• PuhBjörn

Nån som vet nåt om att färga kläder?????

Hej!

Funderar på att färga ett par vita mamma-byxor som jag köpte i somras.
    Blir ju inte av att jag använder dom när dom är vita.
    Har ingen erfarenhet av hur man gör.
    Någon som kan hjälpa mig???

• Svar på tråden Nån som vet nåt om att färga kläder?????
  • firhilwen

Det brukar finnas utförliga beskrivningar på förpackningarna. Det svåraste, tycker jag, är att välja rätt färg!

• Miim

Jag brukar färga kläder i tvättmaskinen - bara att följa instruktionen på förpakningen + använda infärgningssalt.
    Om man inte kan använda tvättmaskinen (om man bor i lägenhet med gemensam tvättstuga) kan man färga i en stor gryta på spisen.
    Tänk på att tråden i sömmarna kan vara av ett annat material än själva byxorna och riskerar därför att inte ta åt sig av färgen. Men eftersom att man först vet det efter man färgat så är det bara att pröva sig fram...
    Lycka till!

• PuhBjörn

Tack för tipsen!

Tror ni att det är någon fara om jag färgar i tvättstugan om jag antingen tvättar en mörktvätt eller låter maskinen gå tom en sväng?

• Miim

Nej, igentligen inte...
    Men se bara till att ingen märker vad du gör - i mitt hus skulle tanterna få spel om de såg mig färga i "deras" maskin

• firhilwen

Du kan mycket väl använda den allmänna tvättstugan. Kör du maskinen tom en eller två gånger sedan så borde färgen ha försvunnit ur maskinen...

• PuhBjörn

Tack för dom positiva svaren!
    Jo tanterna här skulle oxå få spel om dom märkte nåt! Men jag har första tvättiden på måndag kl. 07:00 så jag tror att jag hinner undanröja alla bevis...
    Vill ju inte kladda på spisen juh...
    Nu bär det iväg till affärn snart i jakt på färg!

• Nåran

Liten varning...

Jag färgade i gemensam tvättstuga en gång, och körde tom maskin + ett par egna maskiner efter med mörk tvätt. ,en det hade ändå färgat av sig på nästas ljusa tvätt som fick en lite skum ljuslila färg... Skulla hellre färga i en hink i badkaret för säkerhets skull. Det var r ätt pinsamt och dessutom, hade det varit jag som fick min tvätt missfärgad hade jag blivit GALEN!!

• Qila

Hej.

Tänk på vad det är för material i byxorna och
    välj färgtyp därefter, för annars kan det lätt bli misslyckat.

• PuhBjörn

Nä nu blev jag orolig... Kanske skulle ta å färga hemma i alla fall.... =(
    Vill ju slippa kladda juh...

• jummie

kolla så att byxorna är i bomull...men jag kan garantera att tråden är i nylon eller nåt annat som inte kommer att färgas..den typen av tråd är billigare o används heller..snåla typer vet du..

kan du inte åka hem till mamma eller nån du känner o färga i deras maskin?? om du blir påkommen i gemensam tvätttstuga tror jag att det kan innebära en varning..man får inte färga i gemensamma tvättstugor har jag för mig!!

• PuhBjörn

Nä det blir väl att åka hem till mor min... Bxorna är i 98%bomull och 2%elestan. Tråden vet jag inte... ska kolla.

• PuhBjörn

Verkar vara bomull faktiskt!!

Svar på tråden Nån som vet nåt om att färga kläder?????