• Nine

Matvägran... :

Har en snart 20-månaders liten bestämd dotter som sedan snart en månad tillbaka VÄGRAR äta mat. Vällingen går bra morgon och kväll.
    Har testat att låta henne vara utan något över huvudtaget, som mellanmål, bara för att se om hon inte blir riktigt hungrig men.. icke..
    Vi säger snällt att nu är det mat, hon kommer och hoppar upp i stolen och sätter sig till rätta och lyfter skeden för att i nästa sekund böja sig som en ostbåge över stolsryggen och grina hysteriskt. Har tagit bort all dryck före maten, inget bröd eller ost står framme under middagen, bara hennes tallrik men nej då.. gråt och tandagnisslan.
    Är det så här det är..jag vet ju att en viss matvägran kan komma men detta har varat så länge nu och min tös blir bara spinkigare och spinkigare
    Erfarenheter någon? Hur länge har matvägran varat och hur kom lusten till maten tillbaka? Tips på hur vi kan hjälpa matlusten på vägen..??

SNÄLLA!!

//Caroline

ps. Hon har iallafall ärvt sin mammas karaktär..men den karaktären kommer ju bara fram hos mig när det börjar dra mot sommaren och bikini-tider igen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-05 07:19:19:
    Kan tillägga att hon inte äter maten på dagis heller vilket fröknarna där, av erfarenhet, trodde hon skulle göra utan problem när hon såg alla andra barn äta..hon äter bara gurka och äpple till efterrätt..Kan tycka att iom att hon är mer aktiv på dagis än hemma så borde hon bli hungrigare men icke sa Nicke..

• Svar på tråden Matvägran... :
  • Nine

Tack Mia! Hemskt att säga men skönt att höra att det finns fler och det inte är onormalt åtminstone

Trodde ett tag att hon kanske hade ont i munnen .. men när hon sen fick tag på en salt pinne utav misstag och knaprade den med största förtjusning så tänkte jag om. Har man ont i munnen så är väl inte salta pinnar så sköna att äta på...

Håller tummarna för att våra barn snart börjar glufsa i sig igen!

• Nine

Fler med matvägrande älsklingar??

• Nine

Borde kanske inte sätta en sån jättesmajlisgubbe före mitt medd. men det känns såååå skönt att veta att det inte är onormalt!!
    Tack alla för era svar och tack för de råd ni även ger. Vi testar och testar. Idag fick jag dock ett smärre nervöst sammanbrott när vi efter att ha testat mat även testade gröt och det inte heller gick i.. detta efter att ätit i princip bara välling kl 05 imorse (vilket inte heller hör till ordningen då hon brukar äta den vid ca. 08).. men sedan kl 05 har hon bara tuggat lite på ett äpple ohc lite lite på en gurka på dagis..och fortfarande när hon kom hem vid halv fem ville hon inte ha mat.. AAAAARGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHH!!!! Mamman här tog en sväng med bilen för luftombyte och rensning av alla tankar.. Man blir ju såååå orolig och arg på sig själv för att man misslyckas så kapitalt..

EN sak dock, läser att fler av barnen har varit sådana sen de föddes i princip men det har inte vår lilla varit.. hon har varit ett matvrak nästintill tills i somras då det bara klingade av till välling 2ggr per dag. Så jag har väl lite hopp om att matlusten kommer tillbaka ändå. Sen kan jag säga att hon är 84 cm och vid 1½ -årskontrollen i början av aug så vägde hon faktiskt 12 kg.. så jag kanske är lite väl nojjig.. Men iom att hon varit en knubbis förr och nu tunnat ur så fort och mkt så blir jag ju knäpp.. SKönt att höra iallafall att era älsklingar ändå mår bra och är pigga och glada även om de inte är matälskare!!

Än en gång, TUSEN TACK för att ni lugnat en gammal snart gråhårig mamma med era svar

Kramar
    Caroline

• Nine

En glad TS här som bara kan meddela att JENNA ÄTER IGEN!!!!
    Jag åkte utomlands 4 dagar och samma dag jag åker så har äntligen Jenna ätit mat på dagis och 2 portioner till och med!! Gissa om det var glädjande och lugnande när telefonsamtalet hemifrån kom!!
    Efter den dagen så äter hon nu enl. nedan:

ca07-07.30 300ml välling
    ca09.30 Frukt och ibland lite youghurt
    kl.12ca En portion mat av vad vi/dagis äter
    kl.15ca Youghurt och frukt
    kl.18ca En portion mat av vad vi äter alt. en burk
    kl.19.30 Välling 300 ml

Så har det sett ut sen jag åkte bort i onsdags..och PEPPAR PEPPAR inget krångel sedan dess!!

Önskar alla er andra lycka till och än en gång tusen tack för att ni svarat och fortsatt diskussionen i tråden!

//Caroline

• Nine

Smülschen: GRATTIS till kvartspizzan Hmmm, borde kanske inte klaga eg... Jenna vägde 12,1 kg vid invägningen på 1½-årskontrollen i början av augusti.. Mitt problem och min stora fasa sitter nog i från början när hon föddes då jag i god tro ammade henne i 4 veckor och hon bara gick NER!!!! Hon var nere på 2,7 kg tills slut men sa inte ett pip att hon var hungrig utan åt och var nöjd av det lilla ynka dropparna hon fick.. Gissa om man som mamma gick ner i en deppig dvala ett tag..När väl ersättning gavs istället så växte hon i ett jehu och blev en liten knubbis till slut..

Ang. att ge bara vad de vill ha vid matvägran så har jag också gjort så.. men det har då varit välling och ostbågar HAHA!! Då visste jag åtminstone att hon fick i sig något utöver vällingen samt att hennes magsäck inte krympte så mkt så hon skulle bli en småätare till slut..eller helt enkelt sluta vara hungrig pga liten magsäck.
    Visst tänker man sunt ibland va

Gårddagen gick hyfsad också vad gäller maten, får se vad denna dag har att erbjuda Lycka till alla!!

kram,
    Caroline

• Nine

Smülschen: Haha, så bra att du lättar mitt samvete ang. ostbågarna Då kan jag meddela även de som misstyckt så hemskt när jag gett hon fått bågarna att det är "rätt"
    Idag var Jenna helt stollig.. hon fick det hon förrut älskade så mycket, falukorv och potatismos, emedan jag åt mjölk och flingor.. Vilket tror ni hon ville ha.. jo mammas branflakes blöta av mjölken hellre än falukorven med ketchup på.. Jag tror vår tjej är botad för ett tag iallafall
    Det trista i det hela är ju att man blir feg att introducera ny mat då man vet att hon äter det hon känner igen och tycker om och då varvar man korv och köttbullar..men iom att hon ville ha min branflakes idag så ska vi nog testa lite fiskpinnar som hon ratat tidigare eller kanske lite fiskbullar rent utav..Jag är ju ingen älskare av det själv, snarare tvärtom, men jag blir nog så illa tvungen att lägga några fiskbullar även på min tallrik för att få det intressant *urk*

Kämpa på tjejer och Smülschen...potatisskruvar låter ju nyttigare än ostbågar faktiskt.. POTATISskruvar

//Caroline

Svar på tråden Matvägran... :