Melantonin
Vår son ska börja med melantonin, då han inte sover på nätterna. Är det någon som har erfarenhet av behandling med melantonin.
Vår son ska börja med melantonin, då han inte sover på nätterna. Är det någon som har erfarenhet av behandling med melantonin.
Min pojke har en mycket svår sömnstörning och har haft det sedan han föddes. Vi har testat tre olika mediciner till natten. Melatonin var det som jag tyckte kändes mest okej i och med det är kroppens eget sömnhormon. Tyvärr fungerade inte melatonin för vår kille utan hade helt motsatt effekt, vilket kan hända enligt hans läkare. Därför har han Theralen, en mycket hög dos, och det funkar så pass att nätterna blir drägliga.
Tänk bara på att långvarigt bruk av (vad man nu menar med långvarig....) melatonin bör undvikas - eftersom man inte vet effekterna av det och man vet heller inte hur det reagerar i samband med intagande av annan läkemedel.....utan hitta andra alternativ för sina sömnsvårigheter, avslappning, stresshantering etc. Många menar att melatonin ger en mycket liten effekt och många ser heller ingen effekt.
Tycker man borde kunna hitta andra medel än medicin för barn som har sömnsvårigheter...Kolla om det är nån elektrisitet i närheten som stör...Man ska inte ha elektriska saker i sovrummet...alls...eller om det är nåt ljud som väcker, temperatur i rum och allt annat innan mediciner.
//lycka till med era små insomnior....
Hoppas verkligen att melantonin kommer att fungera. Sista halvåret är det inte många nätter han sovit bra längre än till 2-3 på morgonen. Har inte börjat krampa då så ligger han och snurrar fram och tillbaka i sängen, mest hos mig. Jobba med 3-4 timmars ostörd sömn är inget vidare. Skönt att ni hittat når som fungerar för er son Eldo.
Syrra
Nä, det är ohållbart att ha det så dagligen!!! Vem fixar 3-4 timmars sömn någon längre tid utan att det påverkar en som person. Våra barn har ju dessutom stort behov av att vi föräldrar är tålmodiga och så jämna som möjligt i humöret. Jag blir definitivt mindre tålmodig då jag inte får sova. Jag skulle behöva sova minst 8 h/natt *drömmer mig bort*, fast det får jag väl göra när jag blir gammal ;)
Nackdelen med Melatonin och liknande mediciner är att effekten klingar av. Nu minns jag inte exakt hur snabbt effekten försvinner, men framåt småtimmarna är det borta. Men, kan man få att barnet sover lugnare den första perioden så kan det ju smitta av till den senare med trots att medicinen har slutat verka. Vet även att det finns några som ger barnen en extra dos under natten.
Ja, jag är evigt tacksam för att vi har fått nätterna drägliga nu. Men, han vaknar alltid tidigt och vaknar flera gånger per natt. Han måste dessutom ha någon som sover nära honom annars vaknar han direkt.
Hej!! Jag har en tjej på 7 år med Damp/As hon har haft sömn störningar hela sitt liv och särskillt svårt vid insomning då vi har fått testat Attarax,Theralen,inget utav det funkade sen fick vi testat Melatonin som fungerade bra under ett tag men sen funkade inte det häller mer då fick vi testat Nosinan men det gav samma resultat funkade bara ett tag vi har även testat ett såkallat boll täcke som kan ge barnet ett lugn och skön effekt på att kunna somna men inte häller funkade det(bolltäcke kan man få genom hjälp medels centralen) I dag lever min dotter utan medeciner och har funnit sig ett någorrlunda sätt att somna på då hon vill ha en värme dyna under täcket,ligga på ett särskillt vis med flera kuddar osv....men bara för att det inte funkade för oss med melatonin så betyder det inte att det inte skulle kunna funka för er =) lycka till
Om nu effekten av melantonin klingar av under natten kanske jag får ge honom det när jag går och lägger mig. Det är inte insomnandet som är hans problem, han somnar direkt när han lägger sig. Men vaknar vid 2-3 på natten och sover sedan jätte oroligt. Han sover en hel natt om han fått 10mg stesolid på kvällen, men det känns inte som ett alternativ.
Men mitt i allt detta känns det skönt att det är fler som har liknade problem och att det inte bara är vi. Hoppas att ni andra får fortsatt bra nätter.
Jag hoppas att ni hittar ngt som fungerar för det är ohållbart att inte få sova! Vår son har sömnstörningar, inga problem att somna men vaknar 15-20 ggr per natt nu under sina första tio månader... hans läkare sa att hon inte hade ngn bra erfarenhet av Melatonin, vi fick testa Nitrazapam (tror jag det heter) som nästan förvärrade nätterna men har nu Theralen som funkar jättebra!! Peppar, peppar, vågar nästan inte tro det än för det är så underbart att få sova, han har nu i flera nätter bara vaknat ca 2 ggr per natt :) Hoppas det blir bättre för er snart, lycka till!
Min son tar Theralen droppar. Han har haft sömnproblem sen han var ca. 18 månader .
Vi har hört om Melatonin (och tydligen går det även att köpa på hälsokost i tablettfrorm?)
Jag har hört att Melatonin enbart hjälper vid själva insomnandet och inte under hela natten, kan det stämma?
För min son fungerar Theralen bra, eftersom det lugnar honom hela natten och han vaknar inte alls så ofta som förut.
Därför ser vi det som onödigt att byta, även om vi också hört att melatonin är kroppens naturliga hormon och kanske mindre biverkningar än Theralen.