• Ea79

Middagstips för nya daten

Jag ska bjuda hem nya daten på middag för första gången. Har ingen aning om vad jag ska laga. VIll ju att det ska vara något gott, men inte för "häftigt". En vanlig veckodag så inga tre rätters (de sparar vi på tills nästa gång) Ej fisk, skaldjur el svamp. Någon?

• Svar på tråden Middagstips för nya daten
  • Dino78

Stek köttfärs och hackad lök. Häll på en burk krossade tomater. Puttra ihop. Smörj en
    ungsfast form, sätt påugnen 225 grader. Koka tagliatelle, häll i formen, på med köttfärsen och sen skica tomater (3-4 st)och lägg på och täck med ost. In i ugn 15-20 minuter.

ELLER

Stek köttfärs och lök. Lägg i en ugsnfast form. Blanda grädde, curry och chilisås och häll detta på. In i ugnen 20 minuter, serverea med ris och sallad.

DIF i själ och hjärta
  • Ea79

Funderar på om det inte blir lasagne ändå...

• Lillenlillen

Har ni testat att byta ut den vita såsen i lasagnen mot minikeso nån gång? Det blir iaf oftast jättebra och himla mycket nyttigare. Jag brukar blanda köttfärsen med en tetra av ICA:s krossade chilitomater också, det går alltid hem hos killarna ;)

• EJL

godaste lasagnen gör man med kelda ostsås+lite extra mjölk...att krydda köttfärssåsen med lite taco krydda gör susen=)

+ en god sallad....

ska du göra nån efterätt ts??

kladdkaka med vispgrädde kanske?? choklad är ju romantiskt...hihi

.:*mamma till Leon*:. och lillstjärna i magen bf 21 mars*
  • Ea79

blir ingen lasange, fick precis reda på att han åt det hela sin uppväxt och ät trött på det. Mer förslag?

• forever love

taco..då kan man ta precis det man vill ha..

eller kycklingfile med potatisgratäng..grabbar älskar potatisgratäng=)

• Nadjis

Rör ihop 3 dl grädde, en burk creme fraiche, ½ dl kinesisk soya, 1-2 tsk sambalolek. Koka upp. Skiva 500 g fläskfilé och lägg i ugnsfastform. Häll gräddblandingen ovanpå. In i ugnen 200 grader i 1 timme. Servera med sallad och pressad potatis eller ris. Lätt och gott. Sköter sig själv i ugnen. Min sambo bjöd mig på detta när vi höll på att bli ihop.

• Ea79

Mm det låter gott alltihop. Är lite nervös faktiskt. Ska se om jag får tag på gammalpotatis idag så att jag kan göra gratäng. Vad tror ni om pannacotta till efterätt? Är det för krystat?

• EJL

pannacotta är supergott!!!!speciellt med sockrade björnbär till=)

vad ska du ha till gratängen??

.:*mamma till Leon*:. och lillstjärna i magen bf 21 mars*
  • Heather

Tänkte också föreslå lasange som e hyfast lätt men tar lite tid och då känns lite lagom vardagslyxigt!

Chicken Fajitas tycker jag e jättemums och LÄTT att göra! Dock fingermat så servetter bör finnas till hands...

Till två pers behövs bara 2 kycklingfilé, 1 Fajita Mix (Old El Paso e godast!), 1 röd paprika, 1 gul lök, 2 dl gräddfil och tortillabröd/wraps. Instruktioner finns på fajitamixpaketet!

En flaska vin till och middagsdaten e klappat och klart!

Vill du ha efterrätt så tycker jag att Citron Cheesecake ur frysdisken e mums + att det minskar kryddigheten i munnen från middagen. Citronpussar en alltid fräscha!

Pannacotta e lyxigt utan att vara krystat!

• Nadjis
    Ea79 skrev 2006-09-06 14:09:34 följande:
    Mm det låter gott alltihop. Är lite nervös faktiskt. Ska se om jag får tag på gammalpotatis idag så att jag kan göra gratäng. Vad tror ni om pannacotta till efterätt? Är det för krystat?
    LÄste att det går bra att göra gratäng på bakpotatis om det inte finns vinterpotatis.
  • Ea79

Tack för tipset ang bakpotatisen. TRor att jag spikat menyn, kycklingfile, potatisgratäng och nån god sås. Sallad och pannacotta till efterätt. Något vin blir det dock inget då ingen av oss gillar det och att jag ska iväg och jobba natt efteråt. Lite snopet men tror att det är rätt bra att det blir lite lagom lugnt. (och några pussar räknar jag med att hinna med)

Tack för alla bra tips. Hoppas att det blir fller middagar så att jag kan prova alla era bra recept

Svar på tråden Middagstips för nya daten