Svar till menu:
Julia är 2,5 år nu. Och har precis börjat intressera sig för att äta själv.
Jag vet inte hur svårt er flicka har med att svälja eller hur lätt hon spyr, men jag berättar bara vad vi har gjort med Julia.
Förrut spydde Julia det fortaste man tog in bitar av mat i munnen, men ju mer intresserad hon har blivit av att äta själv, dessto bättre går det. Hon vill gärna tugga på sakerna. T.ex. gurka och tomat. Om hon känner obehag i munnen så får hon lov att spotta ut det på tallriken igen. Hon har ju "övat" överkänsligheten i munnen genom att ändå ha tuggat på den. Om hon ser ut att vilja spy av maten så är vi ganska snabba att säga till henne att dricka vatten och på så sätt försöka skölja ner maten. Det brukar avleda hennes vilja att spy.
Själva maten hon får på tallriken är precis samma som vi har, bara väldigt småbitar av t.ex. korv och köttbullar. Hon får mini-portioner. En matsked ungefär, och det säger vi att hon ska äta upp innan hon får gå från bordet. Efter som hon är så envis så får man sätta lite hårdare regler ibland. Hon kan! Men ibland vill hon inte... bara för att.
Julia har svårt med att få runt maten i munnen. Tungan får inte runt maten riktigt. Svårt att förklara... men det gör att hon har svårare att svälja den iaf. Försöker oftast skölja ner med vatten.
Tandborstning går väldigt bra. Vi försöker få bort hennes överkänslighet där också och borsta lite extra på tungspettsen och tänderna m.m.
Vet inte om något av detta kan hjälpa er... jag antar att ni har prövat mycket.
Godis är ju alltid en höjdare annars... Just att vänja med bitar tänkte jag. Men ni kanske har prövat det?
Kram Josefin