Kan man be om att få bli uppsagd?
För säger jag upp mig själv är det ju 9 veckor utan pengar, och det är inte en chans att vi klarar det.
Eller ska man gå på ett jobb med klump i magen tills man hittar ett annat?
För säger jag upp mig själv är det ju 9 veckor utan pengar, och det är inte en chans att vi klarar det.
Eller ska man gå på ett jobb med klump i magen tills man hittar ett annat?
Du kan be om att bli uppsagd.
Men arbetsgivaren behöver inte gå med på det.
Ta kontakt med ditt fackförbund och hör vilka möjligheter/alternativ som finns.
Det finns ingen chans till omplacering för dig?
Jag har bett om det en gång, men de gick inte med på det. Vet inte om de förlorar pengar på det, eller om chefen bara var en surkärring... Annars är det bara att gå med en klump i magen tills man äntligen får sluta...
En ljuspunkt är ju, att från den dagen man säger upp sig, så startar nerräkningen...
Säger de upp dig måste de ju uppge en anledning, tex arbetsbrist och då får de inte anställa nån ny. Inte helt lätt för arbetsgivaren.
Det finns ju vissa regler kring att säga upp någon. De är inte alltid helt enkla för en arbetsgivare att uppfylla. Dessutom får inte arbetsgivaren anställa någon ny direkt, utan måste i så fall erbjuda dig jobbet tillbaka. Arbetsgivaren riskerar dessutom att bli anmäld om han/hon säger upp n¨gon utan giltig orsak.
Så med andra ord så ska det till en ganska korkad arbetsgivare för att gå med på ett sådant arrangemang. Arbetsgivaren blir ju då också delaktig i att bedra staten för att du ska slippa dina 9 veckor obetald väntan.
Men om du börjar missköta ditt jobb, komma sent och så, så har de ju en anledning att säga upp dig. Men det blir ju inga bra referenser därifrån sen.
På vissa arbetsplatser kan man göra upp om att de anger tex arbetsbrist och att du skriver på papper att du inte behöver ha förtur till jobb sedan. Fackrepresentanterna brukar gå med på det, eftersom det är ju för allas bästa.
Hitta ett annat jobb istället så kan du säga upp dig med tryggad inkomst utan glapp. Bättre det än att försöka fiffla sig till pengar.
Dessutom kräver det att ingen annan anstälts efter dig, då måste din arbetsgivare säga upp honom först och varför skulle någon helt utomstående drabbasa för att du inte vill arbeta.
Om jag vore arbetsgivare skulle jag _aldrig_ gå med på att säga upp någon för att denna vill. Att välja att inte jobba och falla på samhällets fluffiga madrass gillar jag inte. För arbetsgivaren blir det ju dessutom som att han betalar för att göra dig "tjänsten" att bli av med jobbet eftersom du då kommer få mer av hans skattepengar.
Sök nytt jobb under tiden. Om du av någon anledning har det svårt på jobbet (klump i magen) så kanske du skulle må bättre av att veta att du sticker så fort du hittar något annat.
Jag hoppas det inte har hänt något väldigt hemskt så att jag strör salt i såren nu.
Förslaget att börja missköta sig på jobbet för att bli uppsagd hoppas jag var ett väldigt dåligt skämt?
Om det blir allför hemskt för den mentala hälsan kan man ju gå till en bra och förstående läkare, som i sin tur ordnar en sjukskrivning. Att gå omkring på jobbet med en klump i magen är inte bra för någon i längden, har jag egen erfarenhet av. Det kan man argumentera med. Många följder kan fås om man har otur. Jag fick kronisk huvudvärk, sömnsvårigheter, ångest, och migrän t.ex. Det ska man som läkare ta på allvar, så om jag vore du skulle jag fundera i de banorna, om du känner att det helt enkelt har runnit över i din "bägare". Lycka till vännen.
Man kan säga upp sig själv och enbart få 5 dagars karens, om man har en bra anledning ex sjukdom eller att man blir sjuk av sitt jobb. Men som Elvirasmamma skrev så måste du gå till en läkare alt. företagshälsovården.
Ang att med flit misssköta sig så har jag i bakhuvudet att man får samma karens om man själv är oresak till uppsägningen/avskedandet som om man säger upp sig själv. detta just för att förebygga att folk ser till att bli sparkade för att få stämpla.
Mia m Rasmus
Först, tack för att du inte väljer att dkriva denna tråd anonymnt.
Självklart ska man inte fortsätta på ett jobb där man inte trivs. Sök nya jobb och säg upp dej när du har något om det inte är så att din arbetsgivare kan omplacera dej. Eller vem vet, du kanske faktiskt kan gå i strid för att göra något åt problemen där du är, om inte för din skull så för någon annan.
Sjukskrivning... hoppas att det var ett dåligt skämt.
...Är ju så att man blir mörkrädd när man ser hur folk resonerar (TS: inte riktat till dig).
Vad tråkigt att du inte trivs på ditt arbete. Känner en annan tjej som också har en klump i magen när hon ska till jobbet och vi har pratat om det en del så jag vet att det är en väldigt jobbig situation.
Men jag tycker som många andra här att du ska söka nytt jobb och stanna på det gamla medan du gör det så att du har din försörjning tryggad i alla fall. De andra alternativer är ju egentligen inga alternativ.
Får man fråga vad det är som inte fungerar på jobbet, det kan ju finnas någon lösning på det problemet?
Lycka till och hoppas att du hittar ett nytt arbete snart, eller att allt ordnar sig.
Ja, jag kan bara säga att jag är ledsen om folk blir upprörda av vad jag skrev. Men det finns faktiskt de som blir mentalt missmående av dessa situationer. Jag ville bara hjälpa till. Jag vet många som tvingats gå till doktorn i slutänden för liknande situationer, jag antar att man dömer dessa också då. Sorgligt att man inte förstår sig på. *Mera förståelse åt medmänniskor*
Jag, min chef och min brukare hade ett möte om detta igår. Då min brukare märker att jag inte trivs, så tyckte hon det var bättre för alla parter att söka en ny till min tjänst. Annons kommmer gå ut idag.
Min chef skulle se om det finns en chans för omplacering till mig.
Det var som om en sten släppte inom mig, nu vet jag ju att om 3-4 veckor så slutar jag förhoppningsvis hos denna brukaren, för det kan ju inte ta så himla lång tid att hitta en ny.