtor, ömhet vid samlag eller oregelbundna blödningar.

Vilka befinner sig i riskgruppen?

Eftersom utvecklingen av cystor är ett led i äggstockarnas funktion som äggbildare och hormonproducenter utvecklas de vanligen under de år då kvinnan har ägglossning och menstruation.

Och, tvärtom, är cystorna ytterst sällsynta bland kvinnor som använder p-piller, som fungerar just genom att dämpa den naturliga äggmognads- och ägglossingsmekanismen. P-piller kan till och med ibland användas för att förhindra utveckling av cystor hos kvinnor som är speciellt benägna för detta.

Hur behandlas cystor på äggstockarna?
    Om man upptäcker en vattencysta hos en ung kvinna, gör man vanligen ingenting annat än avvaktar tills cystan försvinner av sig själv. Om den emellertid finns kvar under en längre period och är större än 4-5 centimeter i diameter - eller om man hittar en sådan knuta hos en något äldre kvinna - rekommenderar man s.k. laparoskopi (titthålskirurgi) eller operation för att ta bort cystan och de närmaste delarna av äggstocken. Man kan ta bort hela den ena äggstocken och även delar av den andra utan att detta behöver påverka den nödvändiga hormonproduktionen och menstruationerna.

Man kan alltså tillåta sig att vänta och observera utvecklingen under en viss tid hos en del kvinnor med cystor. Men vid de tillfällen då man uppfattar att cystan blivit större, finns det ingen anledning att vänta med operation.

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Devotion

Fick precis reda på att jag har en 5 cm stor cysta på äggstocken.. Inte så konstigt att jag har haft ont kanske?!

• 4barns mamma

Hmm.....
    själv har jag hormon spiral för andra perioden..
    hade en före min minsta och nu en efter. Den har jag haft i ca 3 ½ år och jag har har fått cystor på sista tiden men 2 gånger har jag blivit riktigt dålig.. den första gången fick jag medicin för det för att jag sökte för det men den andra gången har hade jag ont i 5 veckor men sökte inte för det.. och det ångrar jag mig för ordentligt för nu har man småont och jag har dåliga dagar var och varannan dag( då menar jag med illamående och magknip)
    Så om man ska behandla med p-piller är jag skeptisk mot eftersom jag fått som jag fått av mitt

Svar på tråden P-piller och cystor?