Inlägg från: Princess Leia |Visa alla inlägg
  • Princess Leia

Matvägran... :

Hej!
    Här hemma har vi oxå en matvägrare. el. rättare sagt två. Varken jag eller gubben är skinkiga på mat så jag vet inte varför vi fick två barn som är så kinkiga med mat??

Våran äldsta tjej nu 9År har under många många år varit dålig på att äta, men det har mer eller mindre släppt nu efter så många år. Jag känner igen mig när ni skriver om tjat osv. Det finns inga sätt som fungerar. Trust me. Det måste få släppa av sig självt. Vi har provat att ignorera, att få potionera maten själv osv. Men ingen ting har fungerat, hon har haft en slags spärr som inte har gått att påverka. Vid olika tillfällen när man varit bortbjuden osv. har hon slevat in maten med STOR aptit. Och då har man bara suttis och hållt andan. och tänkt JAH!

Men så fick vi en till matvägrare... Sonja nu 20 Månader. Redan när vi började med smakisar så vart det tvärnit direkt. Hon dricker välling morgon och kväll och mitt på dagen då hon är sjuk och febrig, fast hon har hållit sig relativt frisk. Så det händer väldigt sällan att hon får det mitt på dagen.
    Har oxå provat allt med henne, och man tycker att vi har ju så många års erfarenhet att vi skall kunna fixa det, men det är ju så jobbigt att veta exakt hur lite hon har fått i sig och undrar ju hela tiden om det är skadligt på sikt osv.
    Jag ammade henne i 10 månader och hon vägrade ta nappflaskan till en början men när hon inte fick bröstet så vart hon till slut så hungrig att hon tog flaskan till slut. 3 månader löpte på och hon fortsatte vägra mat smakportioner men drack då välling i flaska, så fick hon Rotaviruset. Efter det så vart allt upp och ner igen. Hon ville inte ha någonting?! Vi fick lägga in henne på dropp vid olika tillfällen och till slut så började hon dricka välling igen och fortsatte vägra mat. Jag fick då olika tips ifrån deitister att det kan vara konsistensen på maten hon inte gillar. Jag började då ge henne vanlig föda. Korv gurka ost osv. Och till slut så började hon äta lite smått. Men hennes diaréer fortsatte efter detta Rotavirus och det kunde ibland bli 10 blöjor /dag.
    Jag tycker inte att jag har fått tillräckligt med hjälp så jag har på eget beslut provat lite olika metoder. men för 2 månader sedan så uteslutade vi all laktos i hennes föda och gav henne låglaktosvälling (Majsvälling) och redan efter en vecka så upphörde hennes diaréer helt. kanske var det så att hon fick ont i magen och då inte åt för att hon visste att det gjorde så att det gjorde ont? Tarmarna på små barn kan ta lång tid att ställa om sig till rätta igen efter en kraftig maginfluensa/virus. Vi började trappa upp laktosen försiktigt och idag så äter hon vanlig kost igen och hennes aptit är STOR. Hon äter som aldrig förr?! En helt annan tjej idag.
    Men under hennes bökår med matvägran osv va hon aldrig slö och orkeslös utan en helt vanlig tjej. Hon är fortfarande väldigt liten, men jag hoppas att hon skall växa på sig nu när hon har börjat äta. Men smal har hon aldrig vart. Lite småknubbig hela tiden? Förmodligen så har hon fått så att hon har klarat sig genom vällingen.

Hon är idag 78cm lång och väger 11,5kg.

Jag hoppas att ni orkade läsa detta och att jag alltid kan hjälpa någon.

Murphy's Laws! If anything can go wrong, it will!!
Svar på tråden Matvägran... :