• elliot1

peg/knapp - mat?

Hej, har en kille som just nu matas med sond. Hur "gick det till" när det beslutades att ert barn skulle få knapp istället. Ska ta upp det med läkaren på tisdag så jag behöver lite tips.
    Vi har nämligen lessnat helt på denna eländiga sond, sår på kinden efter tejpen, kräkningar, att den kommer upp och att alla frågar o glor.
    Snälla vad har ni för tips!!
    Kram karin

• elliot1

Vi ska också få peg!!!!!! Inom en månad, och jag är såååå glad.
    Ska bli så skönt att slippa den nedrans sonden.
    Vi får också prova två sorters annan mat: MiniMax och Frebini? Nån som har några erfarenheter av dessa. Har nämligen en liten kräknisse. Nutrini standard fungerar skapligt, Energy varianten inte alls. Det går inte ens att blanda ut med annat, han kräks ändå.
    Jag är så glad att jag går på små moln

• elliot1

Hej, Har blivit så orolig att jag måste fråga er experter
    Hur stor är pegen? Blir era barn aldrig irriterade på detta på magen. Träffade i helgen en pojke med knapp och jag tyckte att den verkade vara så STOR. Den stack liksom ut så mycket från kroppen att det känns som att den kan ta i saker. Och hur blir det när man bär och lyfter honom? Måste man vara jätteförsiktig?
    Usch nu kommer all oro igen .
    Kram

• elliot1

mammao:
    Har varit inne o kikat på din lilla snygging Det kanske inte är så farligt trots allt..... Har läst i tråden att det verkar finnas olika sorters knappar, är det så? Och är inte knapp och peg samma sak? Kan inte nån hjälpa mig att reda ut begreppen lite så att jag begriper mig på detta Känner mig nästan lite småkorkad......

• elliot1

Måste bara lägga ännu ett plus för Frebini. Vi fick hem en laddning igår, och ännu har han inte kräkts . Hoppas det fortsätter i den här stilen!!!!

• elliot1

Hej! _jag har oxå funderat över hur man får ut frebinig ur påsen. Jag klipper ett hål i ett hörn och försluter med en påsklämma. Bus får ju alltid prova att äta själv förs, så sondar vi resten, så vi behöver bara max 180 ml per gång. Törs ännu inte ge mer eftersom han bara klarade av 120 ml när han åt nutrini. Det känns jobbigt att veta att han inte hinner med rätt mängd per dygn ännu, men det är ju ännu sämre om han kräks. Han har faktiskt bara kräkts en gång med nya maten, och då kom det bara en uppstötning. Annars så kommer det alltig minst fem. Så det mesta stannade kvar i magen i alla fall. Måste bara se till att få ett nytt recept innan detta tar slut. Får inte glömma det imorgon!!!!

• elliot1

Menu
    Hakat upp sig på mängd har jag väl på sätt och vis... Får han inte denna mängd så går han inte heller upp i vikt. För att slippa en viktnedgång så lär man väl ha koll på ungefärligt vad som behövs för att gå upp. Vi har balanserat på den linan så pass länge nu att jag vet vad Bus behöver för att må bra och inte tappa ännu mer än vad han redan gjort. Sen är det säkert olika på alla barn vad de behöver.

Vi använder än så länge spruta. Han brukar sitta i matstolen vid matbordet och tugga kex samtidigt. Bra för att få igång matsmältningen.
    Hur fungerar pump hemma, vi har bara användt det på sjukhus. Och hur lång tid behöver man ha för att mata då? Min vilde vill ju inte sitta stilla längre än nödvändigt
    Kram

Svar på tråden peg/knapp - mat?