Inlägg från: anders sara |Visa alla inlägg
  • anders sara

Matvägran... :

Tyvärr har jag bara hunnit skumma tråden - så rätta mig om jag har fel - men lite diskussion här om man ska ge välling eller inte när de ej vill äta mat. Nedan skrev jag i en annan tråd om hur det har varit för oss:

"Välling avdramatiserade en ganska "upprörd" stämning kring mat här hemma hos oss... Ville han inte ha maten - erbjöd vi välling istället.... Det kändes nästan som vi kunde börja på noll sedan igen.

Då har vi haft det tufft först med amning och flaska, sedan bara flaska och sedan då med mat - men tack och lov så började han älska vällingen - vilket blev vår räddning. Jag blev lugnad av att det funkade med välliungen och tack och lov hade jag folk runt mig som stöttade i att låta honom "leva" på välling... I dag är han nästan 2 år och äter t o m bra! Framför allt han gillar att äta och min "ångest" är borta. Äter han dåligt ngn gg då och då - ja då erbjuder jag honom fortf välling! Eller så litar jag på att han äter förr eller senare.

Vissa tror ju att välling kan fördärva och göra att de äter än mindre... Men inte för oss - det avdramatiserade det hela! Men som sagt alla barn är olika... Men i vilket fall så är ju välling väldigt nyttigt :)"

Lycka till med era "små matvägrare" - vår blev till en "normal ätare"... :)

• anders sara

Kiara: BVC ska hjälpa dig med dietist om du vill.

Jag hade oxå en period då min kille var yngre då vi gav honom lunch lite senare och la honom innan - funkade mkt bättre än att försöka få in det före sömnen då han var trött.

Nu är han drygt 21 månader och har sedan han var drygt 1 ätit så här:

* VÄLLING ngn gg mellan 7 - 8.30 (beroende på när han vaknar) alltid 220 ml

* Frukost med oss el dagis ngn gg mellan 8 - 9 (beroende på när vi äter) - macka m smör och ost, frukt el grönt, mussli, juice el mjölk - varierar väldigt hur mkt han äter (ibland flera mackor och ibland bara en halv)

* Ngn gg mellan 10 - 10.30 oftast bara en frukt

* Ngn gg mellan 11.30 - 12.30 LUNCH - oftast en rejäl portion av vad vi/dagis äter

SOVER 1,5 - 2 timmar

* Ngn gg mellan 14.30 - 15 MELLIS (allt fr banab till yogurt och muusli, pankakor etc)

* Ngn gg mellan 17.30 - 18 MIDDAG - oftast en rejäl portion av vad vi äter

* Ngn gg mellan 19 - 20 VÄLLING 220 ml

SOVER 11 - 12 timmar

Nu för tiden är inte tiderna så känsliga.

De flesta av er har lite yngre barn än så länge - ni ska se att det rättar till sig så småningeom, sluta tänk på det och/eller analysera och försök hitta förklaringar - bara låt det komma... :) Det gjorde det för oss - efter att haft strul i princip hela första året - så strax kring 1 års dan så bara slog det mig en dag - att jag inte längre såg mat som ett problem för honom - och det bara flöt....

• anders sara

Dalkulla74: Hur gick det för din bror?

Ett litet tips när det gäller att introducera nyheter är att ALLTID presentera det tillsamans med ngt som barnet tycker om. Och att göra det mer än en gång!

Så har vår kille kommit i gång med det ena efter det andra. Jag började med gurka. Gav det under flera dagar till middagen - som i övrigt bestod av saker han gillar som makaroner och korv eller köttbullar etc. 4.e dagen stoppade han in gurkan i munnen men spottade ut den igen. 6:e dagen åt han helt plötsligt 5 - 6 bitar gurka! I dag är det en av hans favoriter. Han har börjat gilla morot, oliver, sås m m på samma vis.

Nu var det faktiskt länge sedan jag försökte introducera ngt nytt men det är väl för att det funkar bra ändå och jag har blivit bekväm. Men ska faktiskt ta upp det igen - tänkte försöka med blomkål och broccoli (som han i coh för sig äter ibland - men tror de kan bli storfavoriter om jag "vänjer" in det på ovan sätt.

Det krävs tålamod + tro på att det kommer kunna funka... Inte lätt alla ggr! :)

Svar på tråden Matvägran... :