Smülschen:
Min tjej är precis likadan som din. Kan inte sitta mer än ett par minuter vid matbordet utan att bli rastlös och får absolut inte vara för hungrig för då skriker hon bara hon ser sin stol. Har hon haft en otrevlig matupplevelse måltiden innan (blivit hysterisk eller ätit något 'äckligt') är det ännu värre.
Hon kopplar inte mat med sked till sådant man blir mätt av. Hon kan knipa ihop munnen och sitta och leka när man försöker få i henne gröt (Sempers majs-havregröt med mycket mangopuré som hon älskar - bara hon öppnar munnen) och bara en halvtimme senare dricka 3 dl välling på ett par minuter... Så visst är hon hungrig. Det är inte därför hon inte äter. Hon fattar inte helt enkelt.
Har hört från så många att det är bara att låta henne vara utan välling så blir hon hungrig och äter tids nog. Men hur ska hon kunna göra det när hon inte fattar att hon ska äta gröt eller mat för att bli mätt? För henne är det något roligt att smaka av när man är halvmätt, utvilad och på gott humör. Är hon hungrig, ja, då vill hon ha flaska eller bröst. Och så har hon alltid varit. Hon har aldrig "frivilligt" gapat efter skeden från dess att vi började ge smakisar...
Så jag är glad att det finns välling, att det är nyttigt och att det mättar bra. Ännu gladare är jag att dagispersonalen är väldigt peppande och förstående och gärna gör en flaska välling åt min tjej före vilan om det behövs. Annars skulle hon aldrig orka med dagarna på dagis...
Idag åt hon 2 dl välling klockan 4, vägrade frukost, plockade bara lite i lunchen på dagis, åt 2 dl välling innan vilan klockan 12, vägrade mellanmål hemma, plockade bara lite i middagen, åt en minimal bit banan, åt 4 dl välling innan läggdags klockan åtta.