• Mupp

Behövs rese-spjälsäng?

Ja, som rubriken lyder, behövs rese-spjälsängen egentligen?

Min dotter, 4 månader, sover nu i sin Emmaljunga-mjuklift när vi är bortresta/bortbjudna, som då får stå på golvet eftersom det skulle kunna hända att hon rullar ur den. Men snart är det dags att omvandla mjukliften till en åkpåse och då försvinner ju hennes sova-borta-säng! Sen växer hon ju ut den ändå ganska snart.

Ni som inte har en rese-spjälsäng, hur sover era småttingar mär ni är borta, och ni som har, anser ni att det var ett nödvändigt inköp?

• Svar på tråden Behövs rese-spjälsäng?
  • April Mamma

Ja, jag tycker att det är ett bra köp att ha en resesäng, vi har alltid med den till sonen när vi åker bort. Vi köpte våran på Jysk för 299 kr, den är jättebra och tar liten plast när man ej använder den. Ligger som i en väska.
    Så jag kan absolut rekomendera en resesäng,.

• Nyfiken gul

jag hade ingen... jag lånade befintliga sängar om jag var borta någonstans...
    bädda med kuddar o täcken omkring så ramlar inte bebis ur..

för övernattning kunde jag ha med mig själva madrassen till spjälsängen och bara bädda direkt på golvet brevid mig där jag sov.

• Cantina

Vi har resesäng.
    Bekvämt och tryggt är mitt svar. Hyffsat enkel att ta med (tung som stryk bara).
    Vår dotter har dock alltid sovit i egen säng så att hon skulle dela säng med oss när vi ska sova borta tror jag inte skulle funka. Det skulle nog bara störa både henne och oss.

För oss har det alltså varit ett näst intill nödvändigt köp.

• Jossebell

oumbärlig för oss. Vi använder den fortfarande till sonen 2½ år när vi är på resa. Han kan inte somna själv i stor säng.

• Flissi

För oss var det absolut nödvändigt!! Är borta ganska mkt så då är det guld att ha den. Vi har den hos mina svärisar så finns det alltid en säng där om vi  är där/ de är barnvakt så kan hon sova i den.
    Vår dotter började krypa/stå/gå tidigt så det går inte ha henne "lös" ifall hon vaknar i vagn/mjuklift/vuxensäng
    Vagnen funkar ju fortfarande när vi är borta bara för kvällen, men måste ha sele på henne.
    Så drar ju inte runt resesängen när vi är hos vänner på middag osv. OM det inte kommer bli väldigt sent.

• Pyret 85

för oss har resesängen varit nödvändig. sonen är 17 månader nu och det är såå bra att ha när han ska sova borta.

//Mamma till världens sötaste Lian
  • gbgumman

Vi använder vår regelbundet till sonen 2.5 år. Han tycker att det är en trygg plats när han inte är hemma. Såver därför gärna där. Det blir liksom lite som nästan hemma. Var han än är så känner han igen sin säng.

• NeasMamma

Vi har bara resesäng. Mjuk och skön och man behöver inget spjälskydd. Bara att ta med sig så har hon sin egen säng jämt =)

~Linnéa 12/12 2005~
  • modestyonly

Det är klart att det går att lösa med kuddar med mera, men eftersom dom är så billiga nu, är det ju en extra trygghet att veta att barnet ligger säkert och inte ramlar ur en säng!
    Man kan som förälder koppla av på ett annat sätt! Det är värt 300!!

Sen så länge dom har babylift, så kan man använda den, men när den blir för trång, är en resesäng perfekt!!

Modesty the one and only!
  • luzorsus

om jag får ett till barn så har jag sagt att jag då vill ha en resesäng. Praktiskt när de växer ur liften, vilket är ganska fort. Jättebra att ha när de ska sova hos andra släktingarm på semester etc.......när ni är bortbjudna och så.

Svar på tråden Behövs rese-spjälsäng?